کد خبر: 32069 - تاریخ: یکشنبه، 11 آگوست 2013 - 19:25

آسمانخراش‌های ایران بر بام آسیا ایستادند/ قهرمانی با رکوردی ماندگار

تیم ملی بسکتبال ایران با شکست فیلیپین در دیدار نهایی مسابقات قهرمانی آسیا، برای سومین بار بر بام قاره‌کهن ایستاد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

به گزارش خوبان به نقل از مهر، دیدار نهایی بیست و هفتمین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا بین تیم‌های ملی ایران و فیلیپین عصر امروز یکشنبه در شهر مانیل برگزار شد که در پایان تیم ملی ایران برتری 85 بر 71 مقابل رقیب خود را رقم زد و قهرمان جام ملت‌های آسیا شد.

تیم سرخپوش ایران در این بازی با ترکیب حامد حدادی، مهدی کامرانی، حامد آفاق، اوشین ساهاکیان و صمد نیکخواه بهرامی برابر حریف به میدان رفت. کوارتر اول این دیدار با وجود بازی نزدیک دو تیم با برتری 17 بر 15 شاگردان بچیروویچ خاتمه یافت.

نخستین امتیاز مسابقه را صمد نیکخواه بهرامی روی یک حرکت زیبا کسب کرد و ایران را در شروع کار 2 بر صفر پیش انداخت. فیلیپینی‌ها که پرس در دفاع و سرعت در ضد حمله را در دستور کار قرار داده بودند روی اشتباهات متوالی بازیکنان کشورمان در دقایق ابتدایی 6 امتیاز متوالی را کسب کردند. در ادامه کار نیکخواه بهرامی و اوشین ساهاکیان پی در پی را کسب کردند تا کار در عدد 6 به تساوی کشیده شود.

فیلیپین که در دفاع خوب کار می‌کرد بار دیگر 10 بر 6 از ایران پیش افتاد که یک پرتاب منطقه‌ای توسط کاردوست و شوت 3 امتیازی نیکخواه بهرامی ایران را 11 بر 12 پیش انداخت. دو تیم در ادامه کار در عدد 15 به تساوی دست یافتند ولی در نهایت این تیم ایران بود که با پرتاب دو امتیازی سهراب‌نژاد این کوارتر را با برتری به پایان برد.

در کوارتر دوم فیلیپینی‌ها با یک پرتاب دو امتیازی کار را به تساوی کشاندند و در ادامه پرتاب 3 امتیازی این تیم باعث شد که میزبان 20 بر 19 از ایران پیش بیفتد اما مهدی کامرانی با پرتاب 3 امتیازی خود ورق را برگرداند و در ادامه با ثبت امتیاز 24 توسط تیم ایران سرمربی تیم فیلیپین مجبور به تقاضای تایم اوت شد.

با شروع دوباره بازی اسکوربورد سالن برای دقایق طولانی قطع شد و بازیکنان برای این که بدن‌های خود را گرم نگه دارند به داخل زمین رفتند و به تمرین پرداختند. بعد از وقفه‌ای که ایجاد شد با تایید داوران این مسابقه پی گرفته شد و حدادی دو بار پیاپی زیر حلقه موفق عمل کرد و ایران را 30 بر 23 پیش انداخت. پاس گل این بازیکن برای ساهاکیان باعث شد ایران 32 بر 23 پیشی بگیرد و مربی حریف را وادار به تقاضای تایم اوت کند.

در ادامه میزبان 3 امتیاز کسب کرد و دو خطای متوالی از بازیکنان کشورمان سبب شد تا این بار بچیروویچ تقاضای تایم اوت کند. سرمربی تیم کشورمان در این لحظات تلاش می‌کرد تا شاگردانش آرامش خود را برای 3:36 دقیقه باقیمانده این کوارتر حفظ کنند.

اشتباه بازیکنان ایران در حمله و لو رفتن توپ این فرصت را به فیلیپین داد تا در فاصله 2:34 دقیقه به پایان کوارتر دوم به امتیاز 29 برسند ولی خیلی زود حدادی با یک شوت دو امتیازی و یک پرتاب پنالتی ایران را به امتیاز 35 رساند. در دو دقیقه پایانی این نیمه بازیکنان کشورمان چندین بار در حمله توپ را از دست دادند اما در نهایت این نیمه را با برتری 35 بر 34 به سود خود خاتمه دادند. فیلیپینی ها در آخرین ثانیه این نیمه با یک پرتاب 3 امتیازی فاصله را به یک امتیاز کاهش دادند.

در نیمه دوم ایران پرس در دفاع را در دستور کار قرار داد و روی حرکات خوب کامرانی 45 بر 36 از فیلیپین پیش افتاد که دو ضربه پنالتی و یک شوت راه دور 3 امتیازی باعث شد تا حریف به امتیاز 41 برسد. در ادامه کار ساهاکیان، حدادی و کامرانی با گل‌های خود ایران را 53 بر 43 جلو انداختند. فیلیپینی ها که چاره را در شوت‌های راه دور می دیدند در فاصله دو دقیقه 15 ثانیه به پایان کوراتر سوم با یک پرتاب 3 امتیازی فاصله را به 7 امتیاز کاهش دادند.

هر چند صمد نیکخواه بهرامی با دو پرتاب پنالتی برتری ایران را به 9 امتیاز افزایش داده بود ولی بار دیگر پرتاب 3 امتیازی راه دور جیم آلاپاگ فاصله را کمتر کرد و فیلیپین را به امتیاز 51 رساند. در دقیقه پایانی این کوارتر داور بازی خطای چهارم نیکخواه بهرامی را اعلام کرد تا بچیروویچ او را از زمین بیرون بکشد. در آخرین ثانیه کوارتر سوم مهدی کامرانی با یک پرتاب 3 امتیازی ایران را به امتیاز 62 رساند و تا ایران در وقت سوم حریف را 62 بر 53 شکست دهد.

بلافاصله پس از شروع وقت چهارم ایران دو امتیاز گرفت و البته در ادامه میزبان یک ضربه پنالتی را وارد سبد ایران کرد. حرکت زیبای حدادی و کسب دو امتیاز از ساهاکیان ایران را 66 بر 54 پیش انداخت و این در حالی بود که 7:50 دقیقه به پایان بازی فرصت باقی بود. حدادی پس از آن زیر سبد حریف ایران را به امتیاز 68 رساند تا سرمربی فیلیپین تقاضای تایم اوت کند.

حدادی پس از این تایم اوت با یک اسلم دانک ایران را به امتیاز 70 رساند که این گل وی بلافاصله روی یک حرکت سرعتی توسط بازیکنان فیلیپین پاسخ داده شد. دو امتیاز از حدادی و یک پرتاب سه امتیاز از یاران فیلیپین ادامه فعل و انفعلات دو تیم زیر حلقه‌های دو سوی میدان بود. فیلیپینی ها که فاصله را به 9 امتیاز کاهش داده بودند به دنبال خطای غیر فنی بازیکن خود روی نیکخواه بهرامی این فرصت را به شاگردان بچیروویچ دادند تا از میزبان فاصله بگیرند.

در دو دقیقه پایانی این دیدار فیلیپین فشار را زیاد کرد و در تلاش بود با پرسینگ در تمام نقاط زمین عقب ماندگی خود را جبران کند که تجربه بازیکنان کشورمان اجازه این کار را به میزبان جام ملت‌ها نداد و در نهایت تیم ایران این بازی حساس را با حساب از آن خود کرد و بر بام آسیا ایستاد.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads