کد خبر: 31881 - تاریخ: پنج‌شنبه، 8 آگوست 2013 - 10:29

نماینده عالی دولت در بخش خمام:

امسال 5000هکتار از مزارع شالیزاری این بخش به صورت مکانیزه برداشت می شود.

بخشدار خمام با اشاره به ايجاد بانك نشاء برنج در بخش خمام برای سال آتی زراعی افزود: اين بانك دركاهش ميزان ضايعات و افزايش بهره وري، استفاده از نهاده هاي كشاورزي در تمامي مراحل زراعي، صرفه جويي هزينه هاي تهيه نشاء و توليد برنج و هم چنين افزايش راندمان توليد در واحد سطح بسيار مفيد و موثر است.

به گزارش خوبان، مهندس حسین ذاکر استقامتی بخشدار خمام روز گذشته(1392/5/16) در اولین برداشت مکانیزه برنج بخش خمام که در روستای تازه آباد خواچکین صورت گرفت در جمع  مسئولین و کشاورزان روستای مذکور اظهار داشتند: “برنج” به منزله‌ یکی از گیاهان استراتژیک، نقش مهمی در تامین امنیت غذایی جوامع از جمله ایران دارد، به طوری که افزایش تولید برنج با داشتن امنیت غذایی در جوامع برابر است. امروزه در دنیا مکانیزاسیون، هزینه برداشت و درصد هزینه تولید را که یکی از فاکتورهایی است که کشاورزان را در سطح رقابت نگه می دارد ، کاهش داده است از طرف دیگرکاهش ضایعات ، انجام سریعتر کار برداشت ، از مزیت های برداشت مکانیزه برنج نسبت به برداشت سنتی می باشد زیرا برداشت مکانیزه تا چهل درصد کاهش هزینه را بدنبال دارد.

 بخشدار خمام با اشاره به اينكه توليد و برداشت مكانيزه برنج موجب تسهیل در توليد برنج و افزايش درآمد كشاورزان می‏ شود، افزود : سطح زیرکشت برنج این بخش را 11675 هكتار اعلام و پیش بینی کرد : از هر هكتار شاليزار سنتي بطور متوسط 3.9 تن شلتوك برداشت مي‌شود كه اين رقم در شاليزاري كه ماشيني نشاء شود به حدود 4.3 تن مي‌رسد لذا امسال بيش از 45550 تن شلتوک و25500 تن برنج سفيد از شاليزارهای این بخش برداشت شود.

DSC00218

استقامتی در بخشي ديگر از سخنان خود به ايجاد بانك نشاء برنج در بخش خمام برای سال آتی زراعی نيز اشاره كرد و افزود: اين بانك دركاهش ميزان ضايعات و افزايش بهره وري، استفاده از نهاده هاي كشاورزي در تمامي مراحل زراعي، صرفه جويي هزينه هاي تهيه نشاء و توليد برنج و هم چنين افزايش راندمان توليد در واحد سطح بسيار مفيد و موثر است.وي اضافه كرد: كاهش دشواري كار كشاورزي، امكان توسعه فرصت هاي شغلي جديد براي اقشار تحصيلكرده و ممانعت از مهاجرت جوانان روستايي و نيز ايجاد انگيزه هاي لازم براي سرمايه گذاري بيشتر در بخش كشاورزي از ديگر اهداف راه اندازي بانك نشاء برنج است.

 نماینده عالی دولت از کلیه کشاورزان بخش خمام  خواستار کشت راتون گردید و گفت :

 برنج دارای یک صفت فیزیولوژیکی اختصاصی است که این گیاهان را قادر می سازد تا بعد از برداشت و در صورت مساعد بودن شرایط محیطی، رشد و نمو مجدد کرده و محصول جدید تولید کنند.

راتون به دلیل طول دوره رشد کمتر نسبت به گیاه اصلی و همچنین هزینه انجام شده کمتر از جمله نداشتن هزینه تهیه خزانه و آماده کردن زمین، نشا کاری و مختصر بودن بسیاری از عملیات دیگر نظیر داشت برنج، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

وی یادآورشد: بررسی ها نشان می دهد ورود احشام سرگردان به شالیزارها و شرایط نامساعد آب و هوایی در برخی از موارد از مهمترین مشکلات پرورش راتون است.

زراعت راتون یکی از راه ‌های افزایش محصول برنج است که علاوه بر افزایش محصول، افزایش درآمد کشاورزان و استفاده‌ بهینه از منابع را نیز دربردارد و این کار نیازمند توجه ویژه به مسائل فنی کاشت، داشت و برداشت محصول اصلی است.

دوره رشد محصول راتون بسیار کوتاهتر از دوره‌ رشد محصول اصلی است و رسیدن آن تنها در 25 تا 65 درصد زمان لازم برای محصول اصلی انجام می‌ گیرد. لذا می طلبد تا کشاورزان عزیز بخش خمام به این موضوع اهتمام ویژه ای مبذول نمایند.

DSC00231 DSC00234 DSC00236

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads