کد خبر: 31863 - تاریخ: چهارشنبه، 7 آگوست 2013 - 20:21

حجت الاسلام عاشوری در مصاحبه با خوبان خبر؛

شرط قبولی روزه، پرداخت زکات فطریه است/ فطریه امسال برای هر نفر 3500 تومان می باشد.

نماز عید سعید فطر، صبح روز عید در مسجد جامع خمام برگزار می گردد که در صورت مساعد بودن شرایط جوی، نماز را در حیاط مسجد می خوانیم/ اگر عید روز جمعه باشد، دیگر نماز جمعه برگزار نخواهد شد.

به گزارش خوبان: با نزدیک شدن به عید سعید فطر، مسائلی همچون میزان زکات فطریه، کفاره ی روزه ها و برگزاری نماز عید سعید فطر، مورد سوال بیش تر مردم است. در همین خصوص با حجت الاسلام عاشوری، امام جمعه بخش خمام هم صحبت شدیم.

میزان زکات فطریه برای عید فطر امسال چند تومان است؟

بسم الله الرحمن الرحیم – یکی از واجبات دین مبین اسلامی زکات فطریه است که طبق روایات، شرط قبولی روزه بیان شده است و موجب تضمین سلامتی انسان برای سال آینده است.

میزان زکات فطریه برای هر نفر ، به اندازه یک صاع ( تقریباً سه کیلو) از آن چه که غذای نوع مردم آن محل است مثل گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرت یا مانند این ها می باشد و آن طور که از دفتر مراجع تقلید اعلام شده است برای هر نفر 3500 تومان می باشد.

زکات فطریه بر چه کسانی واجب است؟

بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند، واجب است که با قصد قربت زکات فطره خودشان و کسانی که نان خورشان هستند را بپردازند. اعم از این که این افراد همسر و فرزندان شخص باشند یا هر شخص دیگری که هزینه هایشان بر عهده ی شخص می باشد.

زکات فطریه را چه زمانی باید پرداخت نمود؟

زکات فطره را باید قبل از نماز عید پرداخت کرد، البته شب عید باید میزان زکات فطریه را از مال جدا نمود تا صبح بعد افرادی که می خواهند در نماز شرکت کنند قبل از نماز و کسانی که نماز عید را نمی خوانند تا قبل از ظهر آن را بپردازند.

زکات فطریه به چه کسانی تعلق می گیرد؟

برخی مراجع مثل آیت الله مکارم شیرازی احتیاط واجب را در پرداخت زکات فطریه به فقرا و مساکین دانسته اند و برخی مراجع هم دریافت کنندگان زکات فطریه را همان 8 موردی دانسته اند که مستحق دریافت زکات هستند. ولی اولویت با فقرا و مساکین است.

منظور از فقیر و مسکین کیست؟

فقیر کسی است که درآمد سال خود را ندارد و نمی تواند هم تامین کند و روی سوال ازمردم را نیز ندارد. مسکین نیز چنین حالتی دارد با این تفاوت که از مردم سوال و درخواست می کند.

بر خود فقرا پرداخت زکات فطریه واجب نیست.

فقرای سید نمی توانند از افراد غیرسید زکات دریافت کنند یعنی اگر خمس برای آن ها کفایت نمی کند، می توانند از  شخص سید زکات فطریه بگیرند.

میزان کفاره روزه برای ماه رمضان امسال چقدر است؟

بر  پیرمرد و پیرزنی که توان روزه گرفتن ندارند، واجب نیست که روزه بگیرند اما در عوض باید در ازای هر روز روزه نگرفتن 750 گرم گندم به فقیر بدهند. بهتر است که معادل قیمت گندم، نان بخرند و به فقیر بدهند یا اگر فقیری را می شناسند که معتمد هست پول را به او بدهند و تاکید کنند که با آن نان بخرد.

نماز عید فطر امسال خمام در مسجد جامع برگزار می گردد؟

بله. نماز عید سعید فطر، صبح روز عید در مسجد جامع خمام برگزار می گردد که در صورت مساعد بودن شرایط جوی، نماز را در حیاط مسجد می خوانیم که هم وسعت دارد و هم موکت لازم برای این کار مهیا شده است.

اگر عید روز جمعه باشد، دیگر نماز جمعه برگزار نخواهد شد.

در پایان اگر صحبتی دارید، خواهشمندیم بفرمایید.

خداوند ان شاالله به همه ی ما توفیق عبادت و بندگی خود را عطا بفرماید و همه ی ما را مشمول آمرزش و رحمت و مغفرت خود قرار دهد.

روز عید که روز پرداخت پاداش بندگانی است که در مسابقه بزرگ عبادت و بندگی خداوند شرکت کرده اند، خداوند پاداش همه ی ما را آزادی از آتش جهنم قرار دهد و توفیق درک معارف قرآن و اهل بیت و امور معنوی را به ما عنایت کند.

از همه ی مردم روزه دار انتظار داریم، آن معنویت و اخلاصی را که در طول ماه مبارک رمضان به خصوص با حضور در مساجد و انجام کارهای خیر کسب کرده اند، در طول سال نیز حفظ نمایند.

خداوند ان شاالله توفیق درک ماه رمضان آینده را نیز به ما عطا بفرماید.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads