کد خبر: 31660 - تاریخ: یکشنبه، 4 آگوست 2013 - 19:16

حجت‌الاسلام تقدیری:

احتمال رؤیت هلال در چهارشنبه بسیار کم است/ اعزام ۱۵۰ گروه‌ برای رصد هلال شوال

رئیس ستاد استهلال استان تهران احتمال رؤیت هلال ماه شوال در چهارشنبه را رد نکرد اما گفت: امکان رؤیت چهارشنبه بسیار ضعیف است اما هلال ماه شوال در روز پنج‌شنبه در سراسر ایران و جهان با چشم غیرمسلح مشاهده می‌شود.

به گزارش خوبان، حجت‌الاسلام محمد تقدیری رئیس ستاد استهلال استان تهران در گفت‌گو با خبرگزاری فارس درباره رؤیت هلال ماه شوال با بیان اینکه دو نوع رؤیت هلال ماه وجود دارد، گفت: یکی رؤیت هلال در روز که مقارن با ظهر و زمانی است که خورشید در آسمان وجود دارد و دیگری رؤیت هلال در شب است.

وی اظهار داشت: هرچند امکان رؤیت هلال در روز چهارشنبه وجود دارد اما احتمال آن بسیار ضعیف خواهد بود و به فتوای مقام معظم رهبری اگر این اتفاق بیفتد روز پنج‌شنبه عید فطر خواهد بود و از آنجایی کیفیت رؤیت هلال ماه در روز به افراد خبره‌تر و تجهیزات قوی‌تری نیاز دارد، سه گروه‌ از گروه‌های ما به این مسئله مجهز هستند اما در میان 150 گروهی که برای رصد هلال ماه شوال در کل کشور اعزام می‌شوند اغلب، رصدگران را رصدگران شامگاهی تشکیل می‌دهند.

رئیس ستاد استهلال استان تهران با اشاره به اعزام دو گروه رصدی در روز چهارشنبه در استان تهران تصریح کرد: دو گروه از گروه‌های رصدی به منطقه دربندسر و اوشان و فشم برای رؤیت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه اعزام می‌شوند.

تقدیری افزود: البته بعضی از گروه‌ها از ظهر برای رؤیت هلال ماه مستقر می‌شوند. و گزارش‌های رصدی را اعلام می‌دارند که اگر ماه در روز چهارشنبه رؤیت شود که البته احتمال رؤیت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه ضعیف است؛ پنج شنبه روز اول شوال و در غیر این صورت، جمعه روز اول شوال خواهد بود.

وی همچنین از اعزام چهار گروه رصدی دیگر در شامگاه چهارشنبه برای رؤیت هلال ماه شوال در استان تهران خبر داد و عنوان کرد: گروه شرق تهران به منطق ورامین، منطقه غرب تهران به کوهسار، منطقه جنوب تهران به حسن آباد و فشاپویه، مرکز تهران به برج نگار اعزام می‌شوند.

رئیس ستاد استهلال استان تهران اظهار داشت: منطقه هلالی که ما در آن قرار داریم شامگاه چهارشنبه در منطقه ایران، عراق، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، احتمال رؤیت هلال ماه شوال بسیار ضعیف است اما در مناطقی مانند جنوب آفریقا، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی، رؤیت با چشم غیر مسلح در چهارشنبه شب وجود دارد.

وی تصریح کرد: گروهی از مراجع هستند که اشتراک در شب و هم‌افقی برای آنها اهمیت دارد، آنها اعتقاد دارند در هر جای دنیا که ماه رؤیت شود قابل قبول است و آنها نیز می‌پذیرند که اگر گزارش‌هایی به دست آنها برسد براساس نظر این دسته از مراجع روز پنج شنبه اول ماه خواهد بود.

رئیس ستاد استهلال استان تهران در پایان به فارس گفت: هلال ماه شوال در روز پنج‌شنبه در سراسر ایران و کل جهان با چشم غیرمسلح قابل رؤیت هست و فقط مناطقی از روسیه و چین در رؤیت هلال ماه مشکل خواهند داشت.

انتهای پیام/29


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads