کد خبر: 31183 - تاریخ: یکشنبه، 28 جولای 2013 - 12:36

مدیر کل شیلات گیلان:

تولید 1000 تن ماهی خاویاری در گیلان

گیلان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی توانمندی بالایی در بخش صید و صیادی و آبزی‌پروری دارد.

به گزارش خوبان، حجت سعیدی با بیان اینکه شیلات یکی از نهادهای ریشه‌دار و باسابقه در گیلان است، اظهار کرد: گیلان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی توانمندی بالایی در بخش صید و صیادی و آبزی‌پروری دارد.

*تولید 58 هزار تن تولیدات شیلاتی در گیلان/تولید یک‌هزار تن ماهی خاویاری در گیلان

وی مجموعه تولیدات شیلاتی گیلان را 58 هزار و 91 تن عنوان کرد و افزود: 16 هزار و 411 تن صید و صیادی و 41 هزار و 680 تن آبزی‌پروری است.

مدیر کل شیلات گیلان این نهاد را دارای 6 هزار و 200 واحد مزارع پرورش ماهی ذکر کرد و گفت: گیلان از این نظر دارای جایگاه دوم آبزی‌پروری در کشور است.

وی ادامه داد: در بخش ماهیان خاویاری با فعالیت 20 مرکز بیش از یک‌هزار تن ماهی خاویاری در حال تولید بوده که 148 تن گوشت و 400 کیلو آزاد پرورشی است.

سعیدی رتبه گیلان در بخش تولید ماهی خاویاری را در جایگاه نخست کشوری دانست.

*مصرف سرانه 14.2 کیلوگرم ماهی در گیلان/صادرات 3 هزار تن محصولات شیلاتی گیلان

وی درباره میزان مصرف ماهی در گیلان و کشور اذعان کرد: مصرف سرانه ماهی در جهان 18 کیلوگرم، در اروپا 35 کیلوگرم، در ایران 9 کیلوگرم و استان گیلان 14.2 کیلوگرم است.

این مسئول یکی از سیاست‌های سازمان شیلات را احداث بازار فروش آبزیان و ارتقای آبزی‌مصرفی در گیلان ذکر کرد.

وی به وضعیت صادرات محصولات شیلاتی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته در گیلان 3هزار و 600 تن محصولات شیلاتی صادر شد که ارزش اقتصادی آن 30 میلیارد تومان بود.

*توسعه آبزی‌پروری محور اصلی فعالیت شیلات گیلان

سعیدی فعالیت شیلات را بر چهار محور عنوان کرد و افزود: توسعه آبزی‌پروری نخستین محور است که اجرای طرح مکانیزاسیون در مزارع پرورش ماهی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: گیلان با تمام توانمند‌های خود در بخش کشاورزی، از نظر آب و زمین با محدودیت‌های جدی مواجه است.

مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به اینکه این بخش در بحث آب شیرین با مشکل مواجه است، خاطرنشان کرد: چاره‌ای جز استفاده بهینه از آب و خاک نداریم و باید این امر را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی محور دوم توسعه آبزی‌پروری را اجرای طرح‌های نوین و تحول‌زا عنوان کرد و متذکر شد: از دهه فجر سال 89 توانستیم در بحث پرورش ماهی در قفس و محیط‌های محصور را در دریای خزر آغاز کنیم.

سعیدی افزود: امسال با موفقیت کامل این طرح را به بهره‌برداری رساندیم و طبق مصوبه شورای اداری استان و شورای برنامه‌ریزی طرح «پکن‌کالچر» را در تالاب انزلی دنبال می‌کنیم.

*زیان‌دهی 33 شرکت تعاونی پره صیادی در گیلان/2 هزار صیاد منتظر اجرای طرح ساماندهی شرکت‌ها

وی با تاکید بر اینکه تاکنون 5 هزار متر از طرح پکن‌کالچر در تالاب انزلی اجرا شده است، اذعان کرد: در بخش آبزی‌پروری در حال رشد هستیم اما در صید و صیادی چالش و مشکلاتی داریم.

مدیر کل شیلات گیلان با بیان اینکه در این استان 66 شرکت صیادی پره فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: در مجموع با صیادان تالابی، تعداد 6 هزار و 600 نفر صیاد در گیلان فعالیت می‌کنند.

وی از تعطیلی 18 شرکت تعاونی پره صید ماهی به دلیل پیشروی آب دریا خبر داد و متذکر شد: 33 شرکت تعاونی پره به دلیل حجیم بودن آنها با مشکل زیان‌دهی مواجه است.

سعیدی با اشاره به اینکه طرح تجهیز و ساماندهی شرکت‌ها با پیگیری به تصویب رسید خاطرنشان کرد: این طرح در سال 87 از طریق هیئت وزیران به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه قرار بود اعتبار این طرح تأمین شود، افزود: در سال 90 مبلغ 7 میلیارد و 300 میلیون تومان تأمین شود و 2 هزار نفر از صیادان گیلان منتظر اجرای این طرح هستند.

مدیر کل شیلات گیلان اعتبار این طرح را 55 میلیارد تومان ذکر کرد.

*رودخانه‌های گیلان شرایط تکثیر ماهیان را ندارند/زنگ خطر بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری در گیلان

وی در بخش ذخایر و بازسازی ماهیان یادآور شد: 55 رشته رودخانه در گیلان وجود دارد که همه آنها از استعداد شیلاتی برخوردار هستند اما هیچ‌کدام از آنها شرایط لازم برای تکثیر را ندارند.

سعیدی تصریح کرد: به همین منظور هر ساله 200 میلیون انواع بچه‌ماهی خاویاری و استخوانی را تکثیر و در دریا رهاسازی می‌کنیم.

وی بازماندگی از محل پرورش ماهی در بخش ماهیان استخوانی را 7 درصد و ماهیان خاویاری نیز زیر یک‌درصد ذکر کرد و متذکر شد: این موضوع زنگ خطر جدی برای بازسازی ذخایر خاویاری است.

*ضرورت اجرای طرح جامع رودخانه‌های گیلان

مدیر کل شیلات گیلان اجرای طرح جامع رودخانه‌های این استان را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: باید بتوانیم در هنگام کوچ این ماهیان آنها را حفظ کنیم تا شاهد وجود این ذخایر ارزشمند در گیلان باشیم.

وی حفاظت و صیانت از گونه‌های ارزشمند دریای خزر را از برنامه‌های مهم شیلات گیلان ذکر کرد و یادآور شد: در بخش صید و صیادی این گونه‌های ارزشمند با چالش جدی مواجه هستیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/152


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads