کد خبر: 30978 - تاریخ: چهارشنبه، 24 جولای 2013 - 12:05

در حاشیه یک موضع‌گیری غیرحرفه‌ای؛

چرا وزارت خارجه تولد نوه ملکه را تبریک گفت؟

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی بود که حتی دوستان انگلیس نیز در چنین سطحی و بدین شکل از یک تریبون رسمی تولد نوه ملکه را تبریک نگفته‌اند.

 به گزارش خوبان به نقل از مشرق: کنفرانس خبری دیروز سخنگوی وزارت خارجه کشورمان یک حاشیه سؤال‌برانگیز داشت و آن واکنش آقای عراقچی به سؤال خبرنگار خبرگزاری فرانسه بود. خبرنگار فرانسوی با طرح سؤالی درباره روابط تهران و لندن می‌پرسد آیا تولد نوه ولی‌عهد انگلیس می‌تواند بر ارتقاء روابط دو کشور تأثیرگذار باشد؟

جناب عراقچی سپس در موضعی عجیب از جایگاه وزارت خارجه جمهوری اسلامی، تولد فرزند ولی‌عهد انگلیس را به ملکه و ولی‌عهد این کشور تبریک گفته و ادامه‌ می‌دهد: ایشان سومین نفر در فهرست رسیدن به سلطنت در انگلستان است.

عراقچی در نهایت درباره اینکه تولد نوه ولی‌عهد انگلیس می‌تواند نقشی در روابط تهران و لندن داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: ابعاد روابط ما و انگلستان بسیار پیچیده‌تر از این است که این قبیل مسائل به آن کمک کند.

در اینجا نیازی به باز نمودن سوابق استعماری انگلیس در گذشته و دخالت‌های مداوم این کشور در مسائل داخلی ایران و بویژه پس از آشوب‌های پس از انتخابات سال 88 که حتی کارمندان محلی سفارت نیز به میدان آمده بودند و درهای سفارت به روی آشوب‌گران گشوده شده بود، نیست؛ که در این‌باره بسیار گفته شده است.

از الطاف مملکت پادشاهی بریتانیا در تلاش برای به زانو درآوردن انقلاب اسلامی و پیشگامی همیشگی در تحریم‌ها و اقدامات بر ضد منافع ملت ایران سخن گفتن هم در حوصله این مطلب نیست.

اما در حاشیه این موضع وزارت خارجه تنها چند پرسش را به امید پاسخ مسؤولان وزارت خارجه مطرح می‌کنیم:

آیا تمام این ظلم‌ها و دشمنی‌ها به‌راحتی قابل فراموشی است که سخنگوی وزارت خارجه با طیب‌خاطر تولد نوه ملکه الیزابت را به وی و ولی‌عهد این کشور تبریک می‌گوید و وی را گزینه سوم سلطنت در این کشور می‌خواند؟

آیا مقامات و کارشناسان محترم وزارت خارجه جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات به هزینه‌های سرسام‌آور خاندان سلطنتی بر مردم انگلیس نیستند و تظاهرات و اعتراضات به مخارج عروسی شاهزاده ویلیامز در اوج بحران اقتصادی اروپا را فراموش کرده‌اند که امروز خود را در کنار خاندان سلطنتی قرار می‌دهند که در بین مردم خود نیز جایگاه چندان رفیعی ندارند و معضلی برای کشور شده‌اند؟

اساساً تولد نوه ملکه انگلیس چه میزان در سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی محلی از اعراب دارد که از تریبون وزارت امور خارجه باید به ملکه و ولی‌عهد آن تبریک گفته شود و اینگونه جناب سخنگو در دام خبرنگار خبرگزاری فرانسه بیفتد؟

تبریک به ملکه و ولی‌عهد انگلیس در قالب کدام‌یک از اصول «دیپلماسی تهاجمی» مورد نظر نظام می‌گنجد و آیا اصولاً اتخاذ چنین موضعی، ضعیف‌ترین و انفعالی‌ترین شکل از دیپلماسی در قبال کشوری که از هیچ اقدامی بر ضد ایران کوتاهی نکرده است، نیست؟

همان‌طور که وزارت خارجه در حادثه ناخوشایند ورود خودسرانه عده‌ای به سفارت انگلیس واکنش نشان داد و بحق آن را اقدامی نسنجیده خواند که به تخریب وجهه جمهوری اسلامی منجر شد، در مورد این موضع وزارت خارجه این‌بار باید مدعی شد که چنین اظهارنظرهایی به دور از روحیه ظلم‌ستیزی و مقاومت ملت ایران است، بویژه با سابقه تاریخی که ملت ایران از انگلیس در ذهن دارد.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی بود که حتی دوستان انگلیس نیز در چنین سطحی و بدین شکل از یک تریبون رسمی تولد نوه ملکه را تبریک نگفته‌اند. در عرف دیپلماتیک نیز تبریک تولد نوه یک مقام سیاسی امری مرسوم نبوده و نیست و وزارت خارجه تنها با موج تبلیغاتی رسانه سلطنتی انگلیس همراه شد که از مدت‌ها قبل به پوشش این واقعه پرداخته است.

گفتنی است مراسم عروسی 60 میلیون پوندی شاهزاده ویلیامز و “کیت میدلتون” در انگلیس، با تظاهرات و اعتراضات گسترده مردمی در واکنش به هزینه‌های تحمیلی خاندان سلطنتی بر مردم این کشور همراه بود.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads