کد خبر: 30933 - تاریخ: چهارشنبه، 24 جولای 2013 - 10:52

حیرت کارشناس روس از اقدامات احمدی نژاد+ تصاویر

مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو: «وقتی ما این ها را از مسکو می بینیم، به حیرت می آییم که چه جوری در شرایطی که تهدیدهای جهانی علیه ایران است و با این همه تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی که علیه ایران است، این کشور توانسته به این دستاوردها دست پیدا کند.»

به گزارش خوبان به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، این روزها شاهد آن هستیم که خیلی از سیاست مداران داخلی و خارجی با تکیه بر رسانه های خود به دنبال آن هستند که با سیاه نمایی علیه دولت نهم و دهم و همچنین با زیر سؤال بردن آمارهای ارائه شده از سوی دولت، چنین وانمود نمایند که ایران در 8 سال گذشته هیچ گونه پیشرفتی نداشته است و وضعیت ایران باید به پیش از سال 84 برگردد.

امری که بارها رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار داده و از سیاسیون و کسانی که تریبون در دست دارند خواسته اند واقعیات کشور را آنطور که هست بیان کنند و در کنار انتقادهای خود، دستاوردهای بزرگ این دولت را نیز بیان کنند.

شبکه دولتی صدای آمریکا (VOA)، که ید طولایی در سیاه نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، در برنامه “افق” خود به نقد آخرین گزارش دکتر احمدی نژاد -که چندی پیش از طریق رسانه ملی ارائه شد- پرداخت.

دو تن از میهمانان این برنامه همانند برخی از سیاسیون داخل کشور با زیر سؤال بردن آمارهای ارائه شده از سوی رئیس جمهور، تلاش کردند آقای احمدی نژاد را متهم به دروغ گویی کنند.

اما این شبکه میهمان دیگری هم داشت.

دکتر “رجب صفروف” مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو، که قرار بود تحلیل خود را از سفر اخیر دکتر احمدی نژاد به روسیه و دیدار با پوتین، رئیس جمهور روسیه، بیان کند. اما وی وقتی با تخریب های مجری و میهمانان صدای آمریکا علیه ایران و رئیس جمهوری مواجه شد، از مجری صدای آمریکا خواست تا قبل از پاسخ به سؤالات او درباره سفر آقای احمدی نژاد به روسیه، نکاتی را درباره عملکرد دولت ایران بگوید.

دکتر رجب صفروف در این باره گفت: «به نظر بنده، گفته های جناب آقای احمدی نژاد از حقیقت چندان دور نیست. “بزرگی” از دور دیده می شود (ضرب المثل). آن هایی که الان دارند انتقاد می کنند از احمدی نژاد به خاطر اقتصاد کشور، نباید چیزهایی را فراموش بکنند که برای ما که از مسکو می بینیم “حیرت انگیز” است.»

 

وی در ادامه به نمونه ای از پیشرفت های صورت گرفته در دولت نهم و دهم اشاره کرده، گفت: «ایران هر سال 5 هزار مگاوات برق به شبکه انرژی خود تزریق می کند که هیچ کشوری در دنیا این رقم را ندارد. روسیه به این بزرگی حتی در یک سال نمی تواند یک هزار مگاوات برق جدید را به شبکه  انرژی خود تزریق کند. رشد تولید فولاد ایران در سال، 14درصد است؛ یعنی چیزی بیشتر از 4 برابر رشد جهانی. شما ببینید ایران تقریبا 10 سال پیش از لحاظ نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی در رتبه شانزدهم یا هفدهم کشورهای دنیا بود، اما الان جایگاه نهم را در جهان کسب کرده است.»

 

این کارشناس روسی تأکید کرد: «در ایران تقریبا در سال پنج هزار کیلومتر راه اعم از راه روستایی، شهری و راه آهن ساخته می شود که اصلا کشوری در دنیا نمی تواند چنین کاری را بکند و این نتیجه را داشته باشد.»

 

دکتر رجب صفروف تصریح کرد: «وقتی ما این ها را از مسکو می بینیم، به حیرت می آییم که چه جوری در شرایطی که تهدیدهای جهانی علیه ایران است و با این همه تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی که علیه ایران است، این کشور توانسته به این دستاوردها دست پیدا کند.»

 

در ادامه، یکی از میهمانان صدای آمریکا تلاش کرد چنین وانمود نماید که آمارهای این کارشناس روسی صحیح نیست؛ که رجب صفروف با این پاسخ که: «آمارهایی که بنده اعلام کردم، آمارهایی است که سازمان های جهانی آن را منتشر کرده اند و مورد تأیید جامعه جهانی است» وی را به سکوت واداشت.

 

 

وی در ادامه به پیشرفت هایی که در حوزه گاز صورت گرفته اشاره کرده، گفت: «در دولت احمدی نژاد زمینه های خوبی در اقتصاد ایران پایه گذاری شد. امروز ایران تقریبا 650 میلیون متر مکعب گاز تولید می کند، اما با توجه به زمینه سازی هایی که دولت در این حوزه انجام داده است، تولید گاز ایران در دو سه سال آینده به یک میلیارد و سیصد میلیون متر مکعب خواهد رسید؛ یعنی تقریبا دو برابر تولید امروز؛ و این کار صورت نخواهد گرفت مگر اینکه کارهای بزرگی در این زمینه صورت گرفته باشد.»
مدیر مرکز مطالعات ایران معاصر در مسکو، در ادامه با اشاره به ایستادگی ایران در مقابل تهدیدهای جهانی و اقدامات دکتر احمدی نژاد در این زمینه گفت: «من باید اینجا یک حرف دیگر هم بزنم و آن اینکه هرکسی نمی توانست در شرایط کنونی، کشور را در این سطح حفظ کند. امروز حفظ استقلال یک کشوری که سیاست هایش درتقابل با فشارهای جامعه جهانی است، هزینه دارد.

زمینه سازی هایی که امروز دولت احمدی نژاد کرده، در دو سه سال آینده نتیجه های خوبی را برای ایران در پی خواهد داشت. اگر کمی از این تحریم ها و این مشکلاتی که جامعه جهانی علیه ایران وضع کرده، با آمدن آقای روحانی برداشته شود، شاهد رشد جهش آوری در سال های آینده برای ایران خواهیم بود»

 

 

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که “آیا نگاه آقای پوتین نسبت به سیاست های آقای احمدی نژاد مثبت است؟ آیا فکر می کنید که این وضعیت در دوران آقای روحانی ادامه خواهد داشت و فقط آقای روحانی باعث می شود تحریم ها کاهش یابد؟” گفت: «من نظر مسکو را به دو قسمت تقسیم می کنم؛ یکی نظر کرملین، یکی نظر مردم روسیه.
اکثریت مردم روسیه یک نظر ضدآمریکایی ویژه ای دارند و هر کشوری و  هر رهبری که در مقابل آمریکا بایستد و سیاست مستقلی داشته باشد، برای مردم روسیه خیلی مورد احترام است. به خاطر همین است که اکثر مردم روسیه برای جناب آقای احمدی نژاد به خاطر اینکه مردی خیلی غیور و  باجسارت است، مردی که با جسارت توانسته استقلال کشورش را نگه دارد، خیلی احترام قائلند.

 

اما نگاه کرملین کمی فرق می کند. آقای پوتین بارها در صحبت های غیرمطبوعاتی خود گفته بود که مواضع آقای احمدی نژاد در بعضی موارد مانع از آن می شود که از ایران بیشتر حمایت کند. بعضی از سخنان احمدی نژاد و تصمیمات او در مسائل بین الملل، نمی گذاشت که واقعا روسیه حمایت بیشتری را از ایران بکند. بالاخره برای کشوری مانند روسیه که همکاری های جدی با غرب و به ویژه با آمریکا دارد، حمایت از ایران و یا مواضع آقای احمدی نژاد  سخت است.
لذا با آمدن آقای روحانی، روسیه بیشتر می تواند به جامعه جهانی و غرب نشان دهد که همه سیاست هایی که غرب و اسرائیل در 8 سال گذشته علیه ایران اتخاذ کرده، نزدیک به واقعیت نیست. برای همین کرملین به انتخاب آقای روحانی خوشبین است»

انتهای پیام/346


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads