کد خبر: 30891 - تاریخ: سه‌شنبه، 23 جولای 2013 - 18:43

با نظر رئیس جمهور؛

آبگیری سد آیت‌الله بهجت فومنی شهر بیجار به تعویق افتاد

سد بزرگ آیت‌الله بهجت فومنی (شهر بیجار) که قرار بود در سفر رئیس جمهور به گیلان آبگیری شود، بر اساس نظر رئیس جمهور به تعویق افتاد.

به گزارش خوبان به نقل از دیار باران، سد بزرگ آیت‌الله بهجت فومنی (شهر بیجار) که قرار بود در سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور به استان آبگیری شود به دلیل کمبود وقت و قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان به تعویق افتاد.

رئیس حمهور در سخنرانی مراسم آیین افتتاح طرح‌های سنعتی و عمرانی که در شهرک صنعتی رشت برگزار شد با اشاره به آماده‌سازی پروژه سد آیت‌الله بهجت فومنی (شهر بیجار)، گفت: به علت کمبود وقت و قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان نتوانستیم برای افتتاح این طرح بزرگ حضور پیدا کنیم.

سد بزرگ آیت‌الله بهجت فومنی (شهر بیجار) در حالی قرار بود توسط رئیس جمهور آبگیری می‌شود که به دلیل تامین آب شرب سالم و با کیفیت برای ۷۰ درصد جمعیت شهری گیلان، نقش مهمی و حیاتی در سلامت مردم این استان دارد.

تاکنون آب شرب شهری گیلان از طریق سد منجیل و تصفیه آب رودخانه سفیدرود تامین می‌شد و آب این رودخانه که از مسیرهای طولانی سرچشمه می‌گیرد، نمی‌توانست منبع مطمئن و قابل اتکا به منظور تامین آبی با کیفیت و سالم باشد؛ به همین سبب ساخت سدی که بتواند از منابع داخلی استان آب مورد نیاز جمعیت شهری را تامین کند، همواره مورد توجه بوده است.

گیلان با پنانسیل آبی افزون بر ۹ میلیارد مترمکعب پرباران‌ترین استان کشور محسوب می‌شود که سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب از این آب، از خارج استان و از طریق رودخانه و سد سفیدرود وارد گیلان می شود.

۵۲ رودخانه داخلی از جمله رودخانه زیلکی که سد آیت‌الله بهجت فومنی بر روی آن در حال ساخت است؛ بیش از پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب تولید می‌کنند که تاکنون بیشتر این آب ها بدون هیچ کنترل و مهاری وارد دریای خزر می شدند.

سد آیت الله بهجت فومنی در هشت کیلومتری امامزاده هاشم در منطقه‌ای به نام دوآبان بر روی رودخانه زیلکی درحال ساخت است که سرشاخه‌های این سد از ارتفاعات دو هزار متری پوشیده از جنگل های انبوه و خوش آب و هوای حاشیه کوه درفک سرچشمه می گیرد.

کارشناسان آب این سد را که جایگزین آب سد سفیدرود می‌شود، با کیفی‌ترین و بهترین آب در استان گیلان می‌دانند.

سد آیت‌الله بهجت که قبل از این سد شهربیجار نام گذاری شده بود، آب شرب شهرهای رشت، انزلی ،خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل و لنگرود را با ۱۶۵ میلیون متر مکعب تامین می کند که بقیه آب شهرهای این استان نیز از طریق سدهای درحال ساخت شفارود و پلرود تامین می‌شود.

این سد علاوه بر نیروگاه ۲۴ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی در سال، تامین کننده آب کشاورزی ۱۵۰ هکتار اراضی شالیکاری پایین دست نیز خواهد بود.

گفتنی است، عملیات ساخت سد آیت‌الله بهجت (شهربیجار) در تابستان سال ۱۳۸۳ آغاز شده است و به زودی عملیات آبگیری و راه‌اندازی آن طی مراسمی ویژه انجام می‌شود.

انتهای پیام/97


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads