کد خبر: 30580 - تاریخ: پنج‌شنبه، 18 جولای 2013 - 19:16

روزه هایی که با عشق به کار باز می شود/ پهن كردن سفره های خالی اما پر برکت در ماه مهماني خدا

ماه مهماني خدا آداب و شرايط خاص خود را دارد و به همين دليل است كه ضیافت های افطاری و سحر در اين ماه مبارك بهترین فرصت برای با هم بودن و تقرب به درگاه الهی است اما در این بین هستند کسانی که به دليل شرايط خاص از جمله وضعيت شغلي و كاري از این فرصت محرومند و عشق خدمت به مردم را به خود ترجیح می دهند.

به گزارش خوبان به نقل از مهر: ماه رمضان افضل ایام تقرب به درگاه خداوند متعال است و این فرصتی است که همیشه برای انسان حاصل نمی شود و باید خداوند متعال که مومنان را در پرتو الطاف بیکران خود قرار می دهد شكرگذار بود.سفره افطاری

حال و هوایی که ماه رمضان به انسان می دهد با هیچ چیز قابل قیاس نیست، شور و حال سحر ها و شنیدن مناجات ربنا از گلدسته هاي مساجد حسی را در وجود انسان زنده می کند که انسان را به خدایی شدن و آسمانی شدن بیشتر نزدیک می کند.

این ایام تکرار ناشدنی سال زیباست، اما زیباتر می شود اگر همراه با برانگیخته شدن احساسات، عواطف و وجدان‌های خفته ای باشد که در دیگر ایام سال عموما دچار مَرض مُسری روزمرگی و بی تفاوتی است.

دعوت خالق مهربان گرچه ظاهری سخت دارد اما هدفی برتر را در خود دارد که همانان شیرینی روزه در رسیدن به آن هویدا می گردد و اين شيريني است كه باعث مي شود تا ماه مهماني خداوند بزرگ به عنوان يكي از زيباترين لحظات سال قلمداد شود.

حکیم زیبا آفرین از دعوت به گرسنگی، تشنگی و بی خوابی هدفی برتر از از چند ساعت نخوردن و ننوشیدن و نخوابیدن دارد که تنها با عبادت و اطاعت مخلصانه می توان به حقیقت وجودی آن پی برد.

سفره افطار و شور و حال نزدیک اذان انسان را به جنب و جوش و تکاپو می اندازد و احساس سبکی را در فرد زنده می کند و به همين دليل است كه افطار داراي ويژگي هاي منحصر به فرد است.

شاید برای خیلی ها پهن کردن سفره سحر و افطار در طول یک ماه به یک عادت تبدیل شود اما هستند کسانی که در حسرت نشستن در کنار خانواده خود هستند و حس و حالی را که دیگران در آن لحظات را دارند حس نمی کنند.

پرستاران، پزشکان، نگهبانان ، آتش نشانان و شاید مهمتر از همه ایتام از جمله کسانی هستند که در بیشتر اوقات در تنهایی و دور از خانه و خانواده به پای سفره الهی می روند و مهمان درگاه حق تعالی هستند.

عشق به خدمت مرا به خدا نزدیکتر می کند

زهرا عباسی یکی از پرستاران شاغل در بهزیستی است که شب و روز خود را درخدمت به ایتام صرف کرده در کنار کودکان می نشیند دست نوازش بر سرشان می کشد و خود را جای مادر این کودکان می گذارد تا در این شور و حال حس غریبی نداشته باشند.

وي كه با خبرنگار مهر گفتگو مي كرد با اشاره به شرايط كاري و شغلي خود می گوید: سالهاست به این افطارها و سحرهای سوت و کور عادت کرده ام و گله ای هم از هیچ کس ندارم چرا که ایمان دارم روزه داری همراه با خدمت به خلق پاداشی به مراتب بیشتر دارد.

این پرستار ادامه می دهد: تقریبا هم خودم و هم خانواده ام به این وضعیت عادت کرده ایم تا نه تنها در ماه رمضان بلکه در بسیاری از ماه ها و تعطیلی ها در سر کار خود حاضر باشم و به آسایش کودکان و ایتام کمک کنیم.

سفره های خالی اما پر برکت

این روزها افطار و سحر که می شود، سفره های بسیاری برای روزه ‌داران ضیافت الهی پهن می شود. بعضی سفره ها معمولی‌اند و برخی رنگین تر و پر زرق و برق تر، اما در این میان و در این اوضاع نابسامان اقتصادی، کم نیستند سفره هایی که خالی تر از گذشته، از اندک مواد غذایی نیز گاه بی بهره اند!

دستگیری از نیازمندان و یاری رسانی به محرومان گرچه وظیفه ای انسانی برای همه ایام سال است، اما در ماه مبارک رمضان این ضرورت بیشتر خود را نشان می دهد و به راستی مگر هدف ما از انجام عباداتی چون روزه و نماز ، رسیدن به خدا و رنگ و بوی الهی گرفتن نیست پس چه خوب است که روزه داری ما و اقامه نماز ما توام باشد با حس مسئولیت مسلمانی ما در قبال برادران و خواهران ایمانی مان که بر حسب شرایط و اوضاع زندگی، از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند.

دل گرفتگی های نزدیک افطار صیقلی بر روحم است

همسری که به خاطر دیه غیر عمد شوهرش که در زندان به سر می برد مجبور است یک تنه کار کند تا مبادا فرزندانش در نزدیک افطار دل شکسته شود که پدرشان اگر بود با دست پر به خانه باز میگشت.

ربابه مادری است که هرشب با یک دل سیر محبت فرزندان خود را به خواب می سپارد، سفره ای که پهن می کند گرچه رنگین نیست اما عشق و محبت در آن موج می زند.

این مادر زحمتکش می گوید: نزدیک افطار که می شود دلم می گیرد نارحت هستم از اینکه خانواده ام را کامل در کنارم نمی بینم اما هنگامی که در پای خوان الهی می نشینم این دل گرفتگی روحم را صیقل می دهد و مرا به معبودم نزدیک تر می کند.

وی ادامه می دهد: گله ای ندارم فقط از خدا می خواهم تا در این ماه پر برکت نگاهی بر من و خانواده ام بیاندازد و دست ما را بگیرد.

به راستی دستگیری از مستمندان و نزدیک شدن به معبود مهمترین درسی است که رمضان به ما می دهد، این که ما در دعای روزهای ماه رمضان می گوییم «اللهم اغن کل فقیر، اللهم اشبع کل جائع، اللهم اکس کل عریان» نیز دقیقا در همین راستاست.

 

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads