کد خبر: 30539 - تاریخ: پنج‌شنبه، 18 جولای 2013 - 11:58

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان:

240 روستای گیلان با بحران آب مواجه است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: همزمان با فصل تابستان بالغ بر 240 روستای گیلان دچار بحران آب شده است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، افشین عزیزی عصر چهارشنبه در جلسه مدیریت بحران این شهرستان، کمبود آب در استان را ناشی از افزایش گرمای شدید هوا برشمرد.

وی با بیان اینکه بحران آب در گیلان با افزایش گرمای هوا در روزهای آینده تشدید می‌شود، افزود: ستاد بحران استانداری با به کارگیری تجهیزات و امکانات سازمان‌های مختلف در تکاپوی مدیریت بحران آب در استان است.

* 240 روستای گیلان با بحران آب مواجه است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان تصریح کرد: در تلاش برای کاهش بحران آب در شالیزارهای استان و جلوگیری از آسیب‌های آن هستیم.

وی از وضعیت بحرانی آب در 240 روستای گیلان خبر داد و یادآور شد: آبرسانی سیار به 40 روستا از مجموع 240 روستای بحران‌زده گیلان در حال انجام است.

عزیزی با اشاره به وضعیت کم‌آبی در صومعه‌سرا اذعان کرد: اکنون بین پنج تا 7 درصد از شالیکاری صومعه‌سرا با کمبود آب زراعی مواجه است.

وی، صومعه‌سرا را دارای 28 هزار هکتار اراضی شالیکاری عنوان کرد و گفت: محصول کشاورزی بسیاری در این شهرستان با مشکل آب مواجه است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان از تخصیص اعتبار مناسب و قابل قبول برای مقابله با بحران کم‌آبی در استان خبر داد و یادآور شد: این اعتبار با بررسی‌های کارشناسانه به مناطقی که نیازمند باشند اختصاص می‌یابد.

*ذخیره 280 میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری گیلان نیز در ادامه جلسه مذکور با اشاره به وضعیت کمبود آب در استان اظهار کرد: اکنون بالغ بر 280 میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود استان ذخیره شده است.

محمد عیسی چیتی، افزود: از این مقدار آب موجود، حدود 100 میلیون متر مکعب برای آب شرب گیلان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها یک دوره مجاز به آبرسانی از طریق شبکه‌های آبیاری برای کشاورزان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی بارندگی‌ها در گیلان از پنجم مرداد امسال آغاز می‌شود، اذعان کرد: مسئولان صومعه‌سرا و مدیران شبکه آبیاری منطقه فومنات تا زمان قطعی بارندگی‌ها نسبت به مدیریت آب در شهرستان‌های خود تلاش کنند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری گیلان تصریح کرد: به‌کارگیری از تمام تجهیزات و بهره‌برداری از چاه‌های حفر شده گذشته می‌تواند آب زراعی مورد نیاز بالغ بر 54 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه فومنات را تأمین کند.

*شناسنامه‌دار کردن پهنه آب‌بندان‌ها، حلقه‌های چاه و ایستگاه‌های پمپاژ آب گیلان

معاون بهره‌برداری سازمان آب منطقه‌ای گیلان نیز در ادامه جلسه مذکور اظهار کرد: چشم‌انداز گیلان نیازمند 5 میلیارد مترمکعب آب است.

محمد رضا مرتضی‌پور، از وجود بالغ بر یک هزار و 300 پهنه آب‌بندان، یک‌هزار حلقه چاه و 907 ایستگاه پمپاژ آب شناسنامه‌دار در گیلان خبر داد.

وی اذعان کرد: تمام پهنه‌های آب‌بندان، حلقه‌های چاه و ایستگاه‌های پمپاژ شناسنامه‌دار مذکور برای واگذاری به بهره‌برداران استان آماده است.

معاون بهره‌برداری سازمان آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه در سال جاری بالغ بر 29 متر مکعب آب بر ثانیه در بین اراضی کشاورزی فومنات توزیع شده است، یادآور شد: این مقدار آب چهار متر مکعب بر ثانیه بیشتر از حد معین بوده است.

انتهای پیام/70


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads