کد خبر: 30376 - تاریخ: سه‌شنبه، 16 جولای 2013 - 02:36

مدیرکل بهزیستی گیلان:

مشاوره ژنتیک اجباری می‌شود

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: برای پیشگیری از معلولیت‌ها انجام مشاوره‌های ژنتیک زوج‌های جوان به‌ویژه در ازدواج‌های فامیلی ضرورت است و احتمالاً اجباری می‌شود.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، کیانوش کوچکی‌نژاد روز گذشته در جمع خبرنگاران به مناسبت آغاز هفته بهزیستی از 25 تا 31 تیر، اظهار کرد: بهزیستی از سال 59 با همت شهید فیاض‌بخش و حمایت شهید بهشتی به عنوان یک سازمان مستقل زیرنهاد نخست‌وزیری به تصویب رسید و اکنون این سازمان زیر نظر وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در گیلان یک‌هزار نفر پرسنل رسمی و بالغ بر چندین هزار نفر غیررسمی در سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند، افزود: امسال برنامه‌های هفته بهزیستی با شعار «بهزیستی برای تو» برگزار می‌شود که نشان می‌دهد تمام مردم مخاطب این نهاد هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان پیشگیری از معلولیت‌ها از قبل و بدو تولد را هدف مهم بهزیستی عنوان کرد و گفت: در زمینه غربالگری شنوایی و بینایی زیر شش سال با تمام مردم سر و کار داریم.

وی از ثبت 72 هزار نفر مددجوی بهزیستی گیلان در بانک اطلاعاتی این نهاد خبر داد و یادآور شد: خدمت به معلولان در بخش توان‌بخشی و نیز آسیب‌های اجتماعی از جمله خدمات بهزیستی است.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه در بهزیستی گیلان 32 هزار و 164 نفر معلول در رده‌های مختلف ثبت شده است، تصریح کرد: تعدادی از معلولان در روستاها هستند که به بهزیستی مراجعه نکرده‌اند.

وی از اجرای طرح CBR در 12 شهرستان گیلان خبر داد و افزود: در هفته بهزیستی این طرح در رودسر و املش اجرایی می‌شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان یکی از فعالیت‌های مهم این نهاد را در بحث ژنتیک عنوان کرد و یادآور شد: هنوز در بحث مشاوره ژنتیک فرهنگ‌سازی نشده است.ازدواج‌های فامیلی نیازمند مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج هستند اما این امر در بسیاری از خانواده‌ها صورت نمی‌گیرد.

کوچکی‌نژاد با تصریح بر اینکه ممکن است مشاوره ژنتیک اجباری شود، خاطرنشان کرد: در گیلان هفت مرکز مشاوره ژنتیک وجود دارد که سال گذشته یک‌هزار و 354 زوج مورد مشاوره قرار گرفتند.

وی بسیاری از بیماری‌های ژنتیک در دوران بارداری را قابل تشخیص خواند و متذکر شد: امیدواریم بحث مشاوره ژنتیک اجباری شود و خانواده‌ها آن را جدی بگیرند.

این مسئول مشاوره ژنتیک برای افراد زیرپوشش بهزیستی گیلان را رایگان ذکر کرد و یادآور شد: کسانی که زیرپوشش بهزیستی نیستند باید برای مشاوره در مراکز مذکور مبلغی را پرداخت کنند.

وی، آموزش قبل از ازدواج در مراکز ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها را یکی از عمده فعالیت‌های مراکز مشاوره مذکور عنوان کرد.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads