کد خبر: 30002 - تاریخ: پنج‌شنبه، 11 جولای 2013 - 18:41

درجلسه شورای زکات بخش خمام؛

امام جمعه خمام: هدف از پرداخت زکات رسیدگی به وضعیت مستضعفان و محرومین جامعه است

ذاکر استقامتی در این جلسه تقدير از زكات دهندگان نمونه را از طريق اعطاي لوح تقدير و جوایز توسط شورای زکات بخش خمام خواستار شد و افزود: باید پیشنهاد تشويق عملي كشاورزان عامل به زكات با اهداء تسهيلات نهادهاي كشاورزي از طريق سازمان جهاد كشاورزي به ستاد زکات استان ارائه گردد.

به گزارش خوبان: حجت الاسلام و المسلمین عاشوری امام جمعه و رئیس شواری زکات خمام در جلسه شورای زکات خمام که در بخشداری خمام برگزار گردید با تبریک فرارسیدن حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشتند: ماه پرخیربرکت و ماه رحمت و مغفرت که پاداش اعمال مومنین در این ماه بسیار مضاعف است و فرصت خوبی است برای بندگی و جلب رضایت پروردگار.

ایشان در بخش دیگری از بیاناتشان ضمن تشکراز همه مسئولینی که در عرصه احیاء احکام الهی زحمت می کشند اذعان داشتند: امر زکات یکی از دستورات الهی در فروع دین است که احیاء آن وظیفه همه مومنین است . الحمدا… به برکت نظام اسلامی و همت دولت کریمه این حکم الهی در جامعه احیاء می شود خوشبختانه نهادهایش هم مشخص شدند مردم هم بصورت خود جوش این فعالیت را پی می گیرند.

رئیس شورای زکات خمام هدف از پرداخت زکات را رسیدگی به وضعیت مستضعفان و محرومین جامعه دانستند و گفتند: این وظیفه را کمیته امداد برعهده داشته و دارد و الان هم امر زکات را احیاء کرده که در این زمینه دهیاریها در سال گذشته همکاری خوبی را داشتند.

سپس ملک دوست مسئول کمیته امداد شهرستان رشت ضمن تشکر از بخشدار محترم خمام و امام جمعه خمام در خصوص تشکیل جلسه شورای زکات در بخش در اظهار داشت: کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) در واقع منابع اصلی تامین اعتبار و در واقع اعانات و کمک هایی است که از طرف مردم جمع می کنند برای خدمت به فقرا و نیازمندان است.

کمیته امداد بنا دارد به مرور زمان وابستگی خود را به دولت به صفر برسانند. این رویکرد جدیدی است که امداد اتخاذ کرده و به فکر اعتماد سازی درجامعه است.

وی در پایان در خصوص نحوه وصول زکات مردم از طریق افراد متمکن و کارخانجات برنجکوبی و از طریق دهیاران در روستاها به تفصیل سخن گفت.

10042007154

مهندس حسین ذاکر  استقامتی بخشدارخمام در شورای زکات بخش خمام اظهار نمود: نوع شناخت يك مكتب از جامعه و انسان و طرز برداشت آن از اين دو ، تعيين كننده ايدئولوژي آن مكتب است. دين مبين اسلام درخصوص جامعه و انسان نگاه خاصي دارد. بطوري كه اگر در آن جامعه كليه احكام و دستورات اسلامي در عمل پياده شود، مشكلات جامعه بشري برطرف خواهد شد زكات به لحاظ عبادي بودن نياز به قصد قربت دارد و می تواند بخشي از معضلات فعلي اجتماع را برطرف کند و محرومیتهای موجود را در شهر و روستا کاهش دهد. برخی از معضلات فعلی مسلمانان چه در كشور ما و ديگر كشورهاي اسلامي ناشي از عدم رعايت دستورات مؤكد اسلام درخصوص پرداخت زكات، خمس، انفاق و … است.

شورای زکات بخش خمام درنظر دارد با طراحي يك سلسله فعاليتهاي اجرائي در زمينه تبليغ و جمع آوري زكات در جهت احياء اين فرضيه مؤكد الهي تلاش نموده تا ضمن بهره مندي از بركات و خيرات زكات در تعديل ثروت و كمك به فقرا، رحمت الهي شامل حال جامعه دين مدار و ولایتمدار بخش خمام گردد.

وی افزود: قرآن بیانگر این نکته ظریف است که پرداخت خالصانه و سخاوتمندانه زکات و ادای شایسته و آگاهانه حقوق مالی و اقتصادی به محرومان، دنیای وجود انسان را از بداندیشی و بد رفتاری می پالاید، او را مصفا و خوش منش می سازد، به او نوعی آرامش روان و خشنودی وجدان می دهد و به سوی بالندگی انسانی اش اوج می بخشد.

:قرآن در ترسیم این ارمغان وصف ناپذیر زکات، خطاب به پیامبر(ص) می فرماید

خذْ منْ اموالهم صدَقةً تطهّرهمْ بها وصلّ علیهمْ انّ صلوتک سکنٌ لهمْ و اللّه سمیعٌ علیمٌ المْ یعلموا انّ اللّه یقبلُ التّوبة عن عبادهِ و یأخذُ الصّدقاتِ و انّ اللّه هوَ التّوابُ الرّحیم

«[تو ای پیامبر!] از دارایی های آنان زکات و صدقه ای دریافت دار، که بدین وسیله آنان را پاکیزه و پالایش می سازی. و [به هنگام دریافت آن] بر آنان دعا کن، که دعای تو برای آنان [مایه] آرامشی است؛ و خدا شنوا و داناست. آیا ندانسته اند که تنها خداست که توبه را از بندگانش می پذیرد و دهش ها و صدقه ها را می ستاند، و این که خداست که همان توبه پذیر و مهربان است؟»

نماز و زکات انسان را در برابر آسیب پذیری اخلاقی و ناهنجاری های رفتاری و حق کشی و قانون گریزی بیمه می کند و او را به انسانی مقاوم و شکست ناپذیر در برابر نفس سرکش و :شیطان وسوسه گر تبدیل می سازد. قرآن در این مورد می فرماید

به راستی که انسان سخت آزمند آفریده شده است؛هنگامی که بدی به او رسد، سخت بی تابی می کند؛و هنگامی که خیری به او رسد سخت بازدارنده است؛جز نمازگزاران [راستین]؛همان کسانی که بر نماز خود پایداری می ورزند؛و همانان که در ثروتشان بهره ای است معلوم؛برای درخواست کننده و محروم

احياء فريضه زكات مانند ديگر فرايض ديني در بخش به منظور تزكيه اموال و پاكسازي نفوس مسلمانان و رفع محروميتهاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي موجود در جامعه صورت مي گيرد

10042007155

 نماینده عالی دولت در بخش خمام افزود: برنامه ريزي، سازماندهي و بسيج امكانات بخش در امر تبليغات، فرهنگ سازي و جمع آوري زكات در راستاي مصوبات ستاد باید صورت پذیرد. همچنین هماهنگي، ساماندهي، پيگيري و رفع مشكلات موجود باید ساماندهی گردد و با مشاركت دادن كليه نهادها سازمانها و ارگانهاي مربوطه در امر احياء زكات تلاشهای گسترده ای انجام گیرد وانجام امور تبليغاتي به منظور آشنا سازي جامعه با طرح احياء زكات توسط ارباب جراید و صدا و سيما تحقق یابد همچنین ترغيب و تشويق روحانيون اعزامي به روستاها  به منظوراشاعه فرهنگ زكات بين روستائيان توسط سازمان متولی صورت گیرد.

ذاکر استقامتی تقدير از زكات دهندگان نمونه را از طريق اعطاي لوح تقدير و جوایز توسط شورای زکات بخش خمام خواستار شد و افزود: باید پیشنهاد تشويق عملي كشاورزان عامل به زكات با اهداء تسهيلات نهادهاي كشاورزي از طريق سازمان جهاد كشاورزي به ستاد زکات استان ارائه گردد. سیاستگذاری برای تبلیغ، فرهنگ سازی- آموزش و بستر سازی به جهت آشنایی مردم در امر زکات از ضروریات می باشد

بخشدار خمام در ادامه از دیگر کارهایی که می بایست توسط شورای زکات  بخش خمام صورت پذیرد نام برد: سیاستگذاری و تعیین خط مشی های اساسی برای جمع آوری و مصرف زکات، آگاهی ازشرح وظایف هر یک اعضاء شورا و اقدام در چارچوب آن ، تشویق مردم به امر پرداخت زکات از طریق عاملین، مبلغین و موثرین بوسیله تریبون نمازجمعه- ائمه جمعه و جماعات مساجد، پایگاههای مقاومت، مجامع عمومی، بیلبور تبلیغاتی، صدا و سیما، مجلات بومی ،برنامه ریزی جهت ایجاد هماهنگی و مشارکت موثر دهیاران و شورای اسلامی روستاهای بخش خمام،بکارگیری معتمدین روستاها بعنوان عامل افتخاری در امر زکات،-ترغیب NGO ها به امر زکات،همایشهای علمی، تخصصی،آموزشی، هم اندیشی، تقدیری، تشویقی در بخش با محوریت زکات،ایجاد بانک اطلاعات جامع زکات بخش(تهیه آمار زمینها و باغات دام ها و طیور و …) ،-برنامه ریزی هماهنگی جهت تهیه بسترهای تبلیغی ابزاری،شنیداری و تصاویر، نوشتاری با توجه به زمان کاشت –داشت و برداشت،- انتخاب کشاورز-دامدار-باغدار نمونه که زکات پرداخت می نمایند،ارتباط فی ما بین مربیان ترویج و سایر مربیان آموزشی و تبلیغ آنان به جهت زکات،-ارائه بانک اطلاعاتی جامع ارزشهای زیرکشت، تولید اقلام مشمول زکات و دامهای موجود با تفکیک تعلیفی و غیر تعلیفی.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads