کد خبر: 29911 - تاریخ: چهارشنبه، 10 جولای 2013 - 18:32

خیز شماری از نمایندگان برای کسب امتیازات مادام‌العمر جدید

جمعی از نمایندگان طرحی را نوشتند که پس از تصویب در صحن مجلس، وکلای ادوار پارلمان صاحب «سلاح»، «پاسپورت سیاسی» و «طرح ترافیک» شوند؛ طرحی که شائبه مادام‌العمر بودن متوجه آن است.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، امضای جمعی از نمایندگان بر پای طرحیست که به موجب آن و در صورت تصویب، قرار است وکلای ملت در ادوار مختلف بعد از دوره نمایندگی شان صاحب «سلاح»، «پاسپورت سیاسی» و «طرح ترافیک» شوند.

طرحی که عزت‌الله یوسفیان رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس آن را طراحی کرده و به گفته حسین گروسی نماینده مردم شهریار، حدود 25 نماینده آن را امضا کرده‌اند.

* طرح «حفظ حقوق غیر مادی نمایندگان» چیست؟

گروسی معتقد است، تجارب و تخصص نمایندگان برای کشور مفید است و طرح یاد شده در همین راستا نوشته شده است.

وی در بیان جزئیات طرح می‌گوید: در این طرح بحث حمل سلاح، اخذ پاسپورت سیاسی و طرح ترافیک وجود دارد؛ البته طبق این طرح، افرادی که به دلیل مسائل امنیتی نیاز به استفاده از سلاح داشته باشند، درخواست خود را به مراجع ذیصلاح ارائه می‌کنند.

این نماینده حامی حمل سلاح توسط نمایندگان ادوار بر این اعتقاد است که صرفا امتیازات غیر مادی در این طرح لحاظ شده و فردی که چند دوره نماینده مجلس است، می‌تواند از برخی امتیازات غیر مادی بهره ببرد که استفاده از آنها آسیبی به کشور نمی‌زند.

گروسی با ذکر اینکه نمایندگان موظف به پرداخت هزینه‌های مربوط به استفاده از امتیازات طرح هستند، اعلام کرد که این طرح توسط کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس تدوین شده است و عنوان دقیق طرح «حفظ حقوق غیر مادی نمایندگان» است.

گروسی اعلام کرد که طرح حفظ حقوق غیر مادی نمایندگان هنوز در دستور قرار نگرفته و حتی در کمیسیون هم مطرح نشده و یک پیشنهاد است که در مرحله ابتدایی قرار دارد.

* طرح عادی یا مادام‌العمر!

فارغ از موارد مندرج در طرح به نظر می‌رسد طرح «حفظ حقوق غیرمادی نمایندگان» طرحی مادام‌العمر است؛ طرحی که به موجب آن وکلای ملت پس از پایان دوران نمایندگی‌یشان از حقوق و امتیازاتی برخوردار می‌شوند.

البته قاطبه مجلس در اغلب موارد به دلیل رعایت شأن نمایندگی و همچنین مخالفت با امتیازات مادام‌العمر نه تنها با چنین طرح‌هایی مخالفت می‌کنند بلکه فریاد انتقادشان هم از این طرح‌ها بلند می‌شود.

طرح‌هایی که نخستین‌‌بار نیست که در مجلس نگاشته می‌شود و حتی پیش از این هم در دستور کار مجلس قرار گرفته و اعتراض برخی نمایندگان را در پی داشته است.

به همین دلیل به نظر می‌آید خانه ملت باید سد قانونی مقابل حقوق و امتیازات مادام‌العمر برای مسئولان ایجاد کند تا دیگر شاهد نگارش طرح‌های مادام‌العمر نباشیم.

* توان مجلس صرف حماسه اقتصادی شود

بر این اساس، به نظر می‌رسد در گام اول باید رویکرد ارائه طرح‌های مادام‌العمر از مجلس حذف شود و در گام بعدی هم بهارستان‌نشینان زمان خود را برای رفع مشکلات اقتصادی صرف کنند و طرح‌هایی برای بهبود اوضاع بازار و رفع بی‌ثباتی‌ها ارائه کنند.

در واقع وکلای ملت باید در این ایام که موضوعات اولویت‌داری همچون حماسه اقتصادی، تشکیل کابینه جدید و …. مطرح است به جای صرف زمان برای طرح‌هایی برای ایامی که در پارلمان نیستند، توان خود را برای امور مهمتری صرف کنند.

هر چند موضوعات مطرح در این طرح همچون «مجوز حمل سلاح»، «طرح ترافیک» و «پاسپورت سیاسی» هم جای سوال داشته و ابهاماتی را ایجاد می‌کند اما نگارنده قصد پرداختن به آنها را داشته و صرفا از وجود چنین رویکردی برای حقوق و امتیازات مادام‌العمر صحبت به میان می‌آورد.

* مجلسی که خانه ملت است و نمایندگانی که وکیل‌المله نیستند

البته نمی‌توان به این نکته اذعان نکرد که نمایندگان همواره در مقاطع مختلف برای انجام صحیح وظایف محوله کوشیده‌اند و گام‌های بلندی در راستای پیشرفت کشور برداشته‌اند اما در برخی مواقع پیشنهاد چنین طرح‌هایی انتقادات نخبگان و عموم مردم را در پی دارد که بدین سبب باید نمایندگان با راهکاری قانونی جلوی این قبیل اقدامات را بگیرند تا برخی وکلای ملت حقوق و امتیازاتی برای تمامی عمرشان طلب نکنند.

گزارش: محمد میرزایی

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads