کد خبر: 29763 - تاریخ: دوشنبه، 8 جولای 2013 - 23:36

مرثیه‌ای در مرگ گوهررود و زرجوب؛

ننگ آلودگی بر چهره شاهرگ حیاتی رشت

گوهررود و زرجوب دو رودخانه مهم و شاهرگ حیاتی مرکز گیلان هستند که سال‌هاست بر اثر بی‌توجهی مسئولان عنوان آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان را یدک می‌کشند.

به گزارش خوبان، گیلان با این همه سرسبزی و زیبایی فریبنده و جذاب، در دل خود دو رودخانه مهم دارد که از مرکز شهر رشت می‌گذرد و روزگاری شاهرگ حیاتی آن محسوب می‌شدند اما سال‌های بسیاری است که عنوان آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان را یدک می‌کشند.

رودخانه گوهررود با 40 کیلومتر از ارتفاعات 700 متری کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد که پس از اتصال به رودخانه زرجوب، رودخانه پیربازار را تشکیل داده و در نهایت به تالاب انزلی می‌ریزد.

رودخانه زرجوب نیز از کوه‌های کم ارتفاع هزار مرز، نیزه‌سر، جوکلبندان و کچا از حدود 25 کیلومتری جنوب رشت سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از منطقه «بهدان» و «چوماچا» و پیوستن به رودخانه گوهررود به بخش شرقی تالاب انزلی وارد می‌شود.

این رودخانه با متوسط حجم سالانه 4.173 میلیون متر مکعب یکی از منابع اصلی و مهم تأمین آب تالاب انزلی محسوب می‌شود.

*مرثیه‌ای بر مرگ گوهررود و زرجوب

رودخانه‌های گوهررود و زرجوب که زمانی در زیبایی و برخورداری از آب شفاف زبانزد بودند و مأمن امنی برای ماهیان محسوب می‌شدند امروزه با گرم شدن هوا کسی نمی‌تواند حتی از کنار این دو رودخانه عبور کند و راحت‌ نفس بکشد زیرا بوی مشمئز کننده‌ای انسان را آزار می‌دهد.

متولی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب مشخص نیست و هر دستگاهی افتخار متولی بودن این دو رودخانه را به دستگاه دیگر می‌دهد و می‌گویند شهرداری بیشترین نقش را در این زمینه دارد.

امروزه شاهرگ حیاتی رشت به کانال‌های بسیار بزرگ حمل فاضلاب و زباله تبدیل شده و دیگر جایگاهی ندارند و منشأ انواع بیماری‌ها و مشکلات شده‌اند.

نجات این دو رودخانه که سرمایه شهر رشت و گیلان محسوب می‌شوند با همت جدی مسئولان امکان‌پذیر است که در این صورت شاید دیگر لازم نباشد مرثیه‌ای بر مرگ آنها سروده شود.

*فاضلاب‌هایی که وارد رودخانه زرجوب و گوهررود می‌شوند

پساب‌های کشاورزی، شهری، صنعتی و زباله‌ها جزو چهار عامل آلوده کننده رودخانه‌های زرجوب و گوهررود هستند.

پساب‌های کشاورزی دارای سموم شیمیایی و کود آلی هستند که وارد رودخانه‌ها می‌شوند و عناصر بیولوژیکی آب را از بین می‌برند و موجب بالا رفتن مواد آلی آب و رشد بیش از حد باکتری‌های مضر آب می‌شود.

فاضلاب‌های شهری محلول رقیق تیره رنگی و دارای مواد مغذی و آلی است که به صورت معلق و کلوئیدی بوده و به دلیل عناصر متعدد در آن بوی مشمئز کننده‌ای را در فضا منتشر می‌کند.

فاضلاب‌های خانگی، بیمارستانی، صنعتی و… دارای عوامل بیماری‌زایی هستند که در رودخانه‌های رشت سرریز می‌شوند و به همین دلیل آب این رودخانه‌ها تبدیل به ماده سیاه‌رنگی می‌شود که در فصل تابستان به دلیل کم شدن ریزش باران به راحتی قابل دیدن است.

*از رودخانه گوهررود و زرجوب ماهی می‌گرفتیم

شهروند 76 ساله‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با یادآوری چهره زیبای دو رودخانه رشت، اظهار کرد: یادش بخیر غروب‌ها از کار برمی‌گشتیم با دوستان خود به رودخانه گوهررود می‌رفتیم و ماهی می‌گرفتیم.

وی افزود: در آن زمان ماهی سفید زیادی در این رودخانه بودند اما بعد نمی‌دونم چه شد که رودخانه‌ها به این روز درآمدند.

*سیاه بختی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب

یک پیرمرد حدود 63 ساله نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: این رودخانه زمانی زندگی داشتند و انسان از اینکه همجوار آنها باشد لذت می‌برد و آب رودخانه‌ها بسیار شفاف و روشن بود به طوری که می‌توانستیم ماهی‌ها را ببینیم.

وی با بیان اینکه امروزه رودخانه‌ها سیاه بخت شده‌اند، افزود: از حدود 40 یا 50 سال پیش تا امروز این رودخانه‌ها آلودگی دارند و نمی‌دانم مسئول آن چه کسی است اما با بی‌توجهی نسبت به آنها ظلم بزرگی به رودخانه‌ها شده است.

*از کدام رودخانه حرف می‌زنید

یک کارشناس محیط زیست نیز با اسفبار خواندن وضعیت رودخانه‌های زرجوب و گوهررود اظهار کرد: از کدام رودخانه حرف می‌زنید اینها که دیگر رودخانه محسوب نمی‌شوند بلکه منبع و منشأ آلودگی هستند و عنوان جهانی در این زمینه کسب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدام‌هایی برای نجات این دو رودخانه صورت گرفته است، اذعان کرد: این اقدام‌های لاک‌پشتی تأثیرگذار نیست و اگر مسئولان می‌خواهند با جدیت این دو رودخانه را نجات دهند باید فکری برای نجات آنها کنند.

این کارشناس محیط زیست، افزود: متولی اصلی این دو رودخانه شهرداری رشت و شورا هستند اما با اوضاعی که به وجود آمده است وضعیت خوشایندی نیست.

وی با اشاره به اینکه این دو رودخانه سال‌هاست که به حال خود رها شده‌اند، افزود: دیگر کسی به فکر رودخانه‌ها و از بین رفتن این سرمایه‌های ارزشمند نیست در حالی که می‌شود با یک برنامه‌ریزی مناسب و نجات آنها، گامی مهم در راستای توسعه گردشگری برداشت اما امروزه حتی گردشگر رغبت نمی‌کند از کنار آنها رد شود.

*برای نجات رودخانه‌ها هنوز دیر نیست

یک دانشجو نیز با ابراز تأسف از وضعیت رودخانه‌های گوهررود و زرجوب گفت: هنوز برای نجات این دو رودخانه دیر نیست و اگر مسئولان همت کنند می‌شود آنها را از مرگ حتمی نجات داد.

وی با اشاره به اینکه گوهررود و زرجوب پیشانی رشت و گیلان محسوب می‌شوند، تصریح کرد: عنوان آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان ننگ بزرگی بر دامن استان گیلان است و هشداری به مسئولان که باید با جدیت کار کنند و به فکر مردم و شهر باشند.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads