کد خبر: 29409 - تاریخ: شنبه، 6 جولای 2013 - 11:25

عاقبتی تصریح کرد:

سرایت بیماری مشکوک تب سه روزه به دام های شرق گیلان / بیماری مشترک بین انسان و دام نیست

مدیرکل دامپزشکی گیلان از سرایت بیماری مشکوک تب سه روزه به دام های شهرستان های شرق استان از قبیل آستانه اشرفیه، لنگرود ، لاهیجان و سیاهکل خبر داد.

به گزارش خوبان به نقل از مهر، سهراب عاقبتی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری ضمن اعلام این خبر افزود: عامل بیماری تب سه روزه ویروسی و ناقل این بیماری حشرات و باد است.

وی همچنین با اعلام اینکه واگیری بیماری تب سه روزه بسیار زیاد است، اظهارداشت: این بیماری می تواند بین 30 تا 100 درصد دام ها را مبتلا کند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گقت: این بیماری مشکوک باعث کاهش اشتهای دام، کاهش تولید شیر ، لنگش در دام و همینطور قابل اشتباه با بیماری تب برفکی است.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری قابل درمان و جای هیچ گونه نگرانی برای دامداران نیست، افزود: تلفات این بیماری یک درصد است.

عاقبتی اظهارداشت: هر بیماری تب داری که بعد از ماه هفتم به دام های آبستن منتقل شود موجب سقط جنین می شود بنابراین تلفات مزبور مختص این بیماری نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه اطلاع رسانی خوبی برای پیشگیری و درمان این بیماری در سطح استان انجام شده، گفت: کمبود دارو در این زمینه وجود ندارد بلکه تمامی داروها مورد استفاده این بیماری داخلی است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اعلام اینکه بیماری تب سه روزه مشترک بین انسان و دام نیست، افزود: ویروس این بیماری از طریق باد منتشر می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه نخستین بار این بیماری طی سال جاری در سمنان مشاهده شد، اظهارداشت: بیماری تب سه روزه در مراحل بعدی به استان های گلستان، مازندران و گیلان منتقل شد.

عاقبتی در ادامه به اقدامات دیگر دامپزشکی گیلان اشاره کرد و افزود: در سه ماهه نخست سال جاري 15 ميليون قطعه جوجه ريزي در مزارع پرورش طيور در استان نظارت بهداشتي شده است.

وی اظهار داشت: رعايت ضوابط بهداشتي و مقررات قرنطينه اي در زمینه صنعت پرورش طيور باعث افزايش بهره وري توليدات و جلوگيري از خسارات اقتصادي و همچنين پيشگيري از بروز و انتشار بيماري ها ي طيور و مشترك انسان و ماكيان خواهد شد.

مدیرکل دامپزشكي گيلان تصریح کرد: انجام مراقبت فعال و غير فعال در مرغداري ها، پايش و نظارت مستمر بر اقدامات بهداشتي در تمامي مراحل توليد طيور گوشتي با حساسيت ويژه در استان دنبال مي شود.

وی از اجراي طرح تشديد كنترل بهداشتي فرآورده هاي خام دامي با شروع فصل گرما و ايام مبارك رمضان خبر داد و افزود: در اين طرح كه از اول تير ماه در حال اجراست 54 نفر در غالب 35 اكيپ ثابت و سيار عمليات كنترل و نظارت بهداشتي از مراكز توليد، توزيع و عرضه فرآورده هاي خام دامي از قبیل كشتارگاه ها، قصابي ها، مرغ فروشي ها، عرضه كننده هاي آلايش دامي، كبابي ها، رستوران ها و مراكز بسته بندي گوشت انجام مي دهند.

عاقبتي عنوان کرد: بازرسان بهداشتي در اين طرح علاوه بر تذكرات بهداشتي در بازديدها، فرآورده هاي غير قابل مصرف و فاسد را ضبط و معدوم مي كنند.

وی همچنین به شهروندان توصيه کرد: برای سلامت خود و خانواده، فرآورده هاي خام دامي را فقط از مراكز مجاز و بهداشتي تهيه و از خريد مواد پروتئيني دامي از دوره گردها و دكه ها خودداري کنند.

مدیرکل دامپزشكي گيلان در ادامه از شهروندان خواست در صورت مشاهده موارد عرضه غير بهداشتي مراتب را به شماره تلفن هاي 3226516 و 1512 سامانه اطلاع رساني و پاسخگويي دامپزشكي اطلاع دهند.

 

انتهای پیام/39


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads