کد خبر: 28326 - تاریخ: چهارشنبه، 19 ژوئن 2013 - 10:45

نصرالله بار ديگر موازنه منطقه را به هم زد

خوبان خبر: پيروزي ارتش سوريه در القصير به کمک حزب‌الله تأثير قابل توجهي در سراسر خاورميانه و موازنه قدرت آن خواهد داشت.

به گزارش خوبان به نقل از کیهان، راديو آمريکايي فردا با انتشار اين تحليل اعلام کرد: اتحاد راهبردي طرفداران بشار اسد در يک ژئوپولتيک پيچيده،‌از عوامل راهگشا در جنگ سوريه است. نقش کنوني سيدحسن نصرالله که يک بازيگر غيردولتي در کسوت يک مبارز برجسته و شخصيت سياسي است، جنگ سوريه را به يک مرحله جديد وارد کرده است. از جمله دلايل بسيار مهم پيروزي نتيجه‌بخش حزب‌الله در شهر غربي قصير و همچنين شکست شورشيان، را بايد موج اخير حمايت عمومي از سيد حسن نصرالله- همچنين نظاميان، نيروهاي اطلاعاتي،‌و مشاوران امنيتي- او دانست. پيروزي حزب‌الله در جنگ قصير، باعث برجسته شدن عوامل سياسي شد که درگيري‌هاي سوريه را به مرحله‌اي نامتعارف و متمايز وارد کرده است.

راديو فردا افزود: حزب‌الله را مي‌توان به عنوان قوي‌ترين بازيگر و سازمان غير دولتي در خاورميانه، بخاطر نيروي نظامي و چشم‌انداز رو به رشد آن بشمار آورد. اين مي‌تواند تأثير قابل توجهي در تغيير موازنه قدرت نه تنها در داخل سوريه، ‌بلکه در سراسر خاورميانه نيز داشته باشد. نمونه بارز اين ادعا، به دست آوردن يکي از استراتژيک‌ترين شهرها يعني قصير است. براي ماه‌ها، نيروهاي نظامي بشار اسد اين شهر را محاصره کرده بودند و به گلوله‌باران و بمباران محله‌هاي اين شهر دست مي‌زدند؛ شورشيان نيز طي اين مدت ثابت کردند که قدرت مقاومت و مبارزه با نيروهاي نظامي اسد را دارند؛ اما با ورود نيروهاي کارآزموده حزب‌الله به درگيري‌هاي قصير موازنه قدرت به سرعت تغيير يافت.

اين راديو گفت: به زودي پس از شکست استراتژيک خود، شورشيان اعلام کردند که عقب‌نشيني آنها به علت درگيري مستقيم مبارزان حزب‌الله بوده است. آنان در يک بيانيه عمومي،‌ علت شکست خود را چنين بيان کردند: «مواجهه با زرادخانه بزرگ حزب‌الله.»

راديو فردا تصريح کرد: حزب‌الله با حمايت سپاه قدس، نيروي برون‌مرزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران،‌و نيروهاي اطلاعاتي اين کشور، به سازماني با سطح آموزش نظامي بسيار بالا تبديل شده است. اين سطوح نظامي، راهبردي و تاکتيکي، حزب‌الله را قادر ساخت که چندين جنگ عليه اسرائيل تدارک ببيند.

براي نمونه، مي‌توان از جنگ ميان حزب‌الله و اسرائيل در سال ۲۰۰۶ نام برد. همچنين حزب‌الله اسرائيل را از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ بيرون راند و برتري نظامي خود را در چند سال گذشته در بيروت نشان داده است. علاوه بر اين، حزب‌الله اين گروه سياسي شيعه در طي روند پيشرفت و تکاملش ثابت کرده است که هر زمان که رهبران اين گروه عزم خود را جزم کنند که به حمايت از يک نهاد سياسي يا نظامي بپردازند و يا عليه يک دولت يا نهاد غيردولتي مبارزه کنند، نيروهاي پشتيبان آن سرسختانه و بي‌کم و کاست تا رسيدن به هدف، ‌هر نوع حمايتي را از حزب‌الله انجام مي‌دهند.

اين راديوي آمريکا در ادامه گزارش خود تأکيد کرد: از لحاظ ايدئولوژيک و مذهبي که نگاه کنيم، جمهوري اسلامي ايران و حزب‌الله براي چندين دهه موضع عربستان سعودي را از طريق معرفي خودشان به عنوان حاميان واقعي ارزش‌هاي اسلامي، در خاورميانه به چالش کشيده‌اند.

 

انتهای پیام/44


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads