کد خبر: 28084 - تاریخ: شنبه، 15 ژوئن 2013 - 18:49

اکثریت مطلق آرا چطور محاسبه می شود؟

خوبان خبر: نامزدی که بتواند از مجموع آرای ماخوذه، خواه باطل و خواه صحیح، اکثریت مطلق کسب کند رئیس جمهور خواهد شد، نه کسی که صرفا اکثریت مطلق آرای صحیح را کسب نماید.

به گزارش خوبان به نقل از شاهد شمال، بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهور منتخب ملت بایستی اکثریت مطلق آرا را کسب کند. اکثریت مطلق آرا یعنی پنجاه‌درصد آرا به علاوه یک رای. اما مبنای مجموع آرا چیست؟

بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری دو دسته آرای باطل وجود دارد. برخی از آن‌ها جزو آرا ماخوذه قرار گرفته و اعلام می‌شوند و برخی دیگر جزو آرا ماخوذه نیز محسوب نمی‌گردند. قانون انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید «آراء غیر قابل خواندن؛ آرایی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد؛ آرایی که دارای نام رأی‌دهنده، یا امضاء یا اثر انگشت وی باشد؛ آرایی که کلاً حاوی اسامی غیر از نامزدهای تأیید شده باشد؛ آرایی که سفید به صندوق ریخته شده باشد» جزو آرا ماخوذه محسوب می‌گردند ولی باطل اعلام می‌شوند.

اما برخی آرا اگرچه باطلند، جزو آرا ماخوذه حساب نخواهند شد. قانون می‌گوید چنانچه «صندوق فاقد لاک و مهر انتخاباتی باشد؛ آراء زائد بر تعداد تعرفه باشد؛ آراء کسانی که به سن قانونی رأی دادن نرسیده باشند؛ آرایی که با شناسنامه افراد فوت شده یا غیر ایرانی داده شده باشد؛ آرایی که با تقلب و تزویر (‌در تعرفه‌ها، آراء، صورت جلسات، شمارش) به دست آمده باشد؛ آرایی که با شناسنامه غیر جعلی اخذ شده باشد؛ آراء تکراری؛ آرایی که با شناسنامه کسانی که حضور ندارند اخذ شده باشد؛ آرایی که فاقد مهر انتخاباتی باشد؛ آرایی که از طریق تهدید به دست آمده باشد؛ آرایی که روی ورقه غیر از برگ رأی نوشته شده باشد»، این آرا باطلند و جزو آرای ماخوذه هم نخواهند بود.

بنابراین در محاسبه درصد لازم برای راهیابی به دور دوم باید آرای باطل قسم اول را نیز منظور کرد. یعنی نامزدی که بتواند از مجموع آرای ماخوذه، خواه باطل و خواه صحیح، اکثریت مطلق کسب کند رئیس جمهور خواهد شد، نه کسی که صرفا اکثریت مطلق آرای صحیح را کسب نماید. برخی رسانه‌ها از صبح امروز در اعلام درصد آرا به این نکته دقت نداشته اند. به ویژه اینک که نبرد بسیار نزدیک است.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads