کد خبر: 27599 - تاریخ: دوشنبه، 10 ژوئن 2013 - 10:00

حماسه سیاسی، فلسفه نامگذاری، اهداف و زمینه ها

حماسه ی سیاسی مهم ترین نیاز کشور در برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی و میان دوره ای مجلس است

حماسه واژه ای عربی و اسلامی از ریشه حمس به معنای شدت، صلابت، شجاعت، دلاوری، با نشاط بودن، بی باکی و غیرت به خرج دادن است.حماسه سیاسی در حوزه سیاست و قدرت به حرکت ، کنش یا واکنشی توام با نشاط و انگیزه الهی و جدیت و قاطعیت انقلابی اطلاق می شود که مبتنی بر منطق و عقلانیت، بصیرت و موقع شناسی، شور و عواطف، مقاومت جانانه برای عزت و اقتدار باشد. حماسه های ماندگار پیشوایان دین و رزمندگان صدر اسلام ، رشادت های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، حضور حماسی مردم در راهپیمایی های 22 بهمن و 9 دی و 23 تیر ، برخی از پیشینه های تاریخی حماسه ی سیاسی به شمار می روند.

حماسه ی سیاسی مهم ترین نیاز کشور در برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی و میان دوره ای مجلس است.اهداف و اولویت های اساسی عدیده ای در فلسفه ی آن ها نهفته، نظیر ایجاد شور و نشاط سیاسی و از بین بردن هر گونه بی حسی و بی تفاوتی سیاسی ، تقویت و تحکیم مشروعیت و مقبولیت سیاسی نظام ، برجسته ساختن الگوی مردم سالاری اسلامی ، تغییر دادن نگرش مخالفان ، بی اثر نشان دادن فشار ها و تحریم ها ، معکوس سازی اراده دشمن بر تغییر محاسبات، خنثی سازی توطئه ها و فتنه های سیاسی، بیمه کردن نظام ، تقویت و عزت و اقتدار نظام ، ایجاد پشتوانه مردمی برای سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای. مهم ترین خروجی و برجستگی حماسه ی سیاسی در انتخاب رئیس جمهور اصلح و در تراز دهه ی چهارم انقلاب اسلامی است.

زمینه ها و بسترهای طرح حماسه ی سیاسی:

زمینه ها و عوامل گوناگونی اقتضا می کند که خلق حماسه ی ماندگار رمز برون رفت از تحولات پیش رو و عبور از حوادث بی ثبات ساز می باشد. مانند افزایش اختلافات سلیقه ای در عرصه های سیاسی ، منازعات و بد اخلاقی های سیاسی در سطح مسئولان و نخبگان سیاسی، افزایش اتهامات و فشارهای حقوق بشری غرب ، افزایش جنگ روانی و رسانه ای دشمن  نظیر القای آزاد نبودن انتخابات و شبهه در فرایند بررسی صلاحیت ها ، قرار گرفتن در نقطه صفر پیچ بزرگ تاریخی، متراکم شدن فشارها و تحریم های دشمن، دیپلماسی سرنوشت ساز هسته ای در سال جاری ، برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی و … از این جمله هستند.

مقام معظم رهبری در تعریف حماسه و الزامات آن فرمودند: حماسه ی سیاسی یعنی واقعه جهادگونه و پورشور. حماسه سیاسی یعنی حضور آگاهانه مردم در صحنه سیاست و مدیریت کشور. نمونه ی باارزش حادثه انتخابات است (1392/2/7) حرکت مداوم و جهادگونه که نیاز هر کشور و هر تمدنی برای پیشرفت است. از مسیر نشاط، شوق و امید می گذرد. حماسه با عقل، هدایت و با ایمان پشتیبانی می شود و باید از دل بجوشد و یک مقوله ی دستوری و بخشنامه ای نیست.لازمه ی حماسه آفرینی وجود فضای امید، حسن ظن و خوشبینی به چشم اندازهای قطعی و یقینی پیش روی کشور است، با ایجاد تردید در ذهن مردم و تزریق یاس و ناامیدی به دلها و دعوت به انزوا ، تنبلی و بیکاری حماسه ایجاد نمی شود. (1392/2/11)

 

منبع: ماهنامه هدایت

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads