کد خبر: 27057 - تاریخ: دوشنبه، 3 ژوئن 2013 - 10:34

حذف خاموش عارف به نفع روحاني

خوبان خبر: فشارها بر محمدرضا عارف براي انصراف به نفع حسن روحاني شدت گرفته است.

به گزارش خوبان: کیهان در ویژه های خود نوشت:روحانی و عارف

آشفتگي اصلاح‌طلبان قرباني مي‌گيرد؛حذف خاموش عارف به نفع روحاني

فشارها بر محمدرضا عارف براي انصراف به نفع حسن روحاني شدت گرفته است.
عارف مي‌گويد تا آخر در رقابت انتخاباتي خواهد ماند اما شواهد حاکي از آن است که او احتمالاً از سوي ائتلاف هاشمي+ اصلاح‌طلبان حذف شود؛ در عين حال طيفي گسترده از اصلاح‌طلبان، عارف (معاون اول دولت اصلاحات) را بر حسن روحاني که خود را معتدل و نه اصلاح طلب معرفي مي‌کند ترجيح مي‌دهند. با اين حال برخي تندروها، عارف را اصلاح‌طلب بدلي و قلابي معرفي کردند و مي‌گويند نه عارف و نه حسن روحاني با نظر اصلاح‌طلبان نام‌نويسي نکرده‌اند بلکه با نوعي نافرماني ثبت‌نام نموده‌اند.

روز گذشته محمدعلي نجفي که خود را «سخنگوي کارگروه 7 نفره ائتلاف اصلاح‌طلبان» معرفي مي‌کرد به خبرنگاران گفت تا شنبه آينده نتيجه مذاکرات اين کميته 7 نفره اعلام مي‌شود. در حال حاضر دو جريان تأثيرگذار هستند يکي اصلاح‌طلبان که نمادشان خاتمي است و ديگري جريان معتدل که نماد آن هاشمي است. گزينه اصلي ما هاشمي بود که شوراي نگهبان گرفت و کانديداي مشترک اين دو جريان منتفي شد.

وي با بيان اينکه «مشاوران خاتمي و تعدادي از بزرگان» در تشکيل گروه 7 نفره نقش داشته‌اند، نظرسنجي و ساز و کارهاي ديگر در انتخاب کانديداهاي واحد اصلاح‌طلبان نقش دارد.همزمان «مشاوران خاتمي» در بيانيه‌اي خواستار ائتلاف روحاني و عارف شد اما با ادبياتي قابل تأمل عملاً گراي روحاني را داده و تلويحاً عارف را حذف کرد. اين گروه با ابراز تأسف از رد صلاحيت هاشمي مي‌نويسد: ما در اين فرصت با رايزني با همه گروه‌هاي اجتماعي و احزاب و شخصيت‌هاي سياسي و فعالان اصلاح‌طلب و اصول‌گرايي که به برون‌رفت از تنگناهاي موجود مي‌انديشند و منافع و مصالح ملي را بر منافع فردي و مصالح گروهي ترجيح مي‌دهند مي‌کوشيم با معرفي نامزدي واحد، اميد و انگيزه عمومي براي حضور در انتخابات را افزايش دهيم.

نشانه ديگر اظهارات علي يونسي وزير اطلاعات دولت خاتمي است که به مسئولان ستاد انتخاباتي حسن روحاني گفته است: شما بار ديگر به گفتمان اصلاح‌طلبي و اعتدال‌طلبي که من بهترين فرد را در اين شرايط آقاي روحاني مي‌دانم رأي دهيد.

مطمئن باشيد آقاي هاشمي نظر قطعي به وي دارد و آقاي خاتمي هم بارها گفته که من به شخصه به روحاني راي مي‌دهم و هيچ شکي در لياقت، کفايت و تدبير وي ندارم و اين کافي است براي کساني که مي‌خواهند از نظر بزرگان با خبر باشند و موضع‌گيري‌هايي از اين قبيل که نشانه دور خوردن عارف و حاميان اصلاح‌طلب اوست و موجب دلخوري‌هايي شده، موجب شد دفتر خاتمي در بيانيه‌اي حمايت از حسن روحاني را تکذيب کند. سايت «فرارو» که از عارف حمايت مي‌کند، در اين باره نوشت: سيدمحمد خاتمي نفيا يا اثباتاً درباره هيچ يک از نامزدهاي محترم نظري نداده است. (يونسي گفته بود که «آقاي خاتمي بارها گفته است که من به شخصه به روحاني راي مي‌دهم) دفتر خاتمي خبرهاي منتسب به بعضي اعضاي ستادهاي نامزدهاي انتخابات که از سوي بعضي سايت‌ها و خبرگزاري‌ها، منتشر شده را خلاف واقع مي‌داند.

در همين حال عارف ديروز در حاشيه ديدار با بازاريان تهران درباره درخواست حاميان روحاني به ائتلاف با وي گفت: بنده نظري ندارم و تا آخر در صحنه خواهم ماند.علي اکبر اوليا نماينده سابق يزد و از حاميان اصلاح‌طلب عارف نيز در مصاحبه با خبرگزاري آريا گفت: در نظرسنجي‌هاي اخير وضعيت عارف بهتر از روحاني است و ما شانس آقاي عارف را بهتر ديده‌ايم.

موافقان نامزدي حسن روحاني مي‌گويند او ممکن است نظر برخي اصولگرايان مانند مطهري و ناطق و… را هم جلب کند اما مخالفان ضمن تأکيد بر اينکه وي اصولگرا نيست مي‌گويند روحاني مدت‌هاست که از جامعه روحانيت نيز فاصله گرفته و جايگاهي ندارد. از آن سو مخالفان عارف مي‌گويند او اگر اصلاح‌طلب بود خودسرانه اقدام به ثبت‌نام نمي‌کرد.

نکته جالب اختلاف ميان محافل اپوزيسيون است. به غير از طيف وسيعي از اپوزيسيون که قائل به تحريم انتخابات و خيانت نکردن(!) به جنبش (فتنه) سبز هستند، موافقان حضور دو دسته شده‌اند. در حالي که سايت ايران امروز به قلم محمد ارس، ‌روحاني را يک شانس بزرگ معرفي کرد و نوشت: روحاني در برنامه‌هاي تبليغاتي قوي‌تر از موسوي و کروبي ظاهر شد. اگر هم ضعف‌ها و کاستي‌هايي دارد که حتماً دارد، در جريان انتخابات آتي از نو ساخته خواهد شد. يعني همانگونه که از موسوي نخست‌وزير دهه شصت، موسوي سبز دهه نود ساخته شد؛ از خاتمي مکتبي، خاتمي اصلاح‌گرا بيرون آمد و جوانان افراطي مکتبي به نيروي مترقي تبديل شدند و عاقبت خانواده رفسنجاني و خود رفسنجاني هم به صف درآمدند. با چنين هنري از پس ضعف‌هاي روحاني نيز برخواهيم آمد.

در مقابل اخبار روز ديگر وبسايت وابسته به اپوزيسيون با حمايت از عارف نوشت: «در انتخابات فعلي باقيمانده جريانات اصلاح‌طلب اشتباه قبل را تکرار کردند. ابتدا گزينه اميدبرانگيز براي هواداران اصلاحات محمد خاتمي بود که با به ميدان آمدن يا آوردن هاشمي رفسنجاني نظرها ناگهان از سوي نماد اصلاح‌طلبي به سمت نماد دوران سازندگي تغيير جهت داد.

همين مورد گوياي اين است که شاه کليد ايستادن بر سر اصول در بين اين جريان گم شده يا اساساً اميد به پي‌گيري اصلاح‌طلبي به نااميدي بدل شده است.» اخبار روز افزود: اصلاح‌طلبان با حمايت از يک نيروي با تجربه و در عين حال تازه نفس چون دکتر عارف که داراي حساسيت کمتري نيز بود مي‌توانستند اشتباه عدم حمايت جدي از معين در 84 را جبران کنند. عدم ورود هاشمي از ابتدا و کنار کشيدن روحاني به نفع عارف و معرفي اين چهره از سوي بدنه اصلاحات به جامعه و جوانان مي‌توانست اميد را برانگيزد.

يادآور مي‌شود براساس برخي تحليل‌ها، زمزمه حذف يک نامزد و انتخاب ديگري از سوي حلقه‌اي که در فتنه سال 88 نقش ايفا کرد، بيش از آن که تاکتيک انتخاباتي باشد، شگردي براي هل دادن هر دو نامزد به سمت اتخاذ مواضع تند و خراب کردن پل‌هاي پشت سر خود – با وجود عضويت در مراکزي نظير مجمع تشخيص مصلحت- به قيمت القاي اين مطلب است که فتنه سبز نمرده است!

به همين دليل هم بعضاً ديده مي‌شود که هر دو نفر با دليل و بي‌دليل از هاشمي و خاتمي و موسوي تشکر و تجليل مي‌کنند! اين طراحي براي آن است که افکار عمومي فراموش کنند تندروها ضمن شرط‌گذاري مدعي بودند بدون آزادي بازداشتي‌ها و حصر شدگان، حاضر به حضور در انتخابات نيستند و نيز فراموش کنند که اين جريان مدعي تقلب در انتخابات و عدم آزادي و سلامت آن بودند.

دعوت مشترک حزب مشارکت و گروهک فدائيان خلق به تحريم انتخابات

برخي اعضاي حزب مشارکت با اعضاي تندرو گروهک‌هاي منحله در خارج کشور بر سر تحريم انتخابات به تفاهم رسيده‌اند.
محمد کيانوش‌راد که سابقه عضويت در مجلس ششم را نيز دارد، در مصاحبه گفت: پس از رد صلاحيت هاشمي فضاي انتخاباتي به شدت سرد شده است. اصلاح‌طلبان در يک جايي بايد با کنش سياسي مشخص نشان دهند که نسبت به اتفاقاتي که رخ مي‌دهد هميشه حاضر به عقب‌نشيني و حاضر به تمکين و تسليم و همراهي نيستند.

وي به تماس‌هاي مکرر فعالان همسو براي فعاليت انتخاباتي اشاره کرد که به گفته او، پس از رد صلاحيت هاشمي کاهش يافته است.
کيانوش‌راد اين فرضيه که اصولگرايان لزوماً به دنبال کناره‌گيري اصلاح‌طلبان از صحنه انتخابات هستند را رد کرد و گفت: چنين خواسته‌اي مطلق نيست. چرا که وجود برچسب اصلاح‌طلبي در انتخابات بدون ترديد براي اصولگرايان و حاکميت مثبت خواهد بود.

اين نماينده مستعفي مجلس ششم مي‌گويد: شرکت در انتخابات به هر قيمت، جز اضمحلال نيروهاي ما دستاوردي نخواهد داشت. ما بايد يک جايي از قوت بيشتري براي نه گفتن برخوردار باشيم.پيش از اين رجب مزروعي ديگر عضو حزب منحله مشارکت خواستار تحريم انتخابات شده بود.

در همين حال علي کشتگر از سران گروهک فدائيان خلق، شرکت در انتخابات و حمايت از يکي از نامزدهاي موجود را دامي خطرناک براي اپوزيسيون توصيف کرد و در گويانيوز نوشت: اصلاح‌طلباني که درصددند با ترغيب هاشمي و خاتمي به حمايت از روحاني سرمايه سبزها را در تنور حماسه سياسي بسوزانند، اعتقادي به بدنه اجتماعي ندارند. کساني که به سبزها و اصلاح‌طلبان گرايش دارند عروسک خيمه‌شب بازي کساني نيستند که هر لحظه به رنگي درمي‌آيند، و هيچ وقت حاضر نيستند با رعايت اخلاق و پرنسيب سياسي به آنچه يک روز پيشتر وعده کرده عمل نمايند!

وي مي‌افزايد: هيچ يک از هشت نفري که در اين نمايش نقش ايفا مي‌کنند، در حد و اندازه‌اي نيستند که اگر پيروز انتخابات اعلام شوند، قادر باشند نقشي ايفا کنند.تنها کسي که در ميان نامزدهاي اين دوره اگر رئيس‌جمهور مي‌شد مي‌توانست تا اندازه‌اي سياست‌هاي خارجي و داخلي جمهوري‌اسلامي را تعديل کند هاشمي‌رفسنجاني بود.

کشتگر با ادعاي اينکه حمايت اصلاح‌طلبان از عارف يا روحاني قمار بزرگي است که عايدي آن به جيب نظام مي‌ريزد، نوشت: شگفتا که در چند روز گذشته عده‌اي از اصلاح‌طلبان مأموريت گستردن اين دام را براي هاشمي و خاتمي بر عهده گرفته‌اند. استدلال‌شان هم اين است که براي سد کردن راه حاکميت، از روحاني حمايت کنند.

وي تأکيد کرد: اصلاح‌طلباني که دانسته يا ندانسته درصددند با ترغيب هاشمي و خاتمي به حمايت از روحاني سرمايه سبزها را در تنور حماسه سياسي بسوزانند، چه فرقي با وزارت اطلاعات که همين خط را ترغيب مي‌کند، دارند؟ اصلاح‌طلبان مي‌گفتند اگر خاتمي رد صلاحيت نشود در انتخابات شرکت نمي‌کنند. بعد گفتند به شرط حضور هاشمي در انتخابات مشارکت مي‌کنيم. پس از رد هاشمي اعلام کردند که به اين ترتيب ديگر شرکت در انتخابات معنايي ندارد. اما حالا بازهم درصددند نظر خود را عوض کنند و به حمايت از روحاني فرا بخوانند. آيا به چنين جماعتي که هر لحظه به رنگي درمي‌آيند و روي هيچ اصلي نمي‌ايستند مي‌توان اعتماد کرد؟

يادآور مي‌شود گروهک موسوم به شوراي هماهنگي سبز نيز که از سوي اردشير اميرارجمند، رجب مزروعي و… اداره مي‌شود با صدور بيانيه‌اي خواستار تحريم انتخابات شد وتصريح کرد انتخابات پيش رو فاقد حداقل لوازم و استانداردهاي انتخابات آزاد و سالم است… عدم شرکت در انتخابات به اندازه شرکت در آن حق ماست و کسي نمي‌تواند اين حق را سلب کند. ما بر پيمان خود با آقايان موسوي و کروبي و زندانيان ايستاده‌ايم.

طعنه زيباکلام به رئيس دولت سازندگي

صادق زيباکلام مي‌گويد هاشمي در حال تبديل شدن به اپوزيسيون است.
وي در مصاحبه با روزنامه زنجيره‌اي بهار با بيان اينکه «حاکميت، اپوزيسيون نمي‌خواهد اما ما نمي‌توانيم اپوزيسيون را از ديد حاکميت تعريف کنيم»، افزوده است: همان گونه که ما مي‌بينيم هاشمي به اپوزيسيون تبديل مي‌شود، اين را حاکميت هم مي‌بيند و اندک‌اندک به هاشمي مي‌گويند آشيخ اکبر بايد تکليفت را معلوم کني. سرمقاله کيهان را که شما بخوانيد همين را مي‌گويد که آقاي هاشمي از شما بهره‌برداري مي‌کنند و تو را هل مي‌دهند و از تو چهره‌اي مي‌سازند که در مقابل نظام قرار بگيري.

وي درباره حضور طيف‌هاي عجيب و غريب در جمع اپوزيسيون گفت: نهضت آزادي وقتي ديد همه آمدند پشت خاتمي، آمد و به جريان اصلاحات پيوست. 21 ارديبهشت امسال هم اصلاح‌طلبان وقتي ديدند عجب موج حمايت از هاشمي راه افتاده آنها هم به موج پيوستند. شما نبايد چندان اسير اين شويد که آيا سازمان مجاهدين انقلاب يا دفتر تحکيم وحدت به‌عنوان نيروهاي آوانگارد جامعه از ابتدا به هاشمي پيوسته‌اند يا نه؟ معتقدم ضرورت دموکراسي‌خواهي همه اين‌ها را پشت سر کسي سوق خواهد داد که شنل اين اپوزيسيون را به تن بکند. هاشمي‌رفسنجاني که عمر نوح ندارد، پنج سال ديگر، 10 سال ديگر با ما نخواهد بود 10 سال ديگر 90 ساله مي‌شود؛ اما جنبش دموکراسي‌خواهي ادامه پيدا مي‌کند.

زيباکلام درباره اين موضوع که «موج ايجاد شده هاشمي را با خود برد به جاي اينکه او اين موج را ببرد» تصريح مي‌کند: اشکالي ندارد. اتفاقاً اگر هاشمي‌رفسنجاني، محمد خاتمي و هرکسي نتواند حداقل خواسته‌هاي اين جنبش را لبيک بگويد، جنبش آنها را پس مي‌زند مي‌خواهم بگويم نگران نباشيد از اين که آقاي رفسنجاني مي‌تواند پا به پاي جنبش بدود يا نه. اگر نتواند همپا با جبهه اپوزيسيون بدود حذف مي‌شود.
وي در پاسخ اين گفته که «اما سن هاشمي براي موج سواري مناسب نيست. موج هاشمي را مي‌برد بعد هم، موج را هاشمي خودش راه نينداخته، اما شما پاسخي براي اين دو چالش نداريد» مي‌گويد: ‌اساساً براي من مهم نيست هاشمي‌رفسنجاني چه مي‌کند. هاشمي يا مي‌تواند پا به پاي اين قطار باشد و مسافر اين قطار بماند يا نه. اگر حذف شود، هيچ اتفاقي نمي‌افتد. اپوزيسيون درون نظام يک شخصيت ديگر پيدا مي‌کند.

سمپات نهضت آزادي در جاي ديگر از مصاحبه خود گفته است: من جمله‌اي گفته‌ام که روزنامه کيهان چندين بار آن را کار کرده است و خيلي از اصلاح‌طلبان هم دلخور شدند ولي همچنان معتقدم که اگر شما در دوم خرداد 76 به جاي محمد خاتمي، يک تيرآهن 14 هم مي‌گذاشتيد، 20 ميليون راي مي‌آورد. اصلاً آن 20 ميليون به خاتمي ربطي نداشت. الان هم با شما موافقم؛ اساساً اين موج هم به هاشمي‌رفسنجاني مربوط نمي‌شود.

زيباکلام به اين واقعيت اشاره نکرده که راي آن روز مردم در واقع با تلقي اعتراض به سياست‌هاي دولت سازندگي بود و در تلقي عمومي تصور مي‌رفت که روي کار آمدن ناطق‌نوري ادامه سياست‌هاي دولت هاشمي است، انتخاب خاتمي به معني تغيير مسير دولت خواهد بود.
وي در عين حال در مصاحبه با روزنامه آرمان درباره حمايت خوداز حسن روحاني گفت: ايده‌آل من نه تنها آقاي روحاني نيست بلکه حتي عارف و خود رئيس دولت اصلاحات هم نيست. ايده‌آل من واسلاو هاول، آنگ‌سان سوچي، مهدي بازرگان، مهاتما گاندي و نلسون ماندلاست.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. مهدیه
     | 2013/06/8 - 18:12
    پاسخ

    اتفاقاتواون کلیدجناب آقای دکترحسن روحانی هزاران معنی نهفته بودکه خیلیانمی فهمن.انشاالله اگردولت تدبیروامیدجناب دکترروحانی پیروزشودآن معانی آینده سازبرهمه آشکارخواهدشد.درودبردولت تدبیروامید. روحانی%100

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads