کد خبر: 25826 - تاریخ: یکشنبه، 19 می 2013 - 17:49

حمله جاهلانه نعیمه اشراقی به آیت الله یزدی!/ احساس شرمساری خواهر زن خاتمی از حضور روحانیت در کشور

خانم اشراقی اصولاً مسئله قضاوت از نظر اسلام به عنوان یک مسئولیت شناخته می شود؛ نه به عنوان یک حق.

به گزارش خوبان به نقل از رویداد، نعیمه اشراقی خواهر زن محمدرضا خاتمی طی نوشته ای که در صفحه شبکه اجتماعی خود منتشر کرده است صراحتاً مطرح می کند که: واکنش آقاى محمد یزدى به کاندیداتورى خانم ها ( در ده راهشان نمى دهند سراغ خانه کدخدا را مى گیرند) واقعاً جاى تاسف است. از اینکه سرنوشت کشورمان به دست چنین تفکراتى رقم مى خورد احساس شرمسارى مى کنم. این به اصطلاح فقها کى بازنشسته مى شوند؟

 

eshraghi

ضمن ابراز تاسف از فهم غلط نعیمه اشراقی از موضع کاندیداتوری زنان در ریاست جمهوری که نشأت گرفته از ارتباط وی با جریان فمینیستی خاص است باید مواردی را به وی متذکر شد.

در مورد عدم قضاوت بانوان می توان گفت،در این مورد، دیدگاه های مختلفی مطرح است و این مسئله موافقان و مخالفانی دارد و به هر حال، حکم قطعی و صد درصد، منع مطلق نیست؛ چنان که امروزه در محاکم قضایی، به خصوص در دادگاه خانواده، بانوانی به امور قضایی می پردازند؛ ولی آنچه در این جا باید بدان اشاره شود، آن است که:
آنچه در باب قضاوت زنان قابل توجه و مهم است، این که قضاوت یک نوع مسئولیت پذیری است و مسئولیت آن بسیار سنگین است. اسلام خواسته است که این تکلیف را از دوش زنان بردارد؛ نه آن که ایشان را از این حق محروم کند. بنابراین، در برخى روایات با تعبیر «لیس على المرئه»، یعنى بر عهده زنان این تکلیف تحمیل نشده است و یا تعبیر «لیس للمرئه»، یاد شده است.
در قضاوت اسلامی باید قاضی، مجتهد و کارشناس مسائل قضایی باشد و بر اساس کتاب و سنت قضاوت کند. در چنین وضعیتی، اگر زنی در حد اجتهاد و تخصص تحصیل کرده باشد و کاملاً به مسائل قضایی اسلام آگاه باشد و دارای عقل و بلوغ و عدالت باشد، خلاصه این که تمام شرایط قضاوت را دارا باشد، می تواند طبق موازین قضایی اسلام، قضاوت و انشای حکم کند.
چنان که معتقدان به عدم جواز قضاوت زنان، به خصوص این مورد را نفی می کنند؛ وگرنه بازپرسی و منشیگری در دفاتر دادگاه ها و دادگستری ها و کارهایی از این قبیل، مورد بحث و نزاع نیست؛ زیرا این گونه امور، قضاوت نیست و از محل بحث خارج است.
در موضوع قضاوت و مسئولیت آن، نباید به عنوان یک شغل و منصب مانند دیگر شغل ها نگاه شود که آیا فقط حق مردان است و یا نه، زنان نیز دارای چنین حقی هستند؟
در این دیدگاه، اصولاً مسئله قضاوت از نظر اسلام به عنوان یک مسئولیت شناخته می شود؛ نه به عنوان یک حق. به همین جهت، آن را واجب کفایی بر مردم می داند، مانند دیگر واجبات. این امر واجب را بر کسانی تکلیف می کند که بتوانند از عهده این مسئولیت بهتر بر آیند. این گونه مسئولیت‏ها، به جز مشقت و زحمت، فایده دیگرى ندارد. اگر کسى این‏ها را برای دنیا و مقام و پول بخواهد، ضد ارزش است و اگر براى خدا بخواهد، خداوند پاداش این گونه کارها را به زنانى که به وظایف خود عمل مى‏کنند، مى‏دهد. مانند برخی دیگر از مسئولیتها چون جهاد که از زنان برداشته شده است.

آیت الله یزدی عضو فقهای شورای نگهبان با تشریح روند بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری، عنوان کرده بود: قانون اجازه رئیس جمهور شدن را به خانم‌ها نمی‌دهد.

آیت الله محمد یزدی در جمع طلاب، اساتید و فضلاء، در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روند بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان به برخی سؤالات و ابهامات در این زمینه پاسخ داد.

وی با بیان اینکه یکی از مشاهیر و بزرگان به من تلفن ‌کرد و ‌گفت: در بحث تایید صلاحیت‌ها مقداری محکم‌تر برخورد کنید و سخت بگیرید و مواظب باشید، یعنی چه، هر کسی هوس ریاست جمهوری به سرش زده، اسم نوشته، آیا می‌شود سرنوشت کشور را به دست هرکسی داد”، اظهار داشت: امروز حقیقتاً شرایط خیلی سخت است؛ به طوری که تعداد 686 نفر ثبت نام کرده‌اند تا رئیس جمهور شوند؛ البته اکثر آنان نمی‌خواهند رئیس جمهور شوند، بلکه فقط آمده‌اند تا بگویند ما هم هستیم و فیلمی از آنها گرفته شود.

 

انتهای پیام/402


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads