کد خبر: 25391 - تاریخ: دوشنبه، 13 می 2013 - 12:23

«سام سنتر» جزیره ای جدا از جمهوری اسلامی/ رژه برندهای جهانی در قلب تهران + عکس

خوبان خبر: انقلاب اسلامی ایران با یک براندازی نرم از سوی طبقه بورژوا روبروست. گسترش زندگی لوکس، که بالاترین سطح سبک زندگی آمریکایی است، در سام سنتر را باید حد غایی یک زندگی دنیوی دانست که متاسفانه در پایتخت جهان اسلام به آن دامن زده شده است.

به گزارش خوبان به نقل از مشرق: با گذشت مدتی از افتتاح برند لاگژری مون بلان(Monblanc) طراح و سازنده قلم، عینک های آفتابی، جواهرات، محصولات چرمی و عطر در مرکز خرید سام سنتر که با جمع شدن تعدادی از بازیگران و دیگر چهره های مشهور ورزشی، فرهنگی! و هنری همراه بود بار دیگر رویدادی در خور توجه در راستای رقم زدن دیپلماسی عمومی(public diplomacy) از طریق شرکت های خصوصی رخ داد.

افتتاح یکی از بزرگترین فروشگاه های برند لاگژری مون بلان در مرکز تجاری سام سنتر

حضور بازیگران و فوتبالیست هایی که به مدد درآمدهای چند صد میلیونی و میلیاردی خود، با واژه هایی همانند تحریم، اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، سرمایه ایرانی، کارگر وطنی، عزت ملی و … بیگانه اند.

در روز های گذشته بار دیگر خبری نه چندان پر سر و صدا از مرکز خرید سام سنتر، که از زمان افتتاح تا به امروز به عنوان مکانی برای رژه طبقه بورژوا جا افتاده است، مخابره شد.
خبری مبنی بر اینکه کمپانی ایتالیایی اِرمنجیلدو زینا (Ermenegildo Zegna)، فعال در عرصه مد و لباس مردانه، در روز های 29 تا 31 فروردین ماه در مرکز خرید سام سنتر، واقع در خیابان فرشته تهران، برنامه ای ویژه برای اندازه گیری لباس مردان و دوخت آن در میلان ایتالیا و ارسال آن بعد از شش تا هشت هفته برای مشتریان دارد.

بررسی جوانب فرهنگی و ابعاد اقتصادی این رویداد با توجه به شرایط خاص کشور ضرورت پیدا می کند.

نیم نگاهی به مرکز تجاری سام سنتر:
در اواخر زمستان 1390 و دقیقاً در سال جهاد اقتصادی، مرکز تجاری سام سنتر با هدف ارائه خدمات به مشتریان در تراز جهانی، با حضور برندهای معتبر بین‌المللی کالاهای مختلف نظیر کیف، پوشاک،کفش، لوازم جانبی و نیز اقلامی مانند طلا، جواهرات، ساعت، لوازم آرایشی و ادکلن با عرضه محصولات برترین برندهای لوکس دنیا آغاز به فعالیت کرد.

مجتمع تجاری سام با داشتن زمینی به مساحت 1750 متر مربع، در 9 طبقه، شامل، 26 فروشگاه تجاری در ابعاد 35 تا 200 متری در دو طبقه همکف و اول، 200 پارکینگ در طبقات دوم تا هفتم، یک طبقه آشپزخانه در طبقه هشتم و 1200 متر فضای رستورانی در طبقه نهم با چشم اندازی کوهستانی در بهترین نقطه شهر تهران به مرکز خرید کم نظیری مبدل شده است.

این مجتمع که تنها برای طبقه ای محدود از ساکنین شهر تهران کارآمد است با سردادن شعار “زندگی لوکس(Luxe Life)”که در عمق وجودیِ سازه آن قابل رویت است، یک امپراطوری الیگارشی را به وجود آورده یطوریکه به نظر می رسد انقلاب اسلامی ایران با یک براندازی نرم از سوی طبقه بورژوا روبروست. گسترش زندگی لوکس، که بالاترین سطح سبک زندگی آمریکایی است، در سام سنتر را باید حد غایی یک زندگی دنیوی دانست که متاسفانه در پایتخت جهان اسلام به آن دامن زده شده است.

یکی از شعار های اصلی این مرکز تجاری “استفاده از تجربیات برندهای معتبر بین‌المللی و الگوبرداری از آن” (Using the experience of international brands) معرفی شده است. هر چند استفاده از تجربه دیگران به خودی خود امری پسندیده است اما اتفاق روی داده در مرکز خرید سام سنتر کپی برداری کامل از روند مدرنیته در کشور-های اروپایی است.


کمپانی Chopard در مرکز تجاری سام سنتر

شرکت سوئیسی سازنده ساعت، جواهرات و لوازم جانبی لوکس است
که در سال ۱۸۶۰ میلادی توسط لویی اولیس شوپارد تاسیس شده است

به اعتراف بازدید کنندگان، مرکز تجاری سام سنتر یکی از لوکس ترین مراکز خرید شهر تهران محسوب می‌شود که با داشتن غرفه های شیک و گران قیمت مشتریان خاصی را برای خود رقم زده است.
مرکز خرید سام سنتر را تنها از نظر موقعیت جغرافیایی می‌توان با دیگر مراکز خرید معتبر جهانی متفاوت دانست چرا که تمامی اِلمان های به کار رفته در ساختمان و معماری صورت گرفته در آن به طور مطلق در پارادایم معماری مدرن قرار گرفته است به نحوی که با مقایسه سام سنتر با دیگر مراکز خرید بین المللی در امارات متحده و بلاخص شهر دبی تفاوت چشم گیری جز وسعت مرکز خرید و وضعیت پوشش لباس! نمی‌توان دید.

با نیم نگاهی به غرفه های مرکز تجاری سام سنتر می‌توان، تهاجم نرم فرهنگی و اقتصادی را مشاهده کرد به نحوی که در آن ها هیچ رگه ای از تمدن ایرانی و اسلامی وجود ندارد، گویی این فروشگاه ها در جزیره ای جدا از جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده اند.


کمپانی TAG Heuer در مرکز تجاری سام سنتر

از جمله برندهای سوئیسی است که در زمینه طراحی و ساخت
ساعت های لوکس فعالیت داشته و چهارمین برند در رده بندی گرانترین ساعت های لوکس دنیا محسوب می شود

 


کمپانی FRATELLI ROSSETTI در مرکز تجاری سام سنتر

کمپانی TRUSSARDI در مرکز تجاری سام سنتر

این برند در سال 1911 میلادی توسط دانته تروساردی (Dante Trussardi)
در ایتالیا راه اندازی شد و تا امروز مجموعه‌ای كامل از سبك ایتالیایی «Italian Style»
در عرصه مد را به جهان عرضه كرده است

 


کمپانی Van Laack در مرکز خرید سام سنتر

کمپانی آلمانی فعال در عرصه مْد است و در سال 1881 میلادی در برلین فعالیت خود را آغاز کرد.

 


کمپانی ROJE JEWELRY در مرکز خرید سام سنتر

جواهرفروشی “بولگاری” در مرکز خرید سام سنتر

 


بولگاری، جواهرفروشی مشهور و گران‌قیمت ایتالیایی استکه در سال ۱۸۸۴
میلادی تاسسیس شداین کمپانی ابتدا با یک مغازه جواهرفروشی در رم، ایتالیا کار خود را شروع کرد.
سپس دردیگر زمینه‌های های مد نظیر لباس و عطریات فعالیت خود را بسط داد.
شرکت جواهرسازی بولگاری، یکی از گران‌ترین، اشرافی‌ترین و از معروف‌ترین نام‌ها در بازار جواهر جهان است.

با تمام نکات ذکر شده، وجود مرکز تجاری سام سنتر محدود به نوع معماری و یا شکل وجودی آن نمی‌شود، مقوله ای که موجب مي‌شود این پدیده در پایتخت انقلاب اسلامی ایران مورد ملامت قرار گیرد شرایط فرهنگی و اقتصادی موجود در کشور است.

درست در شرایطی که محاصره اقتصادی و شرایط ناگوار معیشتیِ حاصل از خشم دشمنان از شکوه امت مسلمان، به مردم مظلوم و شهید پرور ایران فشار های سهمگینی را وارد کرده است، با ساخت پروژه چند میلیاردی مرکز خرید در بهترین نقطه تهران و دادن امتیاز ویژه برای ورود برند های مشهور و بین المللی به آن، زمینه خروج میلیون ها دلار ارز از کشور مهیا شده است. و چُنان ورود برندهای گوناگون به کشور تسریع شده است که گویی هیچ گونه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد! البته با نگاهی دقیق تر همین موضوع را می‌توان در راستای تحریم های اقتصادی دانست، چرا که دشمنان به خوبی می دانند خروج ارز از کشور درست در شرایطی که کشور نیاز مبرم به ارز دارد خود نوعی تحریم است. ورود کالاهای لوکس و خرید آن توسط عده ای از ثروتمندان و متمولان جامعه که اغلب دل در گرو آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی ندارند، به نوعی تقویت این قشر غرب گرای جامعه و به تبع آن خروج ارز بیشتر از کشور می باشد و این امر دقیقا همان خواسته دشمنان ایران اسلامی است.

در این ارتباط می‌توان با پرداختن به موضوع خیاطان ایتالیایی و ورود آن ها به تهران، این مقوله را شفاف سازی کرد.

درباره کمپانی اِرمنجیلدو زنیا:
کمپانی خصوصی ارمنیجیلدو زنیا متعلق به خانواده زنیا، در سال 1910 بنا شد. از عمر این کمپانی بیش از یک صد سال می گذرد و مرکز آن در میلان ایتالیا واقع شده است.

هم اکنون رئیس هیئت مدیره این شرکت پائلو زینا(Paolo Zegna) از نسل چهارم خانواده زینا است.

زینا علاوه بر تولید کت و شلوار برای لیبل های خود، برای دیگر برندها‌ی مشهوری نظیر گوچی(Gucci) ایو سن لوران (Yves Saint Laurent) و تام فورد (Tom Ford) نیز تولید دارد.

کمپانی زنیا در حال حاضر یکی از شرکت های پیشرو در عرضه پارچه و پوشاک لوکس در جهان محسوب می‌شود. این شرکت با تولید سالانه 2.3 میلیون متر پارچه با کیفیت و در آمد سالانه بیش از 1 میلیار یورو یکی از رکورد دار-های تولید لباس محسوب می‌شود. از جمله برنامه های آن گسترش به سمت الحاقیات جانبی پوشاک و چرمی می باشد.

در گذشته این کمپانی با وای اس ال بیوتی (YSL Beauté) یکی از ادکلن های زینا را با نام اسینزا دی زینا (ESSENZA DI Zegna) تولید می کرد. اما از سال 2011 با امضای قراردادی با کمپانی استی لآندر(Estée Lauder) شریک جدیدی برای خود انتخاب کرد. در حال حاضر ادکلن های متفاوتی از این شرکت در بازار های جهانی وجود دارد.

زینا هم اکنون مالک 560 بوتیک در سراسر دنیاست که بیش از 300 عدد از آن ها بطور کامل به خانواده زینا تعلق دارد.


ساختمان شرکت زینا در هونگ کنگ

برند زینا به طور نسبی یکی از گران ترین برند های جهانی محسوب می‌شود، کت و شلوارهای تولیدی این کمپانی در ایالت متحده آمریکا قیمتی حدود 2300 تا 4500 دلار را دارند.

کت و شلوارهای این گروه با لیبل “Su Misura” از نوع سفارشی است که می توان آن را از طریق فروشگاه های طرف قرار داد این شرکت سفارش داد. قیمت های این لیبل به طور معمول 15 تا 20 درصد بیشتر از دیگر محصولات عادی زینا است. اما این خدمات به مشتریان امکان می دهد تا کت و شلوار را با مشخصات دلخواه خود سفارش دهند و نام آن ها بر لیبل کت چاپ شود.

در ایران نیز این کمپانی بعد از آغاز فعالیت مرکز خرید سام سنتر یکی از بهترین غرفه های این مرکز را از آن خود کرد. اخیراً نیز طبق اطلاعات اعلام شده از سوی کارگزار این شرکت در ایران، دو خیاط اختصاصی به نام های سالواتوره استراچه(Salvatore Starace) و کارلو مینو جتی (Carlo Minojetti) از سوی کمپانی اِرمنجیلدو زینا به تهران می‌آیند. این برنامه که با نام «هنر شخصی دوزی در نهایت برازندگی» یا Made to Measure به اجرا در می‌ ‌آید، شامل اندازه گیری، انتخاب پارچه و مدل در تهران و دوخت در ایتالیا است. کارگزار این شرکت با دادن یک ساعت وقت به مشتریان به دلخواه آن ها عمل کرده و خیاطان ایتالیایی مدل مورد نظر مشتری را طراحی می‌کنند. در این دوره، لباس های لوکس در اشکال کت و شلوار، پالتو، کت تک، پیراهن و کروات تعیین اندازه شده و پس از دوخت به سفارش دهندگان تحویل خواهد شد.

به وضوح مشخص است که کمپانی زینا با رصد جامعه ایران و به خصوص طبقه بورژوا از به دست آوردن سود سرشار در جامعه مصرف گرای ایران آگاه است و فرستادن دو خیاط اختصاصی از سوی کمپانی این امر را تایید می‌کند.

با بررسی میدانی این فروشگاه و هزینه تحمیلی به کشور برای دوخت هر دست کت و شلوار مشخص شد اساساً واحد پولی تومان در این فروشگاه جایگاهی نداشته و قیمت مدل های گوناگون کت و شلوار این کمپانی از 2000 تا 4000 هزار یورو در نوسان است که با قیمت هر یورو در بازار امروز، رقمی معادل 10 تا 20 میلیون تومان برای هر کت و شلوار رقم خواهد خورد.!!!!

این امر دقیقا در زمانی اتفاق افتاده که افزایش شدید قیمت انواع ارز، زندگی اقشار متفاوت جامعه را تحت فشار قرارداده است. و نمی‌توان پذیرفت علی رغم بیان شدن شعار سال 90 تحت عنوان جهاد اقتصادی و سال 91 با محوریت تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی که از ملزومات همیشگی در عرصه پیشرفت و توسعه اقتصادی محسوب می شوند، به سادگی توسط طبقه ای خاص از جامعه سرمایه ملی به خارج از کشور روانه شود و جدای از مشکلات عدیده فرهنگی و سیاسی که در نتیجه تغییر سبک زندگی مردم ایجاد می‌شود، تبعات اقتصادی آن گربانگیر دیگر مردمان این سرزمین شود.

به واقع حمایت از تولید ملی صرفاً با دادن وام های کلان برای افراد خاص حل نخواهد شد چرا که  تنها و تنها با جلوگیری از این قبیل مسائل می‌توان به حمایت واقعی از تولید ملی برخواست. اتفاقاتی از این دست و خروج ده ها هزار یورو از کشور تنها به خاطر دوخت کت و شوار نوعی گرفتن مالیات از فقرا و دادن آن به ثروتمندان است، چرا که در ازای خروج هر یورو از کشور لقمه ای از دهان یک انسان ایرانی شریف و نجیب ِ پایبند به ارزش های الهی و انسانی خارج شده است.

 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads