کد خبر: 24487 - تاریخ: شنبه، 4 می 2013 - 11:15

وسعت ساندویچی‌ها به جای ناشران

خوبان خبر: مردم، روزهای تعطیل را برای بازدید از نمایشگاه کتاب انتخاب می‌کنند؛ چون دیدن این نمایشگاه جنبه تفریحی پیدا کرده است. نتیجه اینکه سال به سال بر تعداد اغذیه‌فروشی‌هایی که با دود و دم فراوان در حاشیه نمایشگاه کتاب، غذاهای آماده دست مردم می‌دهند، افزوده می‌شود.

به گزارش خوبان به نقل از رجانیوز: پنجشنبه گذشته با دومین روز برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران مصادف بود، اما حجم پایین مراجعه مردم به مصلای امام خمینی (ره) نشان می‌داد که نمایشگاه امسال از استقبال کم‌تری برخوردار است. کم‌اقبالی نمایشگاه را در چند عامل می‌توان جستجو کرد که مهم‌ترینش چندبرابر شدن قیمت کتاب طی سال گذشته تا امسال است. هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلافاصله بعد از پرس و جوی رسانه‌ها از دلایل کاهش استقبال مردم از بازدید 250 هزار نفری شهروندان از نمایشگاه خبر داد، اما طبیعی است که برگزارکنندگان این برنامه به ارقام و آمارهای اینچنینی تکیه کنند و فروش پایین ناشران را مدنظر قرار ندهند. چرا که مکانیزم متمرکزی برای ارزیابی فروش هر ناشر به صورت روزانه در نمایشگاه وجود ندارد.

روز جمعه اما استقبال از نمایشگاه مانند سال‌های گذشته، خوب و آبرومند بود. به طوری که حجم استفاده از مینی‌بوس‌های حمل و نقل بازدیدکنندگان به شبستان، تراکم وسایل نقلیه در پارکینگ‌ها و مسافرانی که پس از تعطیلی نمایشگاه منتظر خودروهای عمومی بودند نشان می‌داد، شهروندان زیادی از تهران و شهرستان‌های نزدیک به مهم‌ترین آوردگاه سالانه فرهنگی آمده‌اند. بنابراین نیازی به دفاع دست‌اندرکاران نمایشگاه از آمار بازدید مردم هم نداشت!

اما اینکه مردم برای چه کاری رنج بازدید از نمایشگاه را بر خود هموار می‌کنند، قصه دیگری است. سال‌های گذشته هنگامی که از نمایشگاه کتاب بیرون می‌آمدید، با حجم انبوهی کتاب در دست مردم مواجه می‌شدید، اما روز گذشته با وجود تعداد بالای بازدیدکنندگان، بازار اغذیه‌فروشی‌ها و عرضه‌کنندگان نوشیدنی‌های خنک، بسیار گرم بود. این در حالی است که آماده کردن همبرگر، استیک، هات‌داگ، اشترودل و سایر فست‌فودهای سرخ‌کردنی با آن ترتیبات نمایشی، لحظات دیدنی فراوانی برای مردم فراهم می‌کند!

فروشندگان آبمیوه، نوشابه و آب معدنی هم بازار سکه‌ای دارند و در هوای گرم نیمروز و عصر گرم جمعه با آن همه جمعیتی که اغلب برای گشت و گذار به نمایشگاه می‌آیند، حسابی فتیله قیمت‌های خود را بالا می‌برند و بر خلاف آنچه مدیران نمایشگاه می‌گویند، نظارتی بر آنان نیست.

با تمام این اوصاف، فروشندگان خوراکی، اعم از گرم یا سرد، خوردنی یا نوشیدنی، سال به سال فضای بیش‌تری از محوطه بیرونی نمایشگاه را در اختیار می‌گیرند و هر دوره بر تعداد آنها در هر گوشه از مصلای بزرگ امام خمینی (ره) افزوده می‌شود. اگر سال‌های قبل، تنها در مقابل شبستان، چند اغذیه‌فروشی دست به فروش غذاهای آماده می‌زدند، امسال این غذافروشی‌ها در مبادی ورودی و در حوالی بخش‌های مختلف نمایشگاه توزیع شده‌اند و بر تعداد آنها به طرز حیرت‌آوری افزوده شده است تا جنبه گردشی و تفریحی نمایشگاه کتاب با آن پسوند «بین‌المللی» پررنگ‌تر شود.

 

انتهای پیام/32

 

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads