کد خبر: 24074 - تاریخ: دوشنبه، 29 آوریل 2013 - 13:08

اظهارات تامل برانگیز هاشمی رفسنجانی در روز گذشته

خوبان خبر: ما با اسرائيل سر جنگ نداريم/در زمان جنگ هم پيشنهاد پذيرش قطعنامه از سوي بنده بود.

به گزارش خوبان به نقل از جهان نیوز، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار انتقادات شدیدی را متوجه دولت ساخت. به عنوان نمونه گفت: هم اكنون دولت به مردم ۵۰۰ هزار ميليارد تومان بدهكار است. همچنين ۲۰۰ هزار ميليارد تومان به بانكها، ۵۰ هزار ميليارد بابت اوراق مشاركت و ۲۰۰ ميليارد هم حقوق عقب افتاده بنگاهها و پيمانكاران است.

یا اینکه عنوان کرد، دولت نيروهاي باسابقه را از ميدان بدر کرده است. او همچنین با اشاره به عقب نشینی دولت از حذف ارز مرجع برخی کالاها، گفت: آنهايي كه حرفشان را به راحتي حذف مي كنند آيا مي شود به آنها اعتماد كرد.

این روزها بسیاری از فعالان و ناظران ولایتمدار نیز مشابه همین انتقادات آقای هاشمی را به دولت مطرح و بر همین اساس تاکید می کنند، برای حل این مشکلات باید رئیس جمهوری روی کار آید که علاوه برای داشتن ویژگی های مثبت آقای احمدی نژاد، نقاط ضعف او را نداشته باشد.

اما هاشمی برخلاف باور آنان، نتیجه گیری سخنانش را به سمت دیگری برد و به رسم مألوف ضعف های دولت را ابزاری برای تطهیر و تمجید از عملکرد خود قرار داد.

آقای هاشمی که به نقش آفرینی فعال در فتنه 88 متهم است،‌ تلویحا آینده نگری و عملکرد سال های اخیرش را ستود: “اگر به نظرات بنده عمل مي شد امروز گرفتار شرارت هاي سال ۸۸ نمي شديم چون براي من اين اتفاقات روشن بود.”

احمدی‌نژاد نیروهای انقلاب را حذف می کرد و ما حمایتش می‌کردیم!

از دیگر نکات جالب اظهارات هاشمی پیش کشیدن پیشینه رئیس جمهور کنونی بود. او گفت: احمدي نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوي بود و بخشدار من در ماكو و مي شناختمش ولي سياستش اين بود كه نيروهاي انقلابي حذف و بدنام شوند. و امروز مي بينيم كه سياست ما بي برنامه و روز مره شده است.

جناب رفسنجانی البته توضیح نداد که  اگر سياست دکتر احمدی نژاد “اين بود كه نيروهاي انقلابي حذف و بدنام شوند”، چرا دولت سازندگی به نشانه تشویق هر چند سال یکبار پست بالاتری به او داده است؛ مگر چنین تلقی شود که سیاست دولت هاشمی هم همین بوده است. چه بسا منتقدان آقای رفسنجانی عمیقا معتقد به حذف نیروهای انقلابی در دولت سازندگی هستند.

همرزم شدن با سران عیاش برخی دولت های عرب

“ما با اسرائيل سر جنگ نداريم”. این دیگر اظهارنظر قابل تامل هاشمی بود که چنین ادامه پیدا کرد: حالا اگر عرب ها جنگ كردند ما كمك مي كنيم!

او برای تشریح بیشتر این سخن هم گفت: در زمان جنگ هم پيشنهاد پذيرش قطعنامه از سوي بنده بود.

رژیم صهیونیستی در سال های اخیر در کنار ترور دانشمندان، حملات نرم افزاری به تاسیسات زیربنایی، بمب گذاری، جاسوسی و… بارها ایران را تهدید به حمله نظامی کرده و هر روز مانور تهدید می دهد.

بی شک ناظران سیاسی حامی نظام هم موافق رفتارهای هیجانی و هزینه زا در سیاست خارجی نیستند اما شاید جمله درست و کاملی که انتظار بیان آن را از سیاستمداری همچون آقای هاشمی داشتند، این بود که بگوید “اگر صهیونیست‌ها غلطی بکنند جمهوری اسلامی، اسرائیل را با خاک یکسان خواهد کرد”؛ مشابه هشداری که اخیرا رهبر انقلاب به تحرکات ضدایرانی تل آویو دادند.

نه اینکه تهدیدهای اسرائیل را به دولت های عیاشی حواله دهد که از تل آویو به یک اشاره و از آنان به سر دویدن است.

آیا این جمله یک طرفه جناب هاشمی خالی کردن دل همه مبارزان و مجاهدان ضدصهیونیستی نیست.

بازی می آیم، نمی آیم

اما شاید خبرسازترین بخش اظهارات روزگذشته هاشمی رفسنجانی پررنگ کردن احتمال نامزدی اش در انتخابات بود.

گرچه پسران و نزدیکانش هاشمی در هفته های اخیر به صراحت از منتفی شدن نامزدی آقای هاشمی در انتخابات خبر داده بودند، اما وی در سخنانی مبهم عنوان کرد: من در كابينه ام از همه طيفهاي سياسي استفاده كردم. كه اين الان هم قابل پياده كردن است. نياز هم نيست من بيايم. البته من نمي گويم كه نمي آيم. ولي مي گويم ضرورت نيست پيرمرد ۸۰ ساله بيايد.

این تحرک “آمدن نیامدن” شاید نشان از آن دارد که هاشمی هنوز در پی حفظ جایگاه ویژه به عنوان منجی برای خود است و دوست ندارد با گفتن واژه “نمی‌آیم” آن هم در سن 80 سالگی، خود را فردی تمام‌شده قلمداد کند.

از سوی دیگر هاشمی رفسنجانی با گفتن واژه می‌آیم نیز فضا را صریح و شفاف می‌کرد و مجبور به ارائه برنامه و راهکار برای فضای سیاسی کشور می‌شد که البته عدم تحرک جدی در زمینه برنامه‌ریزی از سوی وی نشان می‌دهد که تحلیل اول یعنی تلاش برای حفظ جایگاه به واقعیت نزدیک‌تر است.

فرش قرمز برای متهمان

هاشمي رفسنجاني در عین حال اظهار داشت: انتظار داريم كساني كه صلاحيت دارند بي جهت رد نشوند چرا كه مردم خودشان اصلح را مي شناسند و نمي گذارند كشور خراب شود.

اما مانور آقای هاشمی رفسنجانی بر روی موضوع تایید صلاحیت ها و هشدار به نهادهای نظارتی ادامه همان رویکرد وی سابق وی تلقی می شود؛ رویکردی که رفسنجانی بر پایه آن به دنبال باز کردن مسیر ورود فتنه گران و فعالان آشوب 88 به صحنه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است.

وی سال 91 در ابتدا با طرح شعار ” دولت وحدت ملی ” تلاش داشت که این زمینه را مهیا و دوستان متهم خود را به راحتی وارد عرصه انتخابات کند اما انتقادات گسترده فعالان و ناظران سیاسی طرح وی را با شکست مواجه کرد.

البته ناظران سیاسی اعتقاد دارند علاوه بر کسانی که آقای هاشمی این روزها به دنبال انداختن فرش قرمز برای بازگشت آنان به عرصه انتخابات است، خود هاشمی هم باید پاسخگویی سوالات بسیار مردم درباره عملکرد خود و خانواده اش در فتنه 88 باشد؛ واقعیتی که به نظر می رسد رفسنجانی چندان تمایلی به اظهارنظر درباره آن ندارد.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads