کد خبر: 23279 - تاریخ: پنج‌شنبه، 18 آوریل 2013 - 10:52

آیا کسی بر روی کار معاونت‌های سازمان صداوسیما نظارت می‌کند؟

رقابت عجیب دو شبکه صداوسیما بر سر پخش یک سریال مسئله‌دار!

خوبان خبر: این اتفاق قطعا از آن دست اتفاقاتی‌ست که با هیچ منطق و استدلالی قابل تحلیل و تفسیر نیست و خبر از یک نابسامانی و سوءمدیریت عجیب و غریب در مدیریت ارشد بزرگترین دستگاه فرهنگ‌ساز جمهوری اسلامی می‌دهد.

از همان زمانی که بعد از انتقادات کم‌سابقه‌ی مردم متدین، خانواده‌ها، کارشناسان اجتماعی و فعالان جبهه انقلاب و حتی کشیده شدن کار به تحصن گروهی از طلاب قم، «علی دارابی» جلسه‌ی تقدیر ویژه‌ای را از عوامل سریال مبتذل «ساختمان پزشکان» برگزار کرد و در آن حتی به انتقادات «عالي‌ترين دستگاه‌هاي کشور» از محتوای نامناسب این سریال اشاره کرد و گفت که: « به نظر من سريالي که انتقاد به همراه دارد بدين معناست که بيشتر ديده شده است. انتقادهايي که مي‌شد ما به گروه منتقل مي‌کرديم اما ما در عالي‌ترين دستگاه‌هاي کشور از کار شما دفاع کرديم. حتي بعضي مواقع باعث سوءتفاهم مي‌شد و مي‌گفتند اين سريال سبک سريال غربي هست؛ خانواده را نابود مي‌کند، خانواده‌اي در آن ديده نمي‌شود و… ما هم در مقام توضيح برمي‌آمديم.» کاملا مشخص بود که رئیس تلویزیون جمهوری اسلامی به این راحتی‌‌ها دست از سر سریال فاخرش! برنخواهد داشت و به همین زودی‌ها باید منتظر اتفاقات بعدی باشیم.

89682
درست چند روز بعد از این جلسه – طبق آن چیزی که پیش‌بینی هم می‌شد- خبر رسید که مدیران ارشد تلویزیون دستور ساخت قسمت دوم «ساختمان پزشکان» را داده‌اند و نویسندگان سریال مشغول نوشتن سری جدید هستند و با اینکه اعلام این خبر نیز  موج جدیدی از اعتراضات را به همراه داشت، اما روند تدارک تولید قسمت جدید متوقف نشد تا اینکه با تولید و پخش گسترده مستند «ضلع غربی ساختمان پزشکان» ظاهرا مسئولان رسانه‌ی ملی ناچار شدند تا اطلاع ثانوی جلوی ساخت سری جدید را بگیرند.

با این وجود اما از همان روزهای پایان «ساختمان پزشکان» تا به همین امروز بازپخش غیررسمی سریال در قالب میان‌برنامه‌هایی پرتکرار در چند شبکه و بصورت همزمان ادامه داشت و می‌توان ادعا کرد تقریبا روزی وجود نداشت که حداقل چند دقیقه از سریال محبوب جناب دارابی در قالب یک آیتم و میان‌برنامه به روی آنتن نرود.

تا اینکه در روزهای اخیر در یک اتفاق عجیب دو شبکه «آی‌فیلم» و «تماشا» با پخش آنونس‌هایی، همزمان از پخش مجدد این سریال پرحاشیه خبر دادند. اتفاقی که بیش از گذشته‌ سوال‌هایی جدی را در رابطه با رویکردهای مدیریتی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی مطرح می‌کند.

این اتفاق قطعا از آن دست اتفاقاتی‌ست که با هیچ منطق و استدلالی قابل تحلیل و تفسیر نیست و خبر از یک نابسامانی و سوءمدیریت عجیب و غریب در مدیریت ارشد بزرگترین دستگاه فرهنگ‌ساز جمهوری اسلامی می‌دهد. اتفاقی که برای آن نامی جز «حاشیه‌سازی‌های بیهوده» برای دستگاه مهم و استراتژیکی مثل صداوسیما و «ترجیح میل شخصی به منافع جامعه» و همچنین «لج‌بازی و دهن‌کجی به قاطبه‌ی جامعه‌ی مومن ایران» نمی‌توان گذاشت.
این اتفاق البته از یک جهت دیگر نیز قابل بررسی‌ست و نشانگر سوءمدیریت در راس سازمان صداوسیما. پخش همزمان یک سریال از دو شبکه مشابه صداوسیما یعنی «آی‌فیلم» و «تماشا» مصداق بارز موازی‌کاری و رقابت بیهوده این دوشبکه است. مسئله‌ای که در همان روزهای آغاز به کار شبکه «تماشا» توسط بسیاری از کارشناسان و منتقدین تذکر داده شد اما مسئولان تلویزیون آن را تکذیب کردند.

برای درک درست این رقابت باید این نکته بسیار مهم را مدنظر داشت که مدیریت شبکه «آی‌فیلم» در اختیار معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیما قرار دارد و در واقع این معاونت توانست با افتتاح شبکه پخش سریال «آی‌فیلم» از لحاظ جذب مخاطب داخلی هم گوی سبقت را از تمام شبکه‌های تحت مدیریت معاونت سیما برباید. بنابراین بسیاری از کارشناسان با توجه به همین موضوع افتتاح شبکه «تماشا» توسط معاونت سیما را نوعی رقابت درون سازمانی با معاونت برون‌مرزی تلقی کردند و بر همین اساس افتتاح این شبکه را امری غیرضروری و بلاوجه توصیف کردند، گزاره‌ای که حالا با رقابت بی‌مورد و عجیب این دوشبکه برای پخش همزمان یک سریال مسئله‌دار به واضح‌ترین شکل ممکن به اثبات رسیده است.

این اتفاق و اتفاقات مشابه این قاعدتا بیش از آنکه نشانگر سوءمدیریت و تصمیم‌های غلط در معاونت‌های مختلف صداوسیما باشند نشانگر عدم توانایی کافی شخص اول صداوسیما، مهندس ضرغامی، در نظارت بر روی معاونت‌ها چه از لحاظ محتوای برنامه‌های تولیدی و چه از لحاظ موازی‌کاری‌ها و رقابت‌های بیهوده‌ی درون سازمانی‌ست که متاسفانه علاوه بر اینکه باعث حیف و میل بیهوده از بیت‌المال خواهد شد با پخش چندباره‌ی بعضی سریال‌های بی‌محتوا ضربه‌‌های جدی‌تری به خانواده‌ها خواهد زد.

منبع: رجانیوز

 

انتهای پیام/54


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. سربازان سیدعلی
     | 2013/04/18 - 12:04
    پاسخ

    فقط از مسئولین خواهش دارم همون طور در خیابان با دختران بدحجاب برخورد میشه با بازیگران زن هم برخورد بشه همه با هم مساوی اند چرا بین یک دختر با یک بازیگر فرق میذارند

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads