کد خبر: 23152 - تاریخ: سه‌شنبه، 16 آوریل 2013 - 18:17

زمین‌لرزه‌‌ 7.5 ریشتری سراوان در سیستان و بلوچستان را لرزاند

خوبان خبر: دقایقی پیش زمین‌لرزه‌‌ای به قدرت 7.5 ریشتر سراوان در سیستان و بلوچستان را لرزاند.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، دقایقی پیش زمین‌لرزه‌ای شدید زاهدان و منطقه جنوب سیستان و بلوچستان را لرزاند.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که مردم از خانه‌های خود خارج شده و به کوچه و خیابان ریختند.

هنوز از خسارت‌های احتمالی این زمین لرزه گزارشی در دست نیست.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران قدرت این زمین لرزه را 7.5 ریشتر  اعلام کرده است.

این زلزله در عمق 18 کیلیومتری روی داده است.

گفتنی است ارتباطات مخابراتی منطقه سراوان که کانون زلزله است قطع شده است.

شدت این زمین‌لرزه در 40 ساله اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

نقشه سرعت امواج لرزه ای، زلزله سراروان

 

 

* حادثه امروز بزرگترین زلزله از زمان ثبت زمین لرزه در کشور است

 

نوربخش میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت ودرمان فارس در مورد تفاوت آماری در مورد زلزله سیستان و بلوچستان گفت: اگر تمام سایت هایی که شدت زلزله‌ها را ثبت می‌کنند رصد کنید تفاوت ۲دهم تا ۳ دهم ثبت آمار زلزله امری طبیعی است و اشکالی ندارد چون در نهایت این رقم از میانگین اعداد استخراج می‌شود.

 

وی ادامه داد: از زمانی که امکان ثبت زلزله در کشور فراهم شده تا کنون( از سال 1336) بزرگترین زمین لرزه‌ای است که ثبت شده است.

 

رئیس مرکز لرزه نگاری کشوری در پاسخ به این پرسش که که آیا ارتباطی از لحاظ حرکت گسل‌ها بین زلزله بوشهر و سیستان و بلوچستان وجود دارد گفت: هیچ ارتباطی بین این دو زلزله وجود ندارد.

 

به گزارش خبرنگار فارس، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از وقوع زمین لرزه 7.5 ریشتری  در استان سیستان و بلوچستان خبر داد، در حالی که مرکز لرزه نگاری آمریکا شدت این زلزله را 7.8 ریشتر اعلام کرده است که به گفته رئیس مرکزلرزه نگاری کشوری این اختلاف ارقام طبیعی است.

 

*زلزله شرق ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز احساس شد

شبکه « العربیه» در خبری فوری گزارش داد زلزله‌ای به قدرت 7.8 درجه ریشتر شرق ایران را لرزاند شدت این زمین لرزه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز  احساس شده است.

در کویت، امارات، بحرین و مناطق شرقی عربستان از جمله «دمام، دوحه،کویت، منامه،دوبی،ابوظبی» این زمین لرزه احساس شده است.شبکه العربیه گزارش داد که برای حفظ سلامت جان کارکنان این شبکه ساختمان مجموعه mbc تخلیه شده است.

بر اساس گزارش های اولیه بخش‌های از هند و ساکنان جنوب پاکستان در حیدر آباد و کویته نیز این زمین لرزه را احساس کرده اند.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران قدرت این زمین لرزه را 7.5 ریشتر  اعلام کرده است. این زلزله ساعت 15 و 14 دقیقه و 17 ثانیه در عمق 18 کیلومتری روی داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که بر اساس آمار اولیه تاکنون 40 نفر کشته شده‌اند.

*اعزام 20 تیم ارزیاب به منطقه/ وقوع زلزله در 7 روستا

محمود مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد جزئیات زلزله سراوان اظهار داشت: زلزله در استان سیستان و بلوچستان و در شهرهای زابل، کنارک و خاش احساس شده و تیم های امداد و نجات برای ارزیابی وسعت زلزله و اعزام نیروهای بیشتر اعزام شده اند.

وی افزود: 20 تیم عملیاتی و 3 بالگرد برای بررسی خسارتهای احتمالی به منطقه اعزام شده اند. در 7روستا از جمله روستاهای گشت، کوه سفید، پشتوک و تیزاب این زلزله احساس شده است و امیدواریم به تراکم جمعیتی کم منطقه خسارتهای وارده شده زیاد نباشد.

به گزارش خبرنگار فارس،‌زلزله به بزرگی 7.5 در مقیاس ریشتر به مرکزیت سراوان استان سیستان و بلوچستان را لرزاند.

*اورژانس کشور تلفات زلزله را کم پیش‌بینی کرد/سراوان آسیب ندید

محمدسرور در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: زلزله 7.5 ریشتری سیستان و بلوچستان در حالی رخ داد که رئیس مرکز عملیات بحران اورژانس سیستان و بلوچستان در سراوان حضور داشت و طبق گزارش وی منطقه سراوان آسیب جدی ندیده است و علت آن این است که از کانون زلزله حدود 150 کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: با توجه به پایین بودن تراکم جمعیت منطقه زلزله زده پیش بینی و امیدواری ما این است که تعداد تلفات و مصدومان این حادثه زیاد نباشد اما نیروهای ارزیابی و عملیاتی اورژانس هم اکنون در منطقه و در حال اعزام هستند و به زودی اخبار دقیق تر اعلام می شود.

* اعزام تیم‌های واکنش سریع هلال احمر به سراوان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان با اشاره به زلزله اخیر در سراوان گفت: تیم‌های واکنش سریع هلال احمر به سراوان اعزام شدند.

وی ادامه داد: تمامی های واکنش سریع شهر‌های خاش ، سوران و زاهدان به سراوان اعزام شده‌اند.

رسول راشکی افزود:از شهرستان‌ سوران به دلیل مجاورت با محل وقوع زلزله از هر کدام دو تیم به منطقه گسیل شده‌اند.

وی تصریح کرد: سه تیم واکنش سریع این جمعیت نیز از زاهدان دقایقی پیش به منطقه سراوان اعزام شده‌اند.

محمود مظفر: مردم به سمت مناطق زلزله‌زده هجوم نیاورند

محمود مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: برای سهولت تردد نیروهای امدادی و بررسی وضعیت منطقه از عموم مردم منطقه سیستان و بلوچستان می‌خواهیم تا از تردد بی‌مورد در مسیرهای منتهی به شهر سراوان خودداری کنند.

*وضعیت در کانون زلزله عادی است / 3 نفر مجروح شده‌اند

فریبرز راشدی رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی سیستان و بلوچستان که در مرکز بهداشتی و درمانی گشت(کانون زلزله) مستقر است در گفت‌و گو با خبرنگار فارس گفت: تا اکنون تنها  سه مجروح سرپایی داشتیم و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود:با این حال 4 دستگاه آمبولانس در مرکز مستقر شده است.

*سراوان و زابل مصدوم نداشتند

محمد سرور در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: هنوز هیچ آماری از کشته‌ها و مجروحان زلزله 7.5 ریشتری سیستان و بلوچستان قابل تأیید نیست اما اطلاعات اورژانس کشور حاکی از این است که نسبت به شدت بالای زلزله میزان تلفات بسیار کم است.

وی گفت: کانون زلزله نزدیکی سراوان بوده است اما خود شهر سراوان آسیب زیادی ندیده است .

وی ادامه داد: ارتباطات تلفنی برخی روستاهای اطراف سراوان و زابل قطع شده است.

* زلزله ساکنان دوبی را به خیابان کشاند

 

به نقل از شبکه آی‌تی‌وی، زلزله قوی به قدرت 7.8 ریشتر امروز شرق ایران را لرزاند که این زمین لرزه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز  احساس شده است.

 

در پی وقوع زلزله در شرق ایران، مردم شهر دبی به خیابان ها پناه آوردند

 

مقامات شهر دوبی امارات برای حفظ سلامت افراد، ساختمان‌ها و برج‌های بلند به ویژه برج خلیفه بلندترین برج جهان را تخلیه کردند.

 

گزارش‌های رسیده حاکی است ساکنان این شهر هراسان به خیابان‌ها آمده و منتظر عادی شدن اوضاع هستند.

 

 

* حدود ۲۰ روستای سروان و خاش آسیب دیدند/ارتباطات تلفنی قطع است

 

شکیبا، در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که شهرهای اصلی منطقه زلزله زده یعنی سراوان و خاش که بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت دارند، آسیب چندانی ندیده‌اند.

 

به گفته وی فقط شهر سراوان حدود ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

وی ادامه داد:‌ با این حال به نطر می‌رسد روستاهای بین خاش و سراوان که بیش از ۲۰ روستا هستند، آسیب جدی دیده‌اند اما هنوز آماری از میزان تلفات و مصدومان این مناطق نداریم به خصوص اینکه هم اکنون تمام خطوط تلفنی در این مناطق قطع است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: روستاهای مناطق زلزله حدود ۶ هزار نفر جمعیت دارند.

 

* بیشترین خسارت به شهرستان سراوان وارد شده است

 

 

هدایت‌الله میر مرادزهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه) پارلمان در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع زلزله 5/7 ریشتری در سراوان از توابع سیستان و بلوچستان، اظهار داشت:‌ به دلیل اینکه عمق زلزله در 90 کیلومتری زمین رخ داده و از سوی مناطق کوه سفید بوده، خساراتی در آن منطقه بوجود

میرمرادزهی:به دلیل پراکندگی روستاها و فاصله زیاد آنها از یکدیگر نیروهای زیادی برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان نیاز است.

آمده است.

وی افزود: در شهرستان سراوان هم شدت زلزله زیاد بوده اما چون در طول روز زلزله رخ داده، مردم از خانه‌هایشان بیرون آمدند و اخیرا هم از طریق رادیو گزارش شده که 40 نفر تاکنون زلزله در این منطقه تلفات داشته است.

میرمرادزهی ادامه داد: 20 اکیپ در خود شهرستان‌ها تشکیل دادیم که به روستاها و مناطق بروند و به دنبال افراد زیر آوار مانده بگردند، به دلیل اینکه وسعت شهرستان سراوان 28 هزار کیلومتر مربع است، و 1700 روستا دارد، باید اکیپ‌های متعددی هم از غذا، دارو و بهداشت و درمان و امداد و نجات فراهم کنیم تا با اعزام به منطقه به مردم رسیدگی کنند و اگر خسارتی وجود داشته باشد و یا تلفاتی وارد شده و افرادی مجروح شده باید سریعا به بیمارستان‌ها منتقل شوند.

 

نماینده مجلس با بیان اینکه بنده خودم هم‌اکنون عازم حوزه انتخابیه‌ام هستم تا از نزدیک شاهد موضوع باشم، تصریح کرد: امداد و نجات در شهرستان سراوان شروع شده و همچنین از طریق سازمان بحران استانداری سیسیتان و بلوچستان، کمک‌رسانی آغاز شده است ولی به دلیل اینکه پراکندگی روستاها از یکدیگر در این منطقه وجود دارد و فاصله روستا‌ها زیاد است، قطعا نیروهای زیادی نیاز است تا در آنجا برای کمک‌رسانی حضور داشته باشند.

 

این نماینده سراوان در خاتمه خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت به شهرستان سراوان وارد شده است.

 

*پیام رئیس مجلس در پی زلزله سیستان و بلوچستان

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

وقوع حادثه زلزله در بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سراوان که باعث آسیب و تخریب برخی مناطق مسکونی و جان باختن و مصدومیت جمعی از هموطنان شد موجب تاسف و تاثر گردید.

 

در این شرایط ضرورت دارد نیروهای امداد و نجات با فوریت و تعجیل به یاری حادثه‌دیدگان زلزله بشتابند و تمامی نهادهای امدادرسان با هماهنگی ضمن بررسی وضعیت و همچنین خسارات به‌وجود آمده، به رفع نیازهای آسیب‌دیدگان از جمله اسکان موقت مردم به مداوای مجروحان و مصدومان بپردازند تا بخشی از آلام و رنج آنان التیام یابد.

 

اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز همدردی با مردم مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان برای مصدومان شفای عاجل و برای جانباختگان علو درجات از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads