کد خبر: 23038 - تاریخ: دوشنبه، 15 آوریل 2013 - 11:39

چگونه می توان به هر ایرانی 800 هزار تومان پرداخت کرد؟

خوبان خبر: طبق این پیشنهاد به هر نفر حدود 9 میلیون و 600 هزار تومان در یک سال یعنی معادل 800 هزار تومان در هر ماه می رسد.

به گزارش خوبان به نقل از مشرق، رئیس جمهور در جریان سفر استانی به سمنان، وعده داد که در صورت اجازه دادن به دولت برای اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها امکان افزایش یارانه نقدی به 250 هزار تومان وجود دارد.

البته احمدی نژاد درباره چگونگی منابع تامین افزایش یارانه نقدی از 45 هزار تومان کنونی به 250 هزار تومان و مهمتر از آن، تبعات تورمی چنین اقدامی توضیحی نداد؛ اما پیش از این در دی ماه سال گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی چگونگی محاسبه این رقم را اعلام کرده بود.

وی در آن برنامه تلویزیونی گفت؛ «روزانه يک ميليون و 850 هزار بشکه نفت به پالايشگاه هاي داخلي و سالانه 150 ميليارد متر مکعب گاز به شبکه داخلي تحويل مي دهيم که با قيمت روز، معادل 300 هزار ميليارد تومان مي‌شود. پولي که ما از ارز براي بودجه مي‌گيريم، 90 هزار ميليارد تومان است.

با اين حساب 210 هزار ميليارد باقي مي‌ماند که مي‌توانيم اين 210 هزار را بين مردم تقسيم کرده و به مردم بپردازيم… هم اکنون مردم 40 هزار تومان به عنوان یارانه نقدی دریافت می کنند که می توانیم 5.25 برابر این رقم را به مردم پرداخت کنیم.»

با استفاده از نحوه محاسبه ساده رئیس جمهور، پیشنهاد می کنیم دولت نه تنها تمام یارانه مستقیم و پنهان در بودجه را بلکه اساسا تمام رقم بودجه کل کشور را به طور نقدی میان مردم توزیع کند. دولت در لایحه بودجه سال 1392 کل رقم بودجه عمومی و بودجه شرکت های دولتی را 730 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

بر اساس این پیشنهاد، بایستی دولت کل این بودجه را میان مردم توزیع کند زیرا همانطور که بارهای رئیس جمهور تاکید کرده، «پول بیت المال، حق ملت است و مردم خودشان بهتر می دانند چطور آن را خرج کنند.»

بنابراین با تقسیم 730 هزار میلیارد تومان کل بودجه کشور در سال 1392 میان 75 میلیون ایرانی، به هر نفر تقریبا ماهانه 800 هزار تومان و سالانه 9 میلیون و 600 هزار تومان خواهد رسید. به عبارت دیگر هر خانوار ایرانی 4 نفره، در سال جاری ماهانه 3 میلیون و 200 هزار تومان دریافت خواهد کرد. البته از آنجا که منابع تامین همه این پول، یارانه ها نیست بهتر است نام آن از یارانه نقدی به سهمیه نقدی یا بودجه نقدی تغییر کند.

البته با استناد به توجیهات احمدی نژاد درباره لزوم توزیع همه منابع یارانه ای میان مردم، می توان به تمامی ابهامات و سوالات درباره تبعات توزیع همه بودجه کل کشور میان مردم، پاسخ داد ؛چرا که رئیس جمهور بارها تاکید کرده که «بيت‌المال باید در اختيار خود مردم قرار گيرد تا آنگونه كه صلاح مي‌دانند، هزينه شود ،چرا كه تجربه نشان داده است كه راندمان اداره امور توسط حكومت بسيار پايين است.”

انتهای پیام/97

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads