کد خبر: 228202 - تاریخ: دوشنبه، 30 ژانویه 2023 - 10:05

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان ؛

آب بهای کشاورزی گیلان طبق قانون محاسبه می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به موضوع افزایش محسوس آب‌بهای کشاورزی استان در قبوض جدید گفت: آب بهای کشاورزی بر اساس قانون تثبیت آب بهای زراعی محاسبه می شود.

به گزارش خوبان خبر ؛  همزمان با صدور قبوض آب بهای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کشاورزان گیلانی با ارقامی مواجه شدند که حکایت از افزایش محسوس آب بهای نسبت به سنوات گذشته داشت موضوعی که حتی واکنش برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را موجب و عنوان شد که این افزایش قیمت ها سلیقه ای است.

اخیرا پیکان انتقادات، مسئولان استان و دستگاه متولی را نشانه گرفته است به همین منظور نحوه محاسبه آب بهای کشاورزی استان را از وحید خرمی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان جویا شدیم.

وحید خرمی در این زمینه اظهار کرد: این شرکت یک دستگاه حاکمیتی و متولی تامین آب برای مصارف عمده استان از قبیل کشاورزی، صنعت و شرب تمامی امور جاری و ساری خود را بر اساس قوانین جاری و لازم الاجرای جمهوری اسلامی ایران و سیاست های نظام و وزارت نیرو به انجام می رساند.

وی گفت: به طورطبیعی تعیین آب بهای کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین تحت هیچ عنوان در این امر مهم، سلیقه سازمانی اعمال نمی شود.

 خرمی تصریح کرد: تعرفه آب‌بهای کشاورزی بر اساس درصدهای مقرر در قانون تثبیت آب‌بهای زراعی، آیین‌نامه اجرایی مربوطه، استعلام‌های صورت گرفته از سازمان جهاد کشاورزی هر استان در خصوص قیمت پای مزرعه، عملکرد محصول و بر اساس شبکه های توزیع آب کشاورزی هر منطقه محاسبه و از مشترکان دریافت می شود.

وی با بیان اینکه برخی می گویند که این افزایش فرا قانونی، درون استانی و بی اطلاع استاندار بوده است که از اساس غیر قابل اعتناست، تصریح کرد: یکی از متغیرهای مهم درتعیین آب‌بهای محصولات کشاورزی قیمت هر کیلوگرم محصول است که بر همین اساس ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی قانون تعیین آب‌بهای محصولات کشاورزی به صراحت اعلام می دارد که قیمت محصول در خصوص تولیداتی که دارای قیمت مصوب شورای اقتصاد نیستند از جمله برنج، مبنا، قیمت متوسط محصول مورد نظر در پای مزرعه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه در بدست آوردن قیمت مبنای محاسبه آب بهای، شرکت سهامی آب منطقه‌ای‌ گیلان هر ساله نسبت به استعلام قیمت از سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام می کند، اظهار داشت: قیمت عمده‌فروشی اعلامی از سوی سازمان جهاد کشاورزی ۵۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برنج محلی بود که با اعمال این قید که قیمت خرید از تولید کننده در استان در پای مزرعه می تواند ۷ تا ۱۰ درصد کمتر از این نرح باشد، اقدام شد.

وی ادامه داد: در نهایت با کسر هشت و نیم درصد، این رقم ۵۳ هزار و ۷۰ تومان برای هر کیلو گرم برنج از سوی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان مبنای محاسبه قرار گرفت که این حاکی از سیاست حمایتی دولت و وزارت نیرو از کشاورزان پرتلاش گیلانی دارد و این محاسبات در جلسات مجمع نمایندگان استان گیلان با حضور استاندار ارائه و مورد بررسی دقیق قرار گرفته و همچنین با بررسی دقیق توسط مقامات بالادستی در مجموعه وزارت نیرو نیز مورد تائید قرار گرفته است.

خرمی افزود: بر اساس ماده (۹) آیین‌نامه اجرایی قانون تثبیت آب‌بهای زراعی میزان متوسط برداشت محصول از هر هکتار با توجه به آمار منتشره وزارت جهاد کشاورزی با بررسی محلی تعیین و در نهایت در هیات مدیره شرکت تصویب می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان یادآورشد: بررسی های میدانی کارشناسان خبره و منصف نشان می دهد متوسط برداشت برنج از هر هکتار در استان بین یک‌هزارو۸۵۰ کیلوگرم تا ۲هزار و ۴۰۰ کیلو گرم می‌باشد که با علم به این موضوع به منظور حمایت از کشاورزان، میزان تولید اعلامی سازمان جهاد کشاورزی استان یعنی یک‌هزارو۸۵۰ کیلوگرم به ازای هر هکتار مبنای محاسبه آب‌ بها قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: افزایش تعرفه آب‌بها در سال جاری نسبت به سال گذشته نه تنها طبیعی بلکه کاملا قانونی و به دلیل افزایش قیمت محصول و همچنین افزایش عملکرد تولید در واحد سطح بوده است.

خرمی با اشاره به اینکه هم اینک ۲ قیمت آب بهای کشاورزی دراستان وجود دارد، علت این امر را مدرن و نیمه مدرن بودن اراضی کشاورزی دانست و گفت: از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان، ۱۷۱هزار هکتار آن تحت شبکه آبیاری و زهکشی سفیدرود می باشد که به بخش قابل توجهی از آن به صورت مدرن و بخشی دیگر بصورت نیمه مدرن آب رسانی می شود، مابقی اراضی گیلان نیز سنتی آبخور هستند که از ابتدای سال ۱۳۸۴ برابر بند خ تبصره ۳ قانون بودجه آن سال و در ادامه با توجه به ماده۵۸ موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی، معاف از پرداخت آب بهاء شده اند.

وی ادامه داد:از سوی دیگر براساس ماده واحده قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب سال ۱۳۶۹، آب بهای دریافتی از کشاورزان و زارعین به سه صورت، مدرن(۳ درصد محصول کاشت شده)، نیمه مدرن ( ۲ درصد محصول کاشت شده) و سنتی (یک درصد محصول کاشت شده) محاسبه و تعیین می شود.

وی با بیان اینکه حداقل قیمت و میزان تولید محصول برنج مبنای محاسبه قرار گرفته است، اظهار داشت: حداکثر میزان پرداختی کشاورزان به ازای هر هکتار از اراضی تحت شبکه مدرن حدود ۲ میلیون ۹۰۰ هزار تومان و برای اراضی تحت شبکه نیمه مدرن رقم یک میلیون ۹۰۰ هزار تومان به ازای هر هکتار محاسبه شده است.

خرمی از امکان تقسیط قبوض آب بهای کشاورزان خبر داد و خاطر نشان کرد: شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان بر اساس قانون مکلف به دریافت حقوق دولتی خود می‌باشد و امکان بخشودگی و یا تخفیف در میزان آب‌بهای ابلاغی وجود ندارد. با این وجود به منظور رفاه حال کشاورزان گیلانی امکان تقسیط صورتحساب‌های صادره فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت اب منطقه ای گیلان همچنین با توجه به اینکه شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان یک شرکت ۱۰۰درصد دولتی می باشد، تمامی درآمدها و هزینه‌های این شرکت دارای بودجه مصوب سازمان برنامه بودجه کشور بوده و هر ساله مطابق قانون توسط دستگاههای نظارتی کنترل و پایش و رسیدگی می شود.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads