کد خبر: 228199 - تاریخ: دوشنبه، 30 ژانویه 2023 - 10:01

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرد؛

از افتتاح ۱۰ پروژه با سرمایه گذاری ۹۱۵ میلیارد تومان تا تبدیل منطقه آزاد انزلی به هاب کالاهای روسی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، عمده کشورهای مورد تجارت بندر کاسپین را کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ۳۵ درصد تجارت آسیای میانه از طریق بندر کاسپین انجام می شود که سهم قابل توجهی است.

 به گزارش خوبان ،عیسی فرهادی، مناطق آزاد را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی یکی از مناطق آزاد منحصر به فرد کشور با سابقه ۱۶ سال فعالیت است.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی توانسته با امکانات در اختیار و به کمک بخش خصوصی برای ۲۳ هزار نفر شغل ایجاد کند، افزود: علاوه بر بخش اداری و تجاری و بازار، ۱۶۴ کارخانه در منطقه آزاد انزلی وجود دارد.

 
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به سرمایه گذاری خارجی ۲۵۰ میلیون دلاری در این منطقه، تصریح کرد: با افزایش سرمایه گذاری خارجی، ظرفیت توسعه منطقه آزاد انزلی وجود دارد.

فرهادی، منطقه آزاد انزلی را تنها منطقه دارای بندر دانست و ادامه داد: همه بنادر کشور تحت مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی هستند، اما بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی واقع شده و ۱۴ اسکله دارد؛ البته چهار اسکله فعال بوده که دو اسکله توسط بخش خصوصی ساخته می شود.

وی اسکله های بندر کاسپین را دارای امکانات پس کرانه دانست و عنوان کرد: بندر کاسپین به عنوان بندر نسل سوم نقش بسزایی در توسعه تجارت دارد؛ ۱۵۰ کارخانه از ۱۶۴ کارخانه در پس کرانه این بندر فعال بوده و شاهد سرمایه گذاری خارجی و مشترک داخلی و خارجی و ایرانیان خارج از کشور هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، عمده کشورهای مورد تجارت بندر کاسپین را کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ۳۵ درصد تجارت آسیای میانه از طریق بندر کاسپین انجام می شود که سهم قابل توجهی است.

وی منطقه آزاد انزلی را دارای دو بندر دانست و اضافه کرد: بندر انزلی سابقه ۳۰۰ ساله دارد، اما بندر کاسپین جدیدالاحداث بوده و به سرعت در حال توسعه است؛ به زودی با اتصال راه آهن رشت به بندر کاسپین و تکمیل راه آهن رشت – آستارا، منطقه آزاد انزلی به هاب کالاهای روسی تبدیل می شود.

فرهادی، با بیان اینکه سالانه ۳۰ درصد روغن کشور از طریق بندر کاسپین وارد می شود، تاکید کرد: واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه، غلات، چوب و قطعات یدکی در کنار صادرات مواد پتروشیمی و میوه و پوشاک و… انجام می شود.

وی با اشاره به افزایش واردات و صادرات در بندر کاسپین، افزود: در ۹ ماهه امسال بیش از ۴۰۰ هزار تن واردات و صادرات از طریق دو اسکله انجام شده؛ در آینده نزدیک دو اسکله دیگر نیز با پس کرانه و انبار غلات و مخازن روغن و مخازن سوخت جهت تامین نیازمندی های کشور احداث می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، از رشد ۱۶۰ درصدی فعالیت های منطقه آزاد انزلی خبر داد و بیان کرد: امسال ۱۲ هیئت روسی به منطقه سفر کردند که منجر به سرمایه گذاری خواهد شد؛ همچنین سامانه صدور کارت بازرگانی و ثبت شرکت را راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به شرایط خاص صادرات میوه و محصولات کشاورزی، گفت: با ایجاد سردخانه و حمل و نقل کانتینری یخچالی شرایط برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم می شود که در حال حاضر سرمایه گذاران بخش خصوصی آماده ورود به بخش سردخانه ای و خرید کانتینرهای یخچالی هستند.

فرهادی، با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال بیش از هشت میلیون نفر ورودی به منطقه آزاد انزلی داشتیم، اضافه کرد: باید ظرفیت ماندگاری گردشگر را فراهم کنیم و لذا تا اوایل سال آینده گردشگری دریایی و مارینای جدید را فعال خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، فاصله ۱۰ کیلومتری دو بندر انزلی و کاسپین را فرصت مناسب گردشگری دانست و متذکر شد: دومین آکواریوم ایران در منطقه آزاد انزلی است و ۴۱ هتل در کنار بوم گردی و واحدهای اقامتی ارزان قیمت داریم.

وی با اشاره به ساخت یک هتل، یک بیمارستان تخصصی و یک پارک آبی، عنوان کرد: در دهه فجر امسال یک سالن ورزشی با زیربنای ۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع را افتتاح خواهیم کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی از افتتاح ۱۰ پروژه با سرمایه گذاری بالغ بر ۹۱۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی و اشتغالزایی ۱۱۲۵ نفری در دهه فجر خبر داد و بیان کرد: همچنین عملیات اجرایی پنج پروژه با سرمایه گذاری ۱۸۵۸ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۴۱۵ نفر در منطقه آزاد انزلی آغاز می شود.

وی در پایان از پیشرفت ۸۳ درصدی راه آهن ۳۵ کیلومتری رشت – کاسپین خبر داد و اضافه کرد: با دستور رئیس جمهور عملیات اجرایی این پروژه شتاب می گیرد تا بتوانیم بندر کاسپین را به شبکه ترانزیت ریلی کشور متصل کنیم.

 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads