کد خبر: 227115 - تاریخ: پنج‌شنبه، 24 نوامبر 2022 - 16:28

بررسی الکترونیکی تخلفات ساخت و ساز در روستاهای گیلان

برای نخستین بار در کشور سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده ۹۹ با همکاری دفتر فنی و امور عمرانی و اداره کل فناوری اطلاعات استانداری گیلان با کمترین هزینه راه اندازی شد.

به گزارش خوبان، برای نخستین بار در کشور سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده ۹۹ با همکاری دفتر فنی و امور عمرانی و اداره کل فناوری اطلاعات استانداری گیلان با کمترین هزینه راه اندازی شد.

کمیسیون ماده ۹۹ روستایی به ‌منظور رسیدگی به پرونده های ساخت ‌و ساز غیرمجاز و غیرقانونی در روستاها تشکیل شده است. از مزیت های این سامانه می توان به حذف رفت و آمدهای مکرر، سرعت بالا در فرایند ارسال و دریافت پرونده و حذف حضور دهیاران و ذینفعان پرونده در کمیسیون و در نتیجه کاهش زمینه های فساد در این خصوص اشاره کرد.

تشکیل ۳۲۰۰ پرونده تخلف ساخت و ساز 

سید سجاد عبدالهیان ، با بیان اینکه کمیسیون ماده ۹۹ ویژه تخلفات مربوط به پروانه ساخت و سازهای روستایی است، اظهار کرد: پرونده تخلفات مربوط به ساخت و سازهای غیر مجاز به کمیسیون ماده ۹۹ که در استانداری قرار دارد، می آید و تصمیم گیری لازم درباره آن صورت می گیرد.

مدیر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری گیلان یکی از چالش های پرونده های کمیسیون ماده ۹۹ را حجیم بودن آن و تعداد زیاد مستندات و صفحات و… دانست که باعث استفاده بسیار زیاد کاغذ در مجموعه استانداری می شد.

وی با اشاره به حجم بالای پرونده ها افزود: از زمان راه اندازی سامانه تاکنون بیش از ۳۲۰۰ پرونده تخلف در آن ثبت شده است.

عبدالهیان با اشاره به راه اندازی فاز نخست سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده ۹۹ از حدود یک سال گذشته، گفت: بخشداران و دهیاران وارد سامانه می شوند و تمام اسناد مورد نیاز را که به صورت شفاف در این سامانه بیان شده، تنها برای یک بار بارگذاری می کنند.

وی با بیان اینکه کلیه پرونده های تخلفات کمیسیون ۹۹ به صورت الکترونیکی پیگیری و جوابدهی می شود، خاطرنشان کرد: این پرونده های الکترونیکی در قالب کمیسیون های مختلف بررسی و رای صادره مجددا در همان سامانه بارگذاری می شود و هیچگونه برگه چاپی نخواهیم داشت.

مدیر فناوری اطلاعات استانداری گیلان پیگیری شکایات مردمی را فاز دوم فعالیت سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده ۹۹ دانست و ادامه داد: در آینده قسمت گزارش مردمی به سامانه اضافه خواهد شد و مردم هم می توانند در صورت مشاهده تخلفات ساخت و ساز در روستاها، اقدام به ثبت آن در سامانه نمایند و گزارشات مربوطه مستقیما توسط کارشناسان استانداری مورد بررسی قرار گیرد.

وی راه اندازی سامانه کمیسیون ماده ۹۹ را در راستای تحقق دولت الکترونیک دانست و یادآور شد: بخشداران استان به منظور کاهش تخلفات ساخت و ساز و تسریع در فرایند رسیدگی به پرونده ها حتما اقدام به ارسال الکترونیکی آنها نمایند.

افزایش دقت در رسیدگی به پرونده های کمیسیون ماده ۹۹

رضا اسلامی، مسئول دبیرخانه کمیسیون ماده ۹۹ استانداری گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، این کمیسیون را همتراز کمیسیون ماده ۱۰۰ دانست که در محدوده قانونی طرح هادی روستایی پیگیری می شود و اظهار کرد: گیلان ۱۸۶۵ دهیاری دارد و لذا کمیسیون ماده ۹۹ به کلیه تخلفات ساخت و ساز اعم از اداری، مسکونی و تجاری با محوریت دهیاری ها و بخشداری ها می پردازد.

وی پروانه ساختمانی را ملاک عمل کمیسیون ماده ۹۹ دانست و افزود: هرگونه تخلف ساخت و ساز از طریق دهیاری و بخشداری به کمیسیون ماده ۹۹ وارد و رسیدگی می شود.

مسئول دبیرخانه کمیسیون ماده ۹۹ استانداری گیلان با اشاره به فعالیت پنج شعبه این کمیسیون در محل استانداری و افزایش آن به هفت شعبه در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: هر شعبه سه عضو از قوه قضائیه، وزارت کشور و راه و شهرسازی دارد که به پرونده افراد متخلف رسیدگی می کنند.

اسلامی، قلع، تخریب و جریمه برای برگشت به محدوده پروانه یا ساخت و ساز در کاربری باغی و زراعی را از جمله احکام صادره برای متخلفین در کمیسیون مذکور دانست و اضافه کرد: گیلان دومین استان پرتراکم کشور بوده و از نظر جغرافیایی موقعیت طولی دارد که از آستارا تا چابکسر را شامل می شود؛ این در حالی است که روزانه حدود ۳۵ تا ۵۰ دهیار پیگیر تخلفات ساختمانی کمیسیون ماده ۹۹ بودند لذا از آبان ۱۴۰۰ و به منظور تسریع در امور دهیاران و جلوگیری از گم شدن پرونده ها و… برای نخستین بار در سطح کشور با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و دفتر فنی استانداری و دبیرخانه مرکزی و بدون صرف یک ریال هزینه، سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده ۹۹ را راه اندازی و به وزارت کشور اعلام کردیم.

وی دهیاران را مرجع صدور پروانه ساختمانی در روستاها دانست و بیان کرد: از طریق سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده ۹۹ کلیه بخشداران بر حوزه سیاسی تحت مدیریت خودشان اشرافیت پیدا می کنند و لذا دقت در رسیدگی به پرونده ها افزایش می یابد.

مسئول دبیرخانه کمیسیون ماده ۹۹ در گیلان بیشترین تخلفات را مربوط به ساخت و ساز در اراضی فاقد کاربری دانست و گفت: الکترونیکی شدن فرایند کمیسیون ماده ۹۹ موجب می شود تامین بودجه دهیاری ها از طریق تخلفات ساخت و ساز صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه کلیه افراد دارای پرونده در کمیسیون ماده ۹۹ شناسنامه دار می شود و امکان ردیابی هرگونه ساخت و ساز توسط این افراد وجود دارد، متذکر شد: در این راستا ورود بی جهت دهیاران به ستاد استانداری را به صفر نزدیک کردیم و فرایند رسیدگی به پرونده ها بدون واسطه انجام می شود.

اسلامی، تعداد پرونده های وارده به کمیسیون ماده ۹۹ در سال ۹۸ را ۵۶۰ مورد دانست که در سال بعد به ۱۳۸۶ مورد رسید و تاکید کرد: سال ۱۴۰۰ نیز ۱۵۴۵ پرونده و در نیم سال جاری نیز ۲۰۲۸ پرونده داشتیم که در سال گذشته ۴۶۸ مورد قلع بنا، ۳۹۰ مورد جریمه به مبلغ ۴۶۵ میلیارد و ۳۹۹ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۵۱۴ رسال انجام شد.

وی با بیان اینکه در نیم سال ۱۴۰۰ نیز ۳۵۸ مورد قلع بنا و ۳۴۱ مورد جریمه به مبلغ ۴۲۰ میلیارد و ۵۹۹ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۴۷۵ ریال داشتیم، عنوان کرد: این پرونده ها دیوانی، گردشی و ورودی جدید هستند.

مسئول دبیرخانه کمیسیون ماده ۹۹ در گیلان خاطرنشان کرد: سامانه الکترونیکی کمیسیون ماده ۹۹ برای اولین بار در سطح استانداری های کشور با همکاری دفتر فنی و امور عمرانی و اداره کل فناوری اطلاعات استانداری گیلان صرفا با استفاده از امکانات نرم افزار اتوماسیون موجود و با تسهیم دانش بین واحدهای مذکور ایجاد شده است.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads