کد خبر: 227053 - تاریخ: دوشنبه، 21 نوامبر 2022 - 14:39

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان خبر داد

راه اندازی نخستین پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان، از راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور برای نخستین بار خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر توانایی استحصال ۲۰ محصول را در پالایشگاه مذکور داریم و هم اکنون پنج محصول آماده عرضه است.

به گزارش خوبان، دکتر مرتضی ضرابی در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، با اشاره به راه اندازی دفاتر بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان در هر ۳۱ استان، اظهار کرد: فعالیت های پژوهشگاه رویان با درمان ناباروری آغاز شد و در دهه ۸۰ به سمت دانش سلول های بنیادی رفت.

وی با بیان اینکه دانش سلول های بنیادی در کنار دارودرمانی می تواند به بهبود بیماران کمک موثری کند، افزود: توسعه دانش سلول های بنیادی در دستور کار پژوهشگاه رویان قرار گرفت؛ البته در ابتدا چالش هایی درباره موضوع شبیه سازی از طریق این سلول ها وجود داشت و بسیاری از مراکز تحقیقاتی کشور در جریان اهمیت سلول درمانی نبودند که با تایید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به این ثروت هنگفت با جدیت پیگیری شد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان رویکرد آینده پزشکی در دنیا را به سمت سلول های بنیادی دانست که بسیار تحول آفرین است و عنوان کرد: بی تردید کشورهای برخوردار از دانش سلول های بنیادی از این ثروت نهفته بهره مند هستند، زیرا در حوزه پزشکی و احیای بافت های یدکی بسیار کارگشاست.

ضرابی اولین و مهمترین هدف بانک خون بند ناف رویان را ذخیره منابع مختلف از سلول های بنیادی دانست و بیان کرد: سلول های بنیادی مادر کل بافت های بدن هستند که به دو دسته سلول های خون ساز و سلول های غیر خون ساز تقسیم می شوند. مغز استخوان به عنوان منبعی غنی از سلول های خون ساز بوده که در بیماری های خونی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به جداسازی سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان از خون بند ناف، بافت بند ناف، بافت چربی، مغز استخوان و بافت دندان شیری، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تامین سلول های بنیادی خون ساز نمونه های زیادی را جمع آوری کنیم.

مدیرعامل سلول های بنیادی بانک خون بند ناف رویان از ذخیره سازی ۱۸۵ هزار نمونه خون بند ناف در این پژوهشگاه خبر داد و عنوان کرد: بزرگترین ظرفیت سلول های بنیادی را در سطح منطقه داریم و این نمونه ها برای پیوند بیماری های خونی، تالاسمی، لوکمی، نقص سیستم ایمنی، کم خونی های مادرزادی و… استفاده می شود.

وی با اشاره به فعالیت بانک خون بند ناف در دو بخش عمومی(اهداکننده) و خصوصی(خانوادگی)، یادآور شد: ظرفیت های لازم در پژوهشگاه رویان ایجاد شده و در سریع ترین زمان ممکن امکان تطبیق نمونه ها جهت پیوند وجود دارد؛ البته هرچقدر ذخایر سلولی ما بیشتر باشد، شانس تطبیق زودتر نمونه ها نیز افزایش پیدا می کند.

ضرابی، با بیان اینکه امکان استفاده از نمونه های جهانی نیز با هزینه ای معادل ۴۰ هزار یورو وجود دارد، اظهار کرد: علاوه بر درمان بیماری های خونی، بیش از ۴۰۰ کارآزمایی برای بیماری های غیر خونی نظیر فلج مغزی، اتیسم، اس.ام.ای، آرتروز و سکته قلبی نیز انجام گرفته است. یکی از بزرگترین کارآزمایی های بالینی دنیا در زمینه فلج مغزی را برای ۱۲۰ بیمار چهار تا ۱۴ ساله از سال ۹۸ اجرایی کردیم و این بیماران تحت تزریق سلول های بنیادی قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان، با بیان اینکه ایران یکی از گروه های کارآزمایی جهانی است، گفت: به زودی کارآزمایی بالینی اس.ام.ای و ام.اس را آغاز می کنیم.

وی از راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور برای نخستین بار خبر داد و بیان کرد: با تولد هر نوزاد پنج جزو زایمانی شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، جفت، مایه و پرده آمنیوتیک به دست می آید که قابل فرآوری بوده و نباید به عنوان زباله دور ریخته شود لذا در حال حاضر توانایی استحصال ۲۰ محصول را در پالایشگاه مذکور داریم و هم اکنون پنج محصول آماده عرضه است.

ضرابی دفتر بانک خون بند ناف گیلان را جزو دفاتر قدیمی دانست و خاطرنشان کرد: خدمات مربوط به ذخیره سازی خون بند ناف انجام و به مراکز پیوند ارائه می شود لذا تلاش می کنیم که ظرفیت های سلولی هر استان را افزایش دهیم تا شانس سازگاری نمونه ها را بالا ببریم.

دکتر حمیدرضا مسکنی، سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان نیز در ادامه، از پژوهشگاه رویان به عنوان ویترین جهاد دانشگاهی یاد کرد و گفت: یک دهه از فعالیت بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان می گذرد و لذا به دنبال توسعه فعالیت این مرکز از طریق فعالیت های تبلیغی و ترویجی هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت فناوری بن یاخته های رویان وابسته به جهاد دانشگاهی از سال ۸۴ با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمع آوری سلول‌های بنیادی بند خون ناف نوزادان را آغاز کرده است، افزود: قطعا تکمیل بانک خون بند ناف و غنی سازی ذخایر سلول های بنیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.

سرپرست جهاد دانشگاهی گیلان با اشاره به فعالیت های سلامت محور این سازمان در دو بخش پژوهشگاه رویان(سلول درمانی) و پژوهشکده معتمد(درمان سرطان)، خاطرنشان کرد: سازمان جهاد دانشگاهی گیلان با اعطای تسهیلات بانک رسالت آماده پذیرش متقاضیان ذخیره سازی سلول های بنیادی است.

دکتر حیدرعلی بالو، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص و کارآمد در حوزه پیوند مغز استخوان و سلول درمانی در استان وجود دارد، اظهار کرد: علیرغم کمبودهای زیرساختی و فضاهای فیزیکی، امیدواریم گام موثری در جهت جمع آوری سلول های خونی در استان برداریم تا به زودی عمل پیوند مغز استخوان را به انجام برسانیم.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads