کد خبر: 227012 - تاریخ: شنبه، 19 نوامبر 2022 - 08:12

۱۳ کارگاه غیرمجاز برداشت شن و ماسه در گیلان پلمپ شده است

برداشت غیرمجاز شن و ماسه نیز چون پسماند،گیاهان مهاجم، آتش سودجویی بر اراضی تالابی، شکار غیرمجاز و چه بسیار دیگر بر پیکر کم‌جان محیط زیست گیلان بار شده و با اعلام تعطیلی۳ واحد غیرمجاز شن وماسه دیگر تعداد کارگاه‌های تعطیل شده در رشت از ابتدای سال به ۱۳ مورد رسید.

به گزارش خوبان، گیلان دارای ۵۴ رشته رودخانه دایمی است که تعداد ۱۸مورد آنها یعنی سفیدرود، پلرود، شفارود، شلمان رود، زرجوب، گوهررود، پیربازار، پسیخان، سیاه درویشان، ماسوله رودخان، مرغک، دیناچال، لیسار، لمیر، حویق، لوندویل، آستاراچای و آچی رود از لحاظ بیولوژیکی، اکولوژیکی و زیست محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هرگونه برداشت غیرمجاز از اراضی ساحلی و بستر رودخانه ممنوع است و با متخلفان از طریق مراجع قضایی برخورد قاطع و قانونی صورت می گیرد.
بر اساس گزارش‌های محیط زیست گیلان، برداشت غیرمجاز شن و ماسه باعث صدمات شدید زیست محیطی، تخریب بستر و تغییر اکوسیستم رودخانه‌ها می‌شود لذا با مرتکبان برخورد و ضمن جلوگیری از فعالیت، پرونده این افراد برای اخذ ضرر و زیان وارده و ثبت در سوابق این پیمانکاران به مقامات قضایی ارجاع می شود.
 تمام پیمانکارانی که پس از طی مراحل قانونی موفق به اخذ مجوز برداشت از رودخانه‌های استان می‌شوند، مکلف به رعایت دقیق تمام بندهای مجوز در خصوص حفظ محیط زیست هستند؛ پیمانکاران با سابقه تخلف در زمان اجرای پروژه به صورت ویژه مورد پایش اداره یگان این اداره کل خواهند بود و در صورت تکرار تخلف و رعایت نکردن حجم، ارتفاع، عمق و برداشت در تقاضاهای بعدی آنان تجدید نظر می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت در این رابطه از تعطیلی ۱۰ کارگاه غیرمجاز دپوی شن و ماسه از ابتدای امسال باهماهنگی حوزه قضایی در رشت خبر داد.
 محمدتقی تقی زاده گفت: برخورد با سرمنشاء تخلف و جلوگیری از خرید و فروش شن و ماسه غیرمجاز از برداشت کنندگان در اولویت کاری این اداره قرار دارد و هرگونه برداشت غیرمجاز از اراضی ساحلی و بستر رودخانه شهرستان ممنوع بوده و با متخلفان از طریق مراجع قضایی برخورد قانونی و قاطع صورت می گیرد.
تقی زاده افزود: ۱۰ کارگاه غیر مجاز پیش از این در حوزه شهرستان تعطیل شده بود و به تازگی نیز سه واحد غیر مجاز دیگر باهماهنگی دادستان شهر رشت و کوچصفهان پلمپ شد.
وی بیان کرد: باتوجه به اهمیت موضوع، این اداره با هماهنگی مرجع قضایی سه واحد دیگر از کارگاه‌هایی که به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوزهای لازم و با نصب غیر قانونی باسکول در کارگاه خود اقدام به دپو وفروش مصالح می نموند را پس از تنظیم صورتجلسه وتشکیل پرونده از ادامه فعالیت غیرمجاز آنها جلوگیری بعمل آورد.
به گفته کارشناسان زیست محیطی، برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها دخالت در اکوسیستم منطقه است و تغییر ماهیت در یک اکوسیستم حوزه آبخیز است؛ این حوزه آبخیز مجموعه‌ای از جنگل، مرتع، رودخانه، خاک و اقلیم منطقه می‌باشد که وقتی در یکی از این فاکتورها تغییر ایجاد می‌شود دیگر فاکتورها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
آنان معتقدند؛ شهرهای شمالی کشور در گذر زمان در اطراف رودخانه‌ها واقع شده و برداشت غیرمجاز رودخانه‌ها باعث شسته شدن پایه پل‌ها در اثر سیل می‌شود همانطور که این اتفاق را در سال‌های اخیر در استان‌های گلستان و گیلان شاهد بودیم و از بین رفتن حاشیه رودخانه باعث ورود آب به شهرها می‌شود؛ وقتی یک پارامتر را تغییر می‌دهیم دیگر پارامترها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهیم یکی از مشکلاتی که رودخانه‌ها در چند سال اخیر پیدا کرده‌اند برداشت شن و ماسه بصورت غیرمجاز است که باعث می‌شود بستر رودخانه حالت عادی خود را از دست داده و باعث اختلال در بالادست و پائین دست خویش شود.
در این شرایط بسیاری از ماهیان در تجدیدنسل و تخم‌ریزی در بستر رودخانه نیاز به شرایط اکولوژی خاص دارند؛ وقتی اکولوژی منطقه را عوض می‌کنید، نسل ماهی ها تغییر می‌کند همچنین برداشت غیرمجاز باعث تغییر در رژیم آبی می شود و در سیل ها می تواند باعث آبگرفتگی در اطراف رودخانه شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/۳۵

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads