کد خبر: 226993 - تاریخ: پنج‌شنبه، 17 نوامبر 2022 - 10:37

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه تشریح کرد:

زمان واریز سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ مشخص شد

رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه تصمیم‌گیری در مورد فروش سهام عدالت وابسته به نظر شورای‌عالی بورس است، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده سود سهام عدالت عملکرد سال گذشته، ۲ برابر سال ۹۹ است و مقرر شده نخستین مرحله واریزی سود سهام تا پایان آذرماه پرداخت شود.

به گزارش خوبان خبر به نقل از ایرنا، پیمان حدادی در نشست خبری که امروز در محل سازمان بورس برگزار شد به ارائه جزییاتی از فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت و افزود: طبق برآوردهای انجام شده میزان دارایی صندوق تثبیت بازار سرمایه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود که اکنون این عدد به رقمی معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه هدف صندوق تثبیت مثبت شدن بازار نیست، اظهار کرد: اصلی‌ترین هدف صندوق تثبیت بازار سرمایه که در دستور کار قرار گرفته است، حفظ ثبات در بازار سرمایه است که این امر باعث شده تا این صندوق به صورت مداوم تصمیم به خرید و فروش سهام در بازار نگیرد، اما انتخاب سهم برای خرید با توجه به مصوبات هیئت مدیره صندوق انجام می‌شود.

حدادی به اعضای تشکیل دهنده هیات امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: هیات امنای این صندوق شامل وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس صندوق توسعه ملی است که نوع خرید و فروش سهام بر اساس آیین‌نامه مصوب شده در هیات امنا انجام خواهد شد.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه به سهام این صندوق در ۵۱۰ نماد اشاره کرد و ادامه داد: صندوق تثبیت بازار سرمایه زمانی اقدام به ورود در بازار سهام می‌کند که شاهد وجود برخی تغییرات در شاخص‌های بازار، بازار ارز و نیز بازارهای جهانی باشد.

وی به انتقادات وارد شده نسبت به عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار کرد: اقدام این صندوق برای خرید سهام به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود؛ اما قرار بر این است تا طی ماه‌های آینده گزارشی از فعالیت صندوق تثبیت بازار سرمایه منتشر شود.

حدادی به محرمانه بودن خریدهای انجام شده توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، مشخص شده است که فعالیت صندوق‌هایی با این عملکرد در سطح جهانی منتشر نمی‌شود.

وی اعلام کرد که صندوق تثبیت بازار سرمایه مکلف به انتشار گزارش نیست؛ اما در دوره قبل صورت‌های مالی منتشر شد.

۲۲۰ هزار نفر سبد سهام خود را بیمه کردند

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با اشاره به بیمه سبد سهام اعلام کرد: تا پایان امروز سهام حدود ۲۲۰ هزار نفر تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به‌علاوه ۲۰ درصد بازدهی تضمین شده که برای روزهای آینده می‌توان تاثیر این تصمیم مهم را بر روی بازار سرمایه مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه اوراق بدهی دولت که از سوی دولت منتشر می‌شود، جزو تعهد دولت است و هیچ نگرانی در مورد آنها وجود ندارد، افزود: در لایحه بودجه سه منبع در نظر گرفته شده است، در ابتدا تعهد برای اشخاص حقیقی کمتر از ۱۰۰ میلیونی، صندوق‌های با درآمد ثابت و اوراق دولتی و همچنین ردیف بودجه پنج هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار در نظر گرفته می‌شود.

جزییات راه‌اندازی بورس بین‌الملل

حدادی همچنین به جزییات راه‌اندازی بورس بین‌الملل تاکید کرد و افزود: حدود ۲ ماه گذشته در شورای‌عالی بورس مساله مربوط به راه‌اندازی بورس بین‌الملل مطرح شد و امیدواریم که اساسنامه این اتفاق طی یک یا ۲ ماه آینده مورد تصویب سازمان بورس قرار بگیرد و سرمایه‌گذاران اقدام به پذیره‌نویسی کنند.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه به شرایط مورد نیاز برای راه‌اندازی بورس بین‌الملل تاکید کرد و گفت: در ابتدا قرار بر این است که این بورس از حداقل ۶۰ درصد سهامداران خارجی تشکیل شود و همچنین معاملات این بازار به صورت ارزی باشد و مساله اصلی این است که فعلاً هیچ نهادی به غیر از یک بانک داخلی درخواست سرمایه گذاری در این زمینه را نداشته است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی بورس بین‌الملل به درخواست دبیر سابق مناطق آزاد بود؛ اما تاکنون آینده راه‌اندازی این بازار هنوز مشخص نیست.

 
 

آخرین وضعیت بازگشایی نمادهای سهام عدالت

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه به جزییات واریز سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده سود سهام عدالت سال، ۱۴۰۰، ۲ برابر سال ۹۹ است که قرار شده تا نخستین مرحله واریزی سود سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه پرداخت شود.

حدادی به زمان بازگشایی نمادهای سرمایه‌گذاری استانی اشاره کرد و افزود: شورای‌عالی بورس، سازمان بورس را مکلف کرده است تا تصمیماتی را در راستای برگزاری مجامع شرکت‌های مذکور اتخاذ کند که اکنون با توجه به اقدامات انجام شده سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مقدمات برگزاری مجامع را انجام دادند و به نظر می‌رسد آمادگی لازم را برای برگزاری مجامع داشته باشند.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه تاکید کرد: از اول اسفند سال گذشته که شورای‌عالی بورس مصوب کرد نماد شرکت‌های استانی بسته بماند، این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و تا زمانی که مجوز بازگشایی این نمادها قبل یا بعد از برگزاری مجامع صادر نشود، نمادهای مذکور باز نمی‌شوند.

حدادی با بیان اینکه شورای‌عالی بورس نهادی است که باید مجوز برگزاری یا بازگشایی نمادها را صادر کند، گفت: تاکنون این اقدام انجام نشده است؛ اما امیدواریم که این موضوع تا ماه آینده به جمع‌بندی برسد.

رئیس صندوق تثبیت بازار سرمایه به فروش سهام عدالت برای سهامداران عدالت با روش مدیریت مستقیم گفت: تصمیم‌گیری در این زمینه وابسته به نظر شورای‌عالی بورس است که شامل حدود ۱۹ میلیون سهامدار می‌شود.

 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads