کد خبر: 226925 - تاریخ: یکشنبه، 13 نوامبر 2022 - 07:33

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان:

زیرساخت های کتابخانه های گیلان نیازمند تحول بنیادین است

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان زیرساخت های کتابخانه های استان را نیازمند تحول بنیادین دانست و گفت: فضای کتابخانه ها باید برای ترغیب جوانان به روزرسانی شود.

به گزارش خوبان،  یاسر نقوی در نشست گفتمان کتاب و رسانه با گرامیداشت هفته «کتاب و کتابخوانی»، اظهار کرد: رسانه‌های و خبرنگاران نقش محوری در ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند.

وی با تاکید بر مطالبه گری رسانه در حوزه کتاب و کتابخوانی افزود: تقویت فرهنگ کتابخوانی در گرو مطالبه گری و بیان نقدها و نظرات صورت می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه های گیلان با اشاره به دسترسی آسان فضای مجازی برای مخاطبان بیان کرد: ضعف‌های زیرساختی سبب شده تا مردم و نسل جوان از کتابخانه به‌سمت فضای مجازی گسیل داده شوند و البته دسترسی آسان این فضا هم مزید بر علت شده است.

تقوی با اشاره به فرسودگی و عدم جذابیت بصری در کتابخانه ها اضافه کرد: برای ترغیب افراد به کتابخوانی و حضور در کتابخانه ها، به روزرسانی نرم افزاری و سخت افزاری در بخش کتابخانه ها ضرورت دارد.

وی با تاکید بر پوشش ضعف‌های زیرساخت در بخش کتابخوانی افزود: زیرساخت‌های کتابخانه های گیلان باید دچار تحول بنیادی شود.

مدیرکل کتابخانه های گیلان با بیان اینکه دسترسی‌ها برای کتابخوانی مردم فراهم شود، گفت: مناطق روستایی ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند که مغفول مانده است.

تقوی با بیان اینکه ظرفیت‌های خیرین کتابخانه ساز در گیلان مغفول مانده است، اضافه کرد: با توجه به سابقه ۱۰ ساله خیرین کتابخانه ساز در استان، آنگونه شایسته بوده از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ باید اولویت همه کارها قرار گیرد، افزود: پایه و اساس توسعه تمدنی و فرهنگ سازی جامعه در بخش‌های مختلف، «کتابخوانی» است.

مدیرکل کتابخانه های گیلان با انتقاد از عدم عودت کتاب امانی از سوی برخی افراد بیان کرد: در ایام کرونا شمار زیادی از مخاطبان کتاب‌های امانی را به کتابخانه ها بر نگرداندند که انتظار می‌رود نسبت به عودت این سرمایه‌های فرهنگی اقدام کنند.

اجرای بیش از ۳۶۰ برنامه فرهنگی و ترویجی در هفته کتاب

تقوی از راه اندازی پویش اهدای کتاب به کتابخانه های گیلان خبر داد و بیان کرد: هر گیلانی اگر یک کتاب به کتابخانه ها اهدا کند کمکی بزرگی به توسعه فرهنگ کتابخوانی خواهد کرد.

وی با اشاره به اشاعه فرهنگ اهدای کتاب در جامعه افزود: یکی از ائمه جمعه گیلان کتاب به ارزش به ۱۰ میلیون تومان به کتابخانه اهدا کردند که انتظار می‌رود دیگر مسئولان نیز این مهم را سرلوحه قرار دهند.

مدیرکل کتابخانه های گیلان با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در مدارس و مراکز آموزشی بیان کرد: گیلان دارای چهار کتابخانه کودک است که همراهی آموزش و پرورش می‌تواند به ارتقای فرهنگ کتابخوانی در این بخش کمک کند.

تقوی ادامه داد: آموزش و پرورش ظرفیت خوبی در تقویت زیرساخت‌های کتابخانه ای در مدارس و مراکز آموزشی دارد که باید از آن بهره گرفت.

وی به تشریح بخشی از برنامه‌های هفته «کتاب و کتابخوانی» در گیلان پرداخت و افزود: بیش از ۳۶۰ برنامه فرهنگی و ترویجی در این هفته برگزار می‌شود که شامل رونمایی از کتاب، مسابقه کتاب و کتابخوانی، جلسه نقد کتاب، کارگاه‌های آموزشی، بازدید مدارس و دانش آموزان از کتابخانه ها است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های گیلان از برگزاری مسابقه لیگ کتابخوانی در استان خبر داد و اضافه کرد: در این همایش بزرگ کتابخوانی مدارس، مسئولان و آحاد مردم می‌توانند شرکت کنند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads