کد خبر: 226383 - تاریخ: سه‌شنبه، 18 اکتبر 2022 - 17:48

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ؛

ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ماهیان خاویاری پای کار می‌آید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان در تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری را از برنامه‌های این سازمان اعلام کرد و گفت: در این راستا از ظرفیت دانش آموختگان شیلات علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در اجرای این طرح بهره می‌گیریم.

به گزارش خوبان خبر ، صالح محمدی روز سه‌شنبه در حاشیه برگزاری نشست تخصصی فعالان و پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور در انزلی به خبرنگار ایرنا گفت : گیلان جزو ۱۰ استان برتر در حوزه کشاورزی است که به علت اقلیم مناسب و وجود دریای خزر و سلسله جبال البرز، خاکی حاصلخیز و آب کافی محیطی مناسب برای فعالیت در این حوزه از جمله آبزی‌پروری دارد.
وی با اشاره به تغییرات اقلیمی در سراسر دنیا و نیز کشور ما گفت: برخورداری از شرایط مناسب، منابع آبی و بارش نزولات جوی مناسب موجب شده گیلان توانایی بسیار زیادی در حوزه آبزی‌پروری داشته باشد بطوریکه در حوزه ماهیان گرمابی رتبه سوم و در تولید ماهیان خاویاری رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
وی تاکید کرد: این سازمان با هماهنگی ریاست سازمان شیلات ایران، توسعه آبزی‌پروری را با رویکردهای ایجاد مراکز و شهرک‌های ماهیان خاویاری با شناسایی عرصه هایی که در منابع طبیعی و جهاد کشاورزی وجود دارد با اولویت واگذاری به سرمایه گذاران در بخش ماهیان خاویاری را در دستور کار خود قرار داده است.
محمدی؛ خاویار را برند ایران و استان گیلان دانست و بیان کرد: این محصول ارزشمند در اروپا و جهان بازار خوبی دارد و هر یک کیلو خاویار ایران ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار در بازارهای اروپا به فروش می‌رود که می‌تواند یکی از منابع تولید ثروت در گیلان باشد.
وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با ادارات کل شیلات، سازمان جهاد کشاورزی و استانداری برای واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در حوزه ماهیان خاویاری گفت: روند واگذاری زمین به این افراد و دریافت مجوزها با هماهنگی آب منطقه‌ای تسهیل شده و به‌زودی ستاد توسعه راهبردی آبزی‌پروری شکل خواهد گرفت.
وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی با هماهنگی سازمان شیلات آمادگی دارد این خدمات را با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد در اختیار متقاضیان قرار دهد تا با افزایش میزان تولید ماهیان خاویاری و خاویار تولیدی، استان به جایگاه اصلی خود برگردد.

وی تصریح کرد: آمادگی داریم این فعالیت اقتصادی که موجب اقتدار غذایی کشور  شده و ایران را هم‌ردیف کشورهای روسیه و چین کشوری در تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری قرار دهد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ماهیان خاویاری دیرتر از ماهیان گرمابی و سردابی به نتیجه و بهره‌برداری اقتصادی می‌رسند نیاز به نگاه حمایتی بانک‌ها و تسهیلات یارانه‌ای دارند لذا جهاد کشاورزی از محل بند الف تبصره ۱۸ قریب ۶۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص داد که بخش اعظم آن در حوزه طیور و بخشی دیگر به حوزه ماهیان خاویاری اختصاص یافت.
محمدی خاطر نشان کرد: گیلان شرایط مناسبی برای پرورش این گونه از ماهیان دارد و سرمایه‌گذارانی که در این استان ورود می‌کنند هزینه کمتری را متحمل می‌شوند به همین منظور محدودیتی برای افراد متقاضی در این حوزه وجود ندارد و آمادگی آن هست که تسهیلات بانکی و عرصه‌هایی موجود در منابع طبیعی و امور اراضی استان را در اختیار علاقمندان به فعالیت در این حوزه قرار دهیم.
وی تکثیر و ایجاد زیرساخت‌ها برای پرورش پرورش ماهیان خاویاری در گیلان را در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و افزود: باوجود آنکه خاستگاه این گونه تاسماهیان دریای خزر است تاکنون بچه ماهیان خاویاری که در گیلان تولید شده‌اند به عنوان مدلی از سرمایه‌گذاری به ۲۲ استان دیگر ارسال شده است.

انتهای پیام/۱۲۲۱


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads