کد خبر: 22477 - تاریخ: دوشنبه، 8 آوریل 2013 - 18:28

حجت الاسلام حسن خواه از فساد در شورای شهر می گوید؛ کسی حرف ما را نشنید

خوبان خبر: عضو شورای شهر رشت: شهردار با کدام مجوز شورای شهر ملکی را در بلوار نماز رشت به ارزش 500 میلیون تومان غرامت می‌دهد، آیا حکم دادگاه وجود دارد؟

حجت الاسلام حسن خواه در نزدیک به 18 ماه قبل در یک گفتگو موارد فراوانی از موارد خلاف قانونی صورت گرفته در شهرداری و شورای شهر رشت را افشا کرده بود که متاسفانه در آن زمان از سوی رسانه ها جدی گرفته نشد.

وی در این مصاحبه از بزرگان استان گیلان تقاضا کرده بود که صحبت های او را بشنوند.

به گزارش خوبان به نقل از گیلان آنلاین، هم اکنون و پس از گذشت 18 ماه از این مصاحبه، و با اتفاقات رخ داده در شورای اسلامی شهر رشت که منجر به بازدداشت 6 نفر از اعضای این شورا شده است، بازخوانی این مصاحبه در روشن شدن اتفاقات شورا و شهرداری مفید خواهد بود.

* * *

گیلان آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت گفت: از بزرگان استان گیلان می‌خواهیم اظهارات تمام اعضای شورای اسلامی شهر رشت را بشنوند.

حجت‌الاسلام محمد حسن‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به دلایل مخالفت اکثریت اعضای شورای این شهر با شهردار فریدونی اظهار داشت: با توجه به اینکه شورا در انتخاب شهردار اول، خوب عمل نکرده بود و شخصی را انتخاب کرده بودند که نتوانست تاییدیه و… خود را از وزارت کشور بگیرد پس از چالش‌های زیاد شهردار منتخب مجبور به استعفا شد.

وی ادامه داد: اعضای شورا ناگزیر از بین کاندیداهای مطرح در آن زمان فریدونی را به عنوان فردی که بازنشسته بود به عنوان شهردار انتخاب کردند.

حسن‌خواه با بیان اینکه در همان ابتدا ما دغدغه خود را به شهردار رساندیم، افزود: پس از گذشت چند ماه اکثریت اعضای شورا نسبت به عملکرد شهردار انتقاد و پیشنهاداتی داشتند که وی با توجه به این همه تذکرات در بسیاری از جاها در اجرا و عمل موفق نبود تا اینکه تصمیم به استیضاح او گرفته شد و برخی از اعضای شورا که امروز جزو موافقان هستند دو گام از مخالفان کنونی جلوتر بودند و در استیضاح مواردی را مطرح می‌کردند و می‌گفتند ما قسم خورده‌ایم و نمی‌توانیم در زمینه سوءمدیریت فریدونی سکوت کنیم، ولی هنگام تصمیم‌گیری نهایی عقب نشینی کردند که جای بحث دارد.

وی با اشاره به اینکه اعضای شورا نسبت به سوءمدیریت شهردار اتفاق نظر دارند، تصریح کرد: نحوه پرداختن غرامت و نابسامانی عجیب و غریب در این زمینه از جمله سوءمدیریت شهردار بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت، بلوکه شدن 500 میلیون تومان حساب شهرداری توسط یک طلبکار شهرداری رشت بابت غرامت و با فاصله دو ماهه، پرداخت 3 میلیارد تومان به عنوان غرامت به یک طلبکار دیگر را در هر دو صورت نشانه بحران مدیریت مالی و نابسامانی مالی فریدونی ذکر کرد.( اشاره به قضیه میدان میوه و تره بار)

وی با بیان اینکه در زمینه خرید و فروش املاک در شهرداری تفاوت فاحش قیمتی بین کارشناسان شهرداری و کارشناسان رسمی دادگستری وجود دارد، افزود: تا کنون شهردار یک جلسه کارشناسی نداشته است و برای برطرف کردن این معضل اقدامی را انجام نداد.

حسن‌خواه ضعف در اداره‌های نظارتی شهرداری از جمله حراست و بازرسی را دلیل سوء‌مدیریت فریدونی دانست و یادآور شد: اگر این دو اداره قوی باشند بسیاری از فسادهای مالی و اداری در شهرداری ایجاد نمی‌‌شود.

وی ادامه داد: عملکرد ضعیف دایره حقوقی شهرداری که موافقان و مخالفان فریدونی بارها آن را اعلام کرده بودند، برای ترمیم آن هم کاری صورت نگرفت و فریدونی در دستورات و تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه در عزل و نصب‌ها تصمیم‌گیرنده نبود.

این عضو شورای شهر رشت اضافه کرد: شهردار با کدام مجوز شورای شهر ملکی را در بلوار نماز رشت به ارزش 500 میلیون تومان غرامت می‌دهد، آیا حکم دادگاه وجود دارد، آیا شهرداری محکوم شده بود البته اعضای شورا در هیئت رئیسه از او سئوال کردند ولی اطلاعی نداشت و این کار توسط معاون اداری مالی شهرداری صورت گرفته در حالی که او اختیار قانونی این کار را ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت افزود: معامله خریداری ساختمان 24 واحدی در گلسار متعلق به شرکت عمران و مسکن‌سازان توسط شهرداری رشت با بیش از یک‌میلیارد تومان، غیر از رفیق بازی چیز دیگری نیست البته فروشندگان مبلغ مذکور را دریافت کرده‌اند ولی هنوز سندی به نام شهرداری صادر نشده ضمن اینکه پرداخت مبلغی بیش از مزایده جای بررسی دارد.

وی اظهار داشت: گرفتن دو واحد منزل مسکونی بابت غرامت و بدهکاری شخصی در ابتدای خیابان لاهیجان رشت به منظور تعریض، با کدام مصوبه شورا بوده است.

حسن‌خواه با بیان اینکه با اصل 44 قانون اساسی مخالف نیستیم، ابراز داشت: مخالف سوءنیت برخی از افرادی هستیم که به دنبال واگذاری کارهای نیروهای شرکتی به بخش خصوصی هستند.

وی فامیل بازی و رفیق‌بازی در امر واگذاری‌ها را از جمله موارد سوءنیت دانست و اذعان داشت: قبح مسئله این جاست که چه کسی باید این نظارت را انجام دهد.

رئیس شورای شهرستان رشت اضافه کرد: به دلیل عدم نظارت شهردار فریدونی اجحاف و ناعدالتی نسبت به نیروهای شرکتی و کیفیت کار صورت گرفته است.

وی مهم‌ترین مسئله در زمان شهردار فریدونی را ساخت و سازهای بی‌رویه و غیراصولی در سطح شهر دانست و خاطرنشان کرد: وقتی مالک ساختمانی با پروانه سه واحده عملیات ساخت را آغاز می‌کند و با 13 واحد در کمیسیون ماده 100 پرونده‌اش مطرح می‌شود عمق فاجعه در امر ساخت و ساز را می‌رساند.

حسن‌خواه افزود: وقتی بنایی با یک‌هزار متر اضافه بر خلاف مفاد پروانه در حال احداث است چنین ساخت و سازهایی نابسامانی در کمیسیون ماده 100 را بیشتر مشخص می‌کند و همچنین ساخت‌وسازهای بدون پروانه به صورت انبوه‌سازی در آمده است که از نظر کارشناسان معماری و شهرسازی در آینده نه چندان دور شهر رشت را با معضل بزرگی مواجه می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر رشت ادامه داد: یکی از راه‌های برون‌رفت در این زمینه صدور پروانه برای زمین‌های نسقی بوده است و همچنین افزایش تراکم از 60 درصد به بالاست که باز هم می‌بینیم در این زمینه گام‌های مناسبی برداشته نشده است.

وی اذعان داشت: در مدت فعالیت دو دوره از شورا به عنوان نماینده مردم شریف و متعهد رشت در هیچ زمانی در برخورد با ساخت و ساز بی‌رویه و غیر قانونی، شهروندان تا این اندازه به درجه یک و درجه 2 تقسیم نشدند و با رفیق‌بازی کار شهرداری در امر ساخت‌وساز و پارتی‌بازی به پیش می‌رود.

حسن‌خواه تصریح کرد: شهرداری میلیاردها تومان در زمینه ساخت‌وسازهای غیرقانونی و جرایم کمیسیون ماده 100 شهرداری از سازندگان حرفه‌ای و سودجو طلبکار است اما چه کسی عزم جمعی را فراهم می‌کند تا این طلب‌ها وصول شود و چرا پرونده ساختمان‌های خلاف‌ساز گزینشی در کمیسیون مطرح می‌شود.

وی با طرح پرسش از فریدونی اظهار داشت: با کدام مجوز 200 متر از پیاده روی ابتدای گلسار را به سازنده ساختمانی عظیم واگذار شده که برخی کارشناسان مبلغ ریالی آن را 4 میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

عضو شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: در ملاقاتی که هیئت رئیسه شورای رشت با معاون وزیر کشور داشتند، آنها نگرانی خود را نسبت به ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرقانونی در این شهر ابراز داشتند و اعلام کردند به زودی هیئتی برای بررسی وضعیت ساخت و سازهای بی‌رویه رشت در این شهر حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه در زمان تصدی فریدونی هیچ اقدام موثری برای نجات رودخانه‌های گوهر رود و زرجوب رشت نشده است، افزود: بحث لایروبی این رودخانه‌ها قبل از فریدونی هم وجود داشت و همچنان ادامه دارد.

حسن‌خواه بلاتکلیفی هزاران ملک در حریم رودخانه را نشانه سوءمدیریت شهردار دانست و اظهار داشت: درباره مقدار حریم‌ دو رودخانه زرجوب و گوهررود که 30 کیلومتر از داخل شهر رشت می‌گذرد یک برخورد عادلانه و تصمیم مساوی صورت نمی‌گیرد و فریدونی در زمان مدیریت طولانی خود نتوانست به عنوان شهردار یک جلسه کارشناسانه با حضور متخصصان و اداره‌هایی که خودشان را متولی این دورودخانه می‌دانند برگزار کند و نظر واحدی را ارائه دهند.

وی گفت: چگونه می‌شود که در یک شهر برای شهروندی در حریم 45 متری رودخانه که یک اتاق ساخته است رای به تخریب صادر می‌شود ولی برای دیگران پروانه صادر می‌شود.

حسن‌خواه با بیان اینکه حکم فعالیت فریدونی از طرف هیئت وزیران یک سال بود، افزود: به دلیل عملکرد ضعیف و دور از انتظار، اکثریت شورا «هیئت رئیسه» با تمدید حکم وی مخالفت کردند و تمام دوستان و دلسوزان نظرشان این بود که فریدونی باید استعفا دهد ولی وی همچنان پافشاری می‌کرد که ضرر این امر متوجه شهروندان شده بود.

وی درباره نقش فرماندار رشت در این زمینه ابراز داشت: برخی از اعضای شورای شهر رشت در اظهارات خود فرماندار را مقصر می‌دانند در حالی که سید ولی عظمتی یکی از مدیران توانمند و ارزشی شهر ماست و طبق قانون نفر نخست ارتباط کاری یک شورای شهر با فرماندار است و فرماندار باید تمام مصوبات و تصمیم‌گیری‌های شورای شهر را پاسخگو باشد و اگر فرماندار در زمینه شهردار دخالت کرده طبق درخواست اعضای شورا بوده و اگر دخالت نمی‌کرد کوتاهی نسبت به مسئولیت خود بود.

عضو شورای شهر رشت یادآور شد: برخی از اعضای شورا بهتر است به جای فرافکنی کارهای خود را قانونی پیگیری کنند و تاکنون به خاطر عملکرد شورای شهر و شهردار کلانشهر رشت، نتوانستیم با قیاس به شهرهای دیگر عملکرد قابل توجه و قبولی در بسیاری از بخش‌ها داشته باشیم که باید از مردم ولایتمدار و شریف رشت عذرخواهی کنیم.

وی موضوع آبگرفتگی و مهار آب‌های سطحی را از دیگر موارد سوءمدیریت شهردار دانست و اظهار داشت: با بررسی مصوبات شورای شهر متوجه می‌شویم که شهرداری خوب کار نکرده است.

حسن‌خواه افزود: در بسیاری از جاها که مشکل آبگرفتگی وجود دارد شهرداری با مصوبه شورا و انتخاب پیمانکار و هزینه‌های میلیاردی برای برطرف کردن آبگرفتگی تلاش کرده اما به دلیل اینکه اصولی و کارشناسی نبوده است، آبگرفتگی همچنان وجود دارد از جمله چهار راه میکائیل، احمدیان، گلسار، علی‌آباد و …

وی درباره انتخاب شهردار جدید رشت گفت: به زودی در جلسات آینده شورای اسلامی شهر رشت، شهردار جدید انتخاب می‌شود و در حال حاضر شهرداری رشت با سرپرستی «سید مجتبی خدمت‌بین دانا» اداره می‌شود و ایشان از معاونان شهردار رشت بوده و از کارکنان با سابقه و با تجربه است که پست خطیر معاونت خدمات شهری را در زمان فریدونی به عهده داشت.

رئیس شورای شهرستان رشت ادامه داد: برای انتخاب شهردار رشت به دور از سیاسی‌کاری فردی متخصص و متعهد با وجدان کاری، نیرومند و جوان و خلاق را انتخاب می‌کنیم.

وی متذکر شد: از بزرگان استان گیلان انتظار داریم پس از استماع اظهارات تمام اعضای شورای شهر رشت انتقادها و پیشنهادهای خود را اعلام کنند.

حسن‌خواه همچنین از تلاش‌های مثبت شهردار فریدونی به ویژه علی خاوری معاون عمرانی و شهرسازی و همکارانش قدردانی کرد.

 

انتهای پیام/112


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads