کد خبر: 224492 - تاریخ: چهارشنبه، 3 آگوست 2022 - 09:06

مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

خریدار چوب های قاچاق هیرکانی نباشید/ انجام ۹۰ درصدی کاداستر اراضی گیلان

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه جنگل بیشترین آب را ذخیره و از سیلاب جلوگیری می کند، ادامه داد: زراعت چوب علاوه بر حفاظت از جنگل، نیاز چوبی کشور را تامین می کند و وقتی چوب قاچاق خریدار نداشته باشد، دیگر قاچاق نخواهیم داشت.

به گزارش خوبان، مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه جنگل بیشترین آب را ذخیره و از سیلاب جلوگیری می کند، ادامه داد: زراعت چوب علاوه بر حفاظت از جنگل، نیاز چوبی کشور را تامین می کند و وقتی چوب قاچاق خریدار نداشته باشد، دیگر قاچاق نخواهیم داشت.

میرحامد اختری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به خطر وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، اظهار کرد: در ایام گرم سال هستیم و هم زمین خشک تر بوده و هم دمای هوا بالاتر است و لذا زمینه برای آتش سوزی در جنگل ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه شاهد حضور گردشگران در استان های شمالی از جمله گیلان به واسطه جنگل های هیرکانی هستیم، افزود: حضور گردشگران موجب شده با آتش سوزی های بیشتر مواجه شویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، وزش باد گرم و خشک شدن برگ درختان را عامل اصلی وقوع آتش سوزی جنگل ها در فصل پاییز دانست و تصریح کرد: در ایام تابستان به واسطه حضور گردشگران در عرصه های جنگلی حریق داریم که عامل ۹۵ درصد حریق هاست لذا با رعایت نکات ایمنی کاهش آتش سوزی در جنگل های ارزشمند هیرکانی را خواهیم داشت.

اختری با اشاره به کاهش تعداد حریق های جنگلی به وقوع پیوسته در گیلان، عنوان کرد: حضور نیروهای حفاظتی و قرقبانی را در سطح جنگل ها افزایش دادیم. همچنین اخیرا در سطح کشور به سیستم ماهواره ای پیشگیری از آتش سوزی مجهز شدیم؛ این سیستم اطلاعات مربوط به نقاط پیک آتش سوزی و در معرض خطر را در اختیار یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار می دهد و لذا افزایش حضور نیروها را در مناطق مذکور به دنبال دارد.

وی تمرکز سیستم پیشگیری از آتش سوزی را بر جنگل های هیرکانی دانست و گفت: با توجه به تجربیات گذشته، نقاط در معرض خطر را شناسایی کردیم و حضور نیروهای حفاظتی را در این نقاط افزایش دادیم؛ همچنین شاهد ارتقای توان علمی نیروهای حفاظتی هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه از ۲۸۷ فقره آتش سوزی در سال ۹۹ به ۱۳۹ فقره در سال ۱۴۰۰ رسیدیم، خاطرنشان کرد: شاهد کاهش ۵۱ درصدی در تعداد آتش سوزی و کاهش ۴۲ درصدی در مساحت هستیم؛ یعنی از حریق ۴۰۹ هکتاری در سال ۹۹ به حریق ۲۳۶ هکتاری در سال ۱۴۰۰ رسیدیم.

وی از کاهش ۵۰ درصدی تعداد حریق در چهار ماهه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: از ۳۲ فقره و ۱۴ هکتار به ۱۶ فقره و ۱۲ هکتار آتش سوزی رسیدیم.

اختری با اشاره به نقش عامل انسانی در وقوع حریم جنگل، متذکر شد: به مردم توصیه می کنیم در تفرجگاه های جنگلی و علفزارها آتش روشن نکنند، زیرا گاهی یک حریق کوچک تبدیل به آتش سوزی بزرگ می شود، اما اگر آتش روشن شد، با اطمینان صد درصدی از اطفا محل را ترک کنند. همچنین مردم محلی از آتش زدن مزارع خود در نزدیکی جنگل خودداری کنند؛ این اقدام جرم بوده و به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، اقدام به آتش زدن عمدی جنگل ها و مراتع با هدف افزایش سطح زیر کشت را نیز از مصادیق بارز جرم دانست و بیان کرد: ورود دستگاه قضا به این مسئله موجب کاهش حریق های عمدی جنگل ها توسط مردم محلی شده است.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف منابع طبیعی با سامانه های شبانه روزی و رایگان ۱۳۹ و ۱۵۰۴ تماس بگیرند و ادامه داد: گاهی در آتش سوزی جنگل شاهد سوختن اشکوب ها هستیم و لذا امکان اطفای هوایی وجود ندارد و حتما باید با حضور نیروی انسانی و استفاده از آتش کوب و دمنده و کوله آب پاش و… اقدام به اطفای حریق کنیم که وضعیت استان در این بخش مناسب است.

اختری بخشی از اقدامات حفاظتی جنگل های هیرکانی را مبارزه با قاچاقچیان چوب دانست و گفت: باید زمینه قاچاق چوب را از بین ببریم. در این راستا زراعت چوب را از سال گذشته با جدیت راه اندازی کردیم که به عنوان ضربه گیر قاچاق عمل می کند.

وی با بیان اینکه جنگل بیشترین آب را ذخیره و از سیلاب جلوگیری می کند، ادامه داد: زراعت چوب علاوه بر حفاظت از جنگل، نیاز چوبی کشور را تامین می کند و وقتی چوب قاچاق خریدار نداشته باشد، دیگر قاچاق نخواهیم داشت لذا با تداوم روند زراعت چوب تا ۱۰ سال آینده دیگر نیازی به چوب جنگل های هیرکانی نخواهیم داشت.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان در ادامه به اجرای کاداستر در سطح اراضی ملی استان اشاره و عنوان کرد: کاداستر کاربری اراضی را مشخص و مالکیت اراضی ملی و مستثنیات را تعیین می کند، زیرا به واسطه خطاهای گذشته در کاربری ها، شاهد اختلاف بین مردم و دولت هستیم.

وی با بیان اینکه طرح کاداستر طی ۱۵ سال اخیر در دستور کار است، اظهار کرد: این طرح با همکاری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و ثبت اسناد و املاک استان در دست اقدام است و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کاداستر اراضی استان به انجام رسیده است.

اختری، اجرای کاداستر در گیلان را به واسطه موقعیت جغرافیایی و پوشش گیاهی بسیار دشوار دانست و بیان کرد: با مشارکت دستگاه قضایی کاداستر به جاهای خوب رسیده و تا پایان تابستان به اتمام می رسد.

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads