کد خبر: 224074 - تاریخ: چهارشنبه، 20 جولای 2022 - 08:09

پژوهشگر و فعال اجتماعی و فرهنگی مطرح کرد :

بازار خشکبیجار بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد

بلورچی با اشاره به وجه تسمیه خشکبیجار گفت: این نام نشان می‌دهد که این شهر از گذشته تا امروز با معضلات کم آبی مواجه بوده، و همین امر ضرورت توجه ویژه مسئولان استانی به کشاورزان خشکبیجاری که پدربزرگ بنده هم یکی از همانها بوده را توجیه می‌کند.

به گزارش خوبان، جشن عید سعید غدیر خم با حضور چهره های هنری و فرهنگی شناخته شده استان با حضور مردم و مسئولین خشکبیجار اجرای برنامه متنوعی از جمله اجرای گروه طنز پسران دریا، شعبده بازی و موسیقی و معرفی مختصری از تاریخ این شهر برگزار شد.

این مراسم پرشور با اجراهای شاد و پرانرژی حامد سلیمی آغاز شد و در ادامه مصطفی بلورچی پژوهشگر و فعال اجتماعی و فرهنگی به معرفی مختصر پیشینه تاریخی شهر خشکبیجار پرداخت و گفت: نخستین بار به نام شهر خشکبیجار در شرح رخدادهای قرن نهم و دهم قمری در کتاب تاریخ گیلان نوشته ملا عبدالفتاح فومنی اشاره شده، لکن رصدهای تاریخی نشان میدهد که قدمت این شهر بیش از اینها است و پیش بینی می شود بازار شهری با قدمت بیش از ۸۰۰ سال است.

بلورچی با تمجید از رشادتها و پایمردی های جوانان خشکبیجار از گذشته تا امروز گفت: مردم خشکبیجار همزمان با حمله مغول در سال ۷۰۶ به ایران مقاومت جانانه‌ای در برابر ایلخانان می‌کند و در زمان قیام عادلشاه جوانان رشید خشکبیجاری با پیوستن به ارتش عادلشاه در برابر ستم و ظلم دولت صفوی و زدودن خاطره جنایت قزلباشهای صفوی در سال ۱۰۰۴ هجری قمری همزمان با اشغال گیلان، حضوری فعالانه داشتند پس این رخدادها هم این رشادتها و مقاومت‌ها ادامه‌دار است، من فکر میکنم شما مردم این شهر بهتر از من مجاهدتها و رشادتهای جوانان خشکبیجاری را در هشت سال دفاع مقدس و رخدادهایی که منجر به پیروزی انقلاب شد می‌دانید.

بلورچی در ادامه با اشاره به وجه تسمیه خشکبیجار گفت: این نام نشان می‌دهد که این شهر از گذشته تا امروز با معضلات کم آبی مواجه بوده، و همین امر ضرورت توجه ویژه مسئولان استانی به کشاورزان خشکبیجاری که پدربزرگ بنده هم یکی از همانها بوده را توجیه می‌کند.

او گفت: سابقه تاریخی این شهر این ضرورت را ایجاب میکند که همه متولیان امور اجرایی در حوزه های مختلف که به دنبال که توسعه و تحول هستند باید پای کار باشند، من هم مثل مردم خشکبیجار از اعضای محترم شورای شهر و از شهردار درخواست دارم همراهی بیش از پیش با مردم در جهت رفع موانع و معضلات داشته باشند و از مسئولان شهرستان درخواست دارم با حضور میدانی بیش از سنوات گذشته درددلهای مردم عزیز این شهر را بشنوند.

 

انتهای پیام/۲۱۵۸

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads