کد خبر: 22404 - تاریخ: یکشنبه، 7 آوریل 2013 - 13:29

رپرتاژ مجری سابق پرس‌ تی‌وی برای هاشمی و خاتمی

خوبان خبر: بحث‌ها و گمانه‌ها در خصوص آمدن یا نیامدن محمد خاتمی به میدان رقابت‌های انتخاباتی، فراتر از رسانه‌های داخلی، در پایگاه‌های خبری و اندیشکده‌های غربی نیز بازتاب داشته و آن‌ها را به تحلیل انتخابات آتی ایران و بررسی احتمال حضور این چهره سیاسی در انتخابات یازدهم، وا داشته است.

به گزارش خوبان به نقل از مشرق، پایگاه تحلیلی المانیتور – بخش خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا – در گزارشی از سوزان مدرس، گوینده سابق خبر شبکه پرس تی‌وی، به بازتاب سخنان شخصیت‌های سیاسی داخلی و نظرات مردم در خصوص کاندیداهای انتخابات یازدهم و تحلیل آن‌ها پرداخته است.

در این گزارش از قول علی مطهری نماینده مجلس، از خاتمی خواسته شده است تا در انتخابات آینده ریاست جمهوری نامزد شود.

مدرس در گزارش خود از خاتمی به عنوان رئیس جمهوری یاد می کند که در دوره 8 ساله ریاست جمهوری‌اش، ایران شاهد رنسانس فرهنگی و روشن‌فکری بود و رویکردی متعادل در تعامل با غرب در پیش گرفته بود.

جمع آوری رأی برای خاتمی!

سوزان مدرس در ادامه گزارش خود با انعکاس گفتگو با برخی که آن‌ها را مردم تهران خوانده، سعی کرده است گرایش مثبت آن‌ها به خاتمی را بازتاب دهد.

وی از قول یک نجار 32 ساله که خود را ساسان معرفی کرده است می‌نویسد:”زمانی که خاتمی برای معرفی ملت ما به نقاط مختلف جهان سفر می‌کرد، ما بسیار به او افتخار می‌کردیم. اگر خاتمی بیاید، رای من خاتمی خواهد بود.”

مدرس می‌افزاید: ” خاتمی طرفدار سرسخت جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود که به اعتقاد بسیاری برای دور زدن تحریم‌های شدید آمریکا بر ضد ایران، ضروری بود.

مجری سابق شبکه پرس تی‌وی و خبرنگار و مستندساز “آزاد” فعلی، احمدی‌نژاد را نماینده طبقه کارگر روستایی و دور افتاده و مستضعف ایران می‌خواند که به اعتقاد این طبقه بزرگ، احمدی‌نژاد “رئیس جمهور همه مردم ایران” است. هر نامزدی که بخواهد وارد عرصه رقابت شود، باید به این طبقه عمده از جمعیت ایران توجه داشته باشد.

“خاتمی باید ملت را متقاعد کند که او هم رئیس جمهور تمام اقشار جامعه ایران است.” این را نیز “مدرس” از قول یک راننده تاکسی گفته است.

اینکه خاتمی نامزد انتخابات خواهد شد یا نه را هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند، تا یک‌ماه مانده به انتخابات که شورای نگهبان کار تایید صلاحیت نامزدها را آغاز خواهد کرد و رقابت‌های انتخاباتی رسما آغاز خواهد شد.

هاشمی؛ مرد خروج کشور از شرایط بحرانی

مخالفت نمایندگان مجلس با طرح تعیین حداقل و حداکثر سن نامزدهای ریاست جمهوری که در آن حداکثر سن 75 سالگی در نظر گرفته شده بود و عملا هاشمی رفسنجانی دیگر فرصتی برای ورود به این میدان نداشت، بار دیگر صحبت‌ها از حضور هاشمی 79 ساله را قوت بخشید.

تحلیل‌گر “آزاد” المانیتور در گزارش خود، هاشمی را فردی طرفدار بازار آزاد داخلی و خصوصی‌سازی معرفی می‌کند که دیدگاه‌هایش می‌تواند گره و بن بست اقتصادی موجود را حل کند.سوزان مدرس

سوزان مدرس، گوینده سابق پرس‌تی‌وی – تحلیل‌گر و مستندساز “آزاد” کنونی

دیگر شهروند تهرانی در باره هاشمی اینگونه اظهار نظر می‌کند:”هاشمی اقتصاد کشور را بخوبی می‌شناسد و با رهبر نیز رابطه خوبی دارد، من ترجیح می‌دهم در دوره بعدی شاهد نزاع‌های سیاسی کم‌تری از سوی هرکس که انتخاب می شود، باشم و فکر می‌کنم رفسنجانی شخص مناسبی برای این جایگاه باشد.”

اصلاحات؛ فاقد رهبری مقتدر و انعطاف ناپذیر

این گزارش در تشریح شرایط کنونی اصلاح‌طلبان در ایران می‌نویسد: بسیاری از ایرانی‌ها اصلاحات را فاصله زمانی 1997 تا 2005 میلادی – 76 تا 84 – می‌دانند که البته در سال 88 نیز تلاش کردند تا به صحنه باز‌گردند اما شکست خوردند. امروز اصلاح‌طلبان نه تنها جای خالی رهبری مقتدر با ایدئولوژی و گفتمانی پایدار را در کنار خود حس می‌کنند، بلکه از بیرون نیز آن‌ها را گروهی انعطاف ناپذیر و ناتوان در حرکت و حیات در چارچوب نظام و ساختار سیاسی کنونی، می‌نگرند. این واقعیت را می‌توان از پیش شرط‌های تعیین شده از سوی برخی از آنان برای شرکت در انتخابات مشاهده کرد که بطور مثال آزادی کروبی و میرحسین موسوی از حصر خانگی را خواستار شده‌اند.

یک دانشجوی دکترا نیز معتقد است با تعیین پیش شرط برای نظام اصلاحات راه به جایی نخواهد برد و اصلاح‌طلبان در حال حاضر از نبود اتحاد و یکپارچگی میان خود نیز ضربه می‌خورند.

در این میان یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی که خواسته هویتش علنی نشود در گفتگو با سوزان مدرس گفته است: اگر هریک از این دو شخصیت – خاتمی و هاشمی – تصمیم به حضور بگیرند، در زیر چتری جدید گرد خواهند آمد. این جبهه جدید این ویژگی‌ را خواهد داشت که دیگر با انتقاداتی که هم اکنون اصلاح‌طلبان – بویژه پس از سال 88 – با آن روبرو هستند، مواجه نخواهد شد. به عقیده این استاد دانشگاه، هاشمی از بخت بیشتری برخوردار است، چرا که جایگاه خوبی در نظام دارد و امکان رد صلاحیت شدن وی از سوی شورای نگهبان نیز وجود ندارد.

سوزان مدرس.

سوزان مدرس، تحلیل‌گر و مستندساز آزاد، پیش‌تر در شبکه پرس‌ تی‌وی ایران به گویندگی اخبار، تهیه‌ گزارش و مستند مشغول بود که با جدا شدن از این شبکه، بطور مستقل به تولید مستند و تحلیل مسائل سیاسی برای رسانه‌های مختلف غربی مشغول است.

 

انتهای پیام/467


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads