کد خبر: 223864 - تاریخ: چهارشنبه، 13 جولای 2022 - 17:33

رئیس سازمان اورژانس کشور؛

وقوع روزانه ۷۹ حادثه پر تلفات در کشور/ راه اندازی آمبولانس آفرود در گیلان

رئیس اورژانس کشور، با بیان اینکه روزانه در کشور ۷۹ حادثه پر تلفات رخ می دهد، خاطرنشان کرد: ۳۱ حادثه بحرانی را در کشور تجربه می کنیم که ۱۳ حادثه در طول سال تکرار شونده است.

به گزارش خوبان، جعفر میعادفر ظهر امروز در نشست با خبرنگاران، هدف از سفر به استان گیلان را بررسی نقاط ضعف و قوت حوزه کارشناسی اورژانس پیش بیمارستانی دانست و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی انجام داده و شاهد جهش قابل توجهی هستیم.

وی با اشاره به تلاش ستاد سازمان اورژانس کشور برای کمک به رفع عقب ماندگی های سنواتی گیلان، افزود: استان های شمالی از جمله گیلان علاوه بر جمعیت ثابت، مهمان پذیر هستند و لذا در ایام تعطیلات با جمعیت شناور مواجه می شوند؛ البته این جمعیت شناور برای این استان ها آورده های اقتصادی دارد، اما کار را برای اورژانس با چالش مواجه می کند.

رئیس سازمان اورژانس کشور، گیلان را دارای ۷۴ پایگاه اورژانس دانست که از این تعداد هشت پایگاه دو آمبولانسه است و تصریح کرد: سال گذشته ۴۲۰ هزار تماس با اورژانس ۱۱۵ در گیلان داشتیم؛ البته در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ با شدت بیماری کرونا مواجه بودیم و هنوز واکسیناسیون انجام نشده بود و لذا بخش عمده ای از تماس ها در حوزه کرونا بود.

میعادفر، ۱۰۶ هزار تماس را منجر به ماموریت توسط همکاران اورژانس گیلان دانست که معادل ۳۰ درصد تماس هاست و عنوان کرد: اختلاف معنادار میان تعداد تماس ها و تعداد ماموریت ها نشان دهنده تماس های غیر ضروری است که می تواند تماس های ضروری تر را تحت الشعاع قرار دهد.

وی همکاران پاسخگوی ۱۱۵ را در خط مقدم اورژانس پیش بیمارستانی دانست که دارای تخصص آکادمیک هستند و یادآور شد: همکاران در مرکز پاسخگویی بخشی از مشکلات مردم را برطرف می کنند و با آموزش های خود به همراهان بیمار مانع از مرگ و میر هموطنان می شوند.

رئیس اورژانس کشور، با اشاره به تقدیم ۱۹ شهید سلامت در ایام کرونا از حوزه اورژانس پیش بیمارستانی، اضافه کرد: از جمعیت ۲۵ هزار نفری همکاران فوریت های پزشکی و اورژانس پیش بیمارستانی حدود ۱۵ هزار نفر به کرونا مبتلا شدند، زیرا در خط مقدم سلامت جامعه هستند و در روزهای سخت کرونایی مردم را تنها نگذاشتند و حتی خانواده هایشان دچار بیماری شدند، اما از تلاش و خدمت دست برنداشتند.

وی ایران را یک کشور بحران خیز دانست و با اشاره به درگیری بالای استان گیلان با حوادث طبیعی، تاکید کرد: ۳۱ حادثه بحرانی را در کشور تجربه می کنیم که ۱۳ حادثه در طول سال تکرار شونده است.

میعادفر با بیان اینکه چندین زلزله بالای شش ریشتر را تجربه کردیم، ادامه داد: برف یکی از چالش های گیلان است و هر چند سال یک بار برای مردم مشکل ایجاد می کند.

وی حادثه متروپل، خروج قطار طبس از ریل و زلزله هرمزگان را از حوادث مهم امسال دانست و گفت: در حادثه متروپل شاهد حضور همکاران اورژانس در ساعات اولیه بودیم. در جریان خروج قطار از مسیر اصلی نیز در دقایق اولیه اقدام به انتقال ۸۶ مصدوم به مراکز درمانی کردیم.

رئیس اورژانس کشور، با بیان اینکه روزانه در کشور ۷۹ حادثه پر تلفات رخ می دهد، خاطرنشان کرد: روزانه کشته و مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی و نزاع و درگیری و سیل و زلزله و طوفان داریم و کلیه حوادث به صورت لحظه ای توسط همکاران اورژانس رصد و ثبت می شود و مداخله مناسب یا اطلاع رسانی به موقع انجام می گیرد.

میعادفر با اشاره به وقوع حوادث ترافیکی برای ۱۸۹ اتوبوس در سال گذشته، افزود: فقط در حوزه حوادث ترافیکی سالانه ۱۷ هزار مرگ را تجربه می کنیم که بار اقتصادی زیادی را بر کشور و مردم تحمیل می کند.

وی فاصله هر پایگاه اورژانس از دیگری را حدود ۴۰ کیلومتر دانست و عنوان کرد: مردم انتظار دریافت بهترین خدمات در کوتاه ترین زمان را دارند و لذا در شهرهای بزرگ که به لحاظ ساختاری با ترافیک مواجه هستند، مدیریت زمان توسط اورژانس موتوری انجام می شود و در حال حاضر پنج آمبولانس موتوری در رشت مشغول خدمت رسانی به مردم است.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به تسریع ماموریت و کاهش هزینه با موتورلانس، گفت: در شهرهای بزرگ حدود ۸۰ درصد ماموریت ها با موتورلانس قابل رفع است و معمولا نیازی به انتقال بیمار به مراکز درمانی نداریم لذا تا پایان سال سه شهر بزرگ گیلان از جمله رشت و بندرانزلی و لاهیجان که مسافرخیز و پرترافیک هستند اولویت راه اندازی و توسعه موتورلانس محسوب می شوند.

وی کلانشهرها را دارای مشکلات زیاد در حوزه مدیریت زمان انجام ماموریت دانست و تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش پرداخت مطالبات همکاران اورژانس پیش بیمارستانی وضعیت مطلوبی دارد که شاهد ایجاد انگیزه مضاعف در مجموعه خواهیم بود.

میعادفر، یکی از چالش های حوزه اورژانس پیش بیمارستانی کشور را فرسودگی ناوگان آمبولانسی دانست و اظهار کرد: از ۵۷۰۰ دستگاه آمبولانس، حدود ۳۰۰۰ دستگاه فرسوده بوده و عمر بالای ۱۵ سال دارد و لذا در تلاش هستیم تا امسال بخشی از عملیات نوسازی ناوگان را انجام دهیم که نقش مهمی در افزایش رضایتمندی مردم دارد.

وی از دولت و مجلس و سازمان برنامه و بودجه خواست تامین اعتبار لازم جهت خرید آمبولانس و نوسازی ناوگان را انجام دهند و گفت: سرانه نیروی انسانی هر پایگاه اورژانس در گیلان ۶.۱ است که نسبتا مطلوب می باشد، اما در حوزه نیروی انسانی با کمبودهایی مواجه هستیم لذا اولین جلسه شورای عالی سلامت را با حضور رئیس جمهور و با محوریت اورژانس پیش بیمارستانی برگزار خواهیم کرد.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به ارائه رایگان خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در کشور، اضافه کرد: در راستای ارتقای کمی و کیفی اقدامات اورژانس گام های موثری برداشتیم و امیدواریم خیرین در این بخش فعال شوند؛ زمانی مدرسه سازی بسیار مهم بود، اما امروز باید خیرین را به سمت سلامت هدایت کنیم تا نیاز پایگاه های اورژانس به تجهیزات برطرف شود.

وی با بیان اینکه ۱۳۰۰ پایگاه شهری، ۱۷۰۰ پایگاه جاده ای و ۵۰ پایگاه هوایی اورژانس در سطح کشور داریم، متذکر شد: سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان برای تعمیر و بازسازی ناوگان آمبولانسی کشور هزینه کردیم، اما نیازمند نوسازی هستیم.

رئیس اورژانس کشور، با اشاره به فعالیت ۲۰۰ موتورلانس در تهران، گفت: از حدود ۳۰۰۰ ماموریت روزانه اورژانس، حدود ۱۰۰۰ ماموریت توسط اورژانس موتوری انجام می شود و لذا به زودی ۱۰۰ موتورلانس در اختیار شهرهای بزرگ و پرترافیک مانند تهران و مشهد و اصفهان و شیراز و رشت و… قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه موتورلانس در استان های شمالی جدی تر دنبال می شود تا زمان رسیدن به حادثه و بیمار را کاهش دهیم، عنوان کرد: بدنه پرسنل اورژانس دارای تخصص پرستاری، بیهوشی و فوریت های پزشکی هستند و مراکز پاسخگویی به صورت متمرکز فعالیت می کنند لذا با هماهنگی اپراتورهای تلفن همراه، به دنبال ارسال موقعیت جغرافیایی افراد امدادجو برای پایگاه های اورژانس هستیم.

میعادفر با تاکید بر لزوم کسب مهارت اورژانس پیش بیمارستانی، خاطرنشان کرد: در دوران کرونا بخشی از آموزش ها مجازی شد و لذا سال ۱۴۰۱ را سال آموزش قرار دادیم و مدارس و دانشگاه ها اولویت آموزش های عمومی ما هستند؛ همچنین ۲۵۰ برنامه آموزشی یک دقیقه ای شامل خودمراقبتی و غرق شدگی و گرمازدگی و… از رسانه ملی پخش می شود. در آستانه مراسم پیاده روی اربعین هستیم و عبور پنج میلیون زائر ایرانی از مرزهای ایلام و خوزستان پیش بینی می شود و لذا باید آموزش های خودمراقبتی را برای این عزیزان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار ماموریت اورژانس در سال گذشته ۷۰۰ هزار ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی بوده است، تصریح کرد: سال گذشته ۶۱۲ هزار مصدوم را به مراکز درمانی منتقل کردیم. همچنین شایع ترین بیماری های اورژانسی قلبی و عروقی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا و ریزگرد و کرونا و… بوده است.

رئیس اورژانس کشور، از توسعه پایگاه های اورژانس هوایی برای مناطق صعب العبور خبر داد و بیان کرد: همچنین خرید ۵۰۰ آمبولانس آفرود را در برنامه داریم که به دلیل ساختار جغرافیایی برای استان گیلان مناسب است.

میعادفر با اشاره به اهمیت سلامت و امنیت در آموزه های دینی، گفت: در مرداد ۱۴۰۱ المپیاد سراسری فوریت های پزشکی کشور در تبریز برگزار می شود.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads