کد خبر: 223795 - تاریخ: سه‌شنبه، 12 جولای 2022 - 16:31

آیا تزریق دُز چهارم واکسن کرونا ضروری است؟

واکسیناسیون راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، کاهش مجموع بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از آن است که از زمان همگانی شدن در کشور توانسته نتایج مثبت خود را نشان دهد؛ موضوعی که کارشناسان و مسئولان بهداشتی بارها بر این مهم تاکید داشته و تداوم تزریق واکسن کرونا را ضروری می‌دانند.

به گزارش خوبان، بیماری کووید ۱۹ از اواخر بهمن ماه سال ۹۸ تاکنون با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد، این بیماری با ظهور خود افراد زیادی را مبتلا و جانشان را گرفت اما با آغاز تزریق واکسن، قدرت این بیماری تقریبا گرفته شده‌ تا جایی که توان تاخت و تاز گذشته را ندارد.

تزریق واکسن کرونا بر اساس سند ملی واکسیناسیون با اولویت کادر بهداشت و درمان از بهمن ماه سال ۹۹ آغازی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا شد و با تزریق سایر گروه‌ها شامل سالمندان بستری در مراکز بهزیستی، جانبازان شیمیایی، بیماران خاص، سالمندان بالای ۷۰ سال و در نهایت برای سایر گروه های سنی “پنج سال به بالا” ادامه یافت.

تزریق واکسن یکی از مهمترین سلاح‌ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کنار توجه و رعایت پروتکل‌ های بهداشتی عنوان می شود، به دلیل اهمیت این موضوع تزریق واکسن کرونا وارد مرحله چهارم البته “برای کادر بهداشت و درمان و برخی از گروه‌های سنی” شده‌است.

به گفته مسئولان بهداشتی و متخصصان بیماری‌های عفونی در زمان حاضر برای محفوظ ماندن از ویروس کرونا راهی جز تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم این درحالیست که باز عده ای همچنان به این مهم توجه ندارند.

کارشناسان حوزه بهداشت معتقد هستند، برای پیشگیری از موج هفتم بیماری کووید ۱۹ و توقف زنجیره انتقال ویروس کرونا و رهایی از اپیدمی این بیماری، تزریق واکسن کرونا برای گروه‌های هدف و افزایش تعداد افراد واکسینه در سطح جامعه اهمیت بسزایی دارد.

دُز یادآور کرونا ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

متخصص بیماری‌های عفونی استان گیلان با بیان اینکه واکسن کرونا تا یک زمانی ایمنی بدن را بالا نگه می‌دارد، گفت: تکمیل واکسیناسیون و تزریق دُز یادآور برای افزایش ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا اهمیت دارد.

دکتر آیدین پورکاظمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اغلب مردم دُز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، اظهار داشت: نزدیک به نیمی از گروه‌های هدف در گیلان نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که البته نتیجه این مسئله کاهش چشمگیر همه گیری و مرگ و میر طی حدود یکسال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به نظر اغلب کارشناسان، دریافت واکسن کرونا تا زمانی که ایمنی بدن را در مقابل ویروس کرونا افزایش می‌دهد، باید تزریق شود و فعلا مدت زمان برای دریافت دُز یادآور ۶ ماه بعد از نوبت قبلی واکسن است.

آیا تزریق دُز چهارم واکسن کرونا ضروری است؟

متخصص بیماری‌های عفونی استان گیلان با اشاره به مدت زمان ۶ ماه برای دریافت دُز یادآور ، افزود: باید در آینده مطالعاتی شود که این مدت برای دریافت دُز یادآور زیاد یا اینکه کم است، ممکن است که یک سال بعد یا سه ماه بعد در نظر گرفته شود، هنوز مطالعات ثابتی وجود ندارد.

وی ویروس را موجودی پویا و زنده عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر آخرین دستورالعمل‌های اعلامی از سوی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشورمان، ملاک تزریق واکسن کرونا است، زیرا تداوم واکسیناسیون در زمان مقرر تنها راه برای کنترل و مدیریت ویروس محسوب می شود.

دکتر پورکاظمی اظهار داشت: آنهایی که در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند شامل پرسنل و کادر درمان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بهتر است که دُز یادآور واکسن کرونا را حتما دریافت کنند.

وی از مردم خواست تا توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و در مکان‌های پرازدحام و بسته حتما ماسک بزنند.

دُز چهارم ویروس کرونا برای سال ۱۴۰۱ کافی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه افرادی که دُز یادآور آنها، چهارمین دُز واکسن کرونا است برای سال ۱۴۰۱ کافی است، گفت: اگر بالای ۸۰ درصد گروه‌های هدف دُز چهارم واکسن کرونا را دریافت کنند می‌توان امید داشت که برای سال جاری مشکلی به لحاظ بیماری کووید ۱۹ نداشته باشیم.

دکتر اسماعیل نورصالحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که تزریق واکسن کرونا در آینده بعد از سال ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود؟ افزود: باید ببینیم که شرایط بیماری کووید ۱۹ چگونه خواهد شد، اگر آمار واکسیناسیون افزایش یابد آن وقت ایمنی در جامعه زیاد و ویروس ضعیف خواهد شد.

وی اظهار داشت: اما متاسفانه تزریق دُز سوم واکسن کرونا در استان گیلان به نزدیک ۵۰ درصد رسیده که این میزان تزریق واکسن، ایمنی ایجاد نخواهد کرد.

آیا تزریق دُز چهارم واکسن کرونا ضروری است؟

بستری‌های کرونایی در گیلان بیش از هفت برابر رسید

با این حال طی روزهای اخیر شاهد روند روبه رشد همه گیری کرونا در گیلان هستیم. طبق گزارش امروز سه‌شنبه مجموع بستری های مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های‌ گیلان که هفتم و هشتم ماه جاری به ۱۳ نفر رسیده بود، هم اکنون به ۹۵ نفر افزایش یافت ضمن اینکه آمار فوتی‌ها از صفر به یک نفر رسیده‌است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۶ بیمار جدید در بیمارستان‌های استان بستری شدند، گفت: طی روزهای اخیر بستری های روزانه “جدید” در مراکز درمانی استان در حال افزایش است، لذا ضروریست تا مردم به توصیه‌های بهداشتی بیش از پیش توجه کنند و حتما ماسک بزنند.

وی با بیان اینکه سرایت بیماری کووید ۱۹ در این مرحله بسیار بالاست و هر یک بیمار ۱۸ نفر را درگیر بیماری می‌کند، افزود: این مرحله، بالاترین سرایت اما مرگ و میر کمتری دارد اما توجه به توصیه های بهداشتی و تزریق واکسن راه مقابله با آن است.    

رنگ نارنجی نیز از هفدهم ماه جاری به نقشه کرونایی استان گیلان برگشت، هم اکنون شهرستان لاهیجان در وضعیت نارنجی، رضوانشهر، صومعه‌سرا، سیاهکل و املش زرد و شفت، ماسال، آستارا، آستانه‌اشرفیه، بندرانزلی، رشت، خمام، رودبار، رودسر، فومن، تالش و لنگرود آبی هستند.

تاکنون ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۸۲۹ نفر معادل ۹۶ درصد از گروه‌های هدف استان دُز اول، ٢ میلیون و ۵۴ و ۸۴۸ نفر معادل ۹۲ درصد دز دوم و یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۲۱ نفر معادل ۴۹ دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. 

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads