کد خبر: 22315 - تاریخ: شنبه، 6 آوریل 2013 - 09:54

آتشی که سوریه را دربرگرفته ترکیه راهم خواهد سوزاند

خوبان خبر: رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد: به غیر از مردم سوریه هیچ‌کس دیگری حق دخالت در امور سوریه را ندارد و این امر تنها خط قرمز ما است.

به گزارش خوبان، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفتگو با شبکه اولوسال ترکیه و روزنامه آیدینلیک ترکیه به پرسش‌های مختلف آنها درباره مسائل منطقه و سوریه پاسخ داد.

در این مصاحبه خبرنگاران به بحث و بررسی سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه در قبال سوریه و چرخش 180 درجه‌ای آن در سال‌های اخیر پرداختند.

به گزارش تسنیم، اهم سخنان بشار اسد در این مصاحبه عبارتند از:

* اگر اردوغان همانگونه که ادعا می‌کند برای حل و فصل بحران سوریه پیشنهاد ارائه می‌کند، این پیشنهادات با حمایت از گروه‌های مسلح چه ارتباطی دارند؟ امروز اردوغان با کمک مالی قطر گروه‌های مسلح ایجاد می‌کند، به آنها در داخل خاک ترکیه سلاح می‌دهد، به آنها کمک‌های پزشکی و سایر خدمات را ارائه می‌کند. اردوغان دروغ می‌گوید. و از این پیشنهادات به عنوان یک ماسک استفاده می‌کند. ما نصیحت را از جانب هر که باشد می‌پذیریم. اما مداخله در مسائل داخلی سوریه غیرقابل قبول است.

* آشکار است که اردوغان رویدادهای کشورهای عربی را فرصتی برای طولانی کردن عمر سیاسی خود می‌بیند. اندیشه این مرد اندیشه اخوان المسلمین است. در ابتدا هم سعی در مداخله در امور سوریه را داشت. اردوغان قبل از بحران نیز، در گفتگوهایی که با ما داشت، بیش از روابط بین ترکیه و سوریه، به وضعیت اخوان در داخل سوریه توجه داشت.

* اردوغان برای کسب منافع اخوان المسلمین در سوریه دخالت می‌کند نه به خاطر منافع ترکیه. … متأسفانه اردوغان چیز درستی در مورد سوریه نگفته است. …پیشنهادات اردوغان هر چقدر هم مهم باشد مهمتر از خواسته مردم سوریه نیست.

* دولت ترکیه در قتل مردم ترکیه دست دارد… ما به هیچ وجه دست به انتقام نخواهیم زد… مردم ترکیه برادران ما هستند… اردوغان برای پیشبرد برنامه‌های خود می‌خواهد دو ملت با یکدیگر درگیر شوند اما ما در این دام نخواهیم افتاد…

* سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه به تروریست‌ها و شبه‌نظامی‌ها یاری می‌رساند… تروریست‌ها اعترافات زیادی در این باره ارائه کرده‌اند…

اسد پشت‌پرده عذرخواهی اخیر اسرائیل از ترکیه را چنین تشریح کرد:

* در چنین شرایطی سؤالی که باید بپرسیم کاملا واضح است. نتانیاهو در زمان قتل عام کشتی ماوی مرمره نیز نخست‌وزیر بود. چرا در سال‌های گذشته عذرخواهی نکرد؟ در آن زمان هم اردوغان و هم نتانیاهو حضور داشتند. تنها چیزی که عوض شد وضعیت سوریه بود. این [عذرخواهی] دلیل بسیار آشکاری است که نشان می‌دهد ترکیه و اسرائیل به خاطر وضعیت سوریه در کنار یکدیگر قرار گرفتند. این امر نشان می‌دهد که اردوغان برای خرابکاری در سوریه در کنار اسرائیل قرار گرفته است.

بشار اسد همچنین یکی از دلایل عذرخواهی اسرائیل از ترکیه در شرایط جاری را کمک به کسب محبوبیت اردوغان در داخل کشور عنوان کرد.

وی درباره مسأله کردها گفت:

* کردها از عناصر اصلی این منطقه هستند بنابراین ما به دنباله راه‌حلی برای مسأله کردها هستیم… اما اردوغان تنها به دنبال منافع سیاسی خود است… من اعتمادی به او ندارم… اگر او در مورد این مسأله صداقت داشت سال‌ها پیش به دنبال راه‌حلی برای این مسأله بود نه اکنون…

* به نظر من وجود قومیت‌های مختلف در این منطقه به زیبایی‌های ان می‌افزاید… اما دشمنان از این امر برای ایجاد تفرقه در 100 سال گذشته استفاده کرده‌اند…

وی در خصوص حضور پ‌ک‌ک در سوریه و قدرتگیری آنها در پی بحران داخلی سوریه گفت:

* وقتی در دولتی بی‌نظمی به وجود می‌آید نیروهای دیگری خلأ قدرت را پر می‌کنند که ممکن است گروه‌هایی تجزیه طلب یا جنایتکار باشند… این امر در مورد عراق، سوریه و ترکیه صادق است… اما نمی توان این گروه‌ها را به تمام کردها نسبت داد… کردها مردمی میهن‌پرست هستند…

وی درباره ایجاد کردستان بزرگ با حضور کردهای ایران، سوریه، ترکیه و عراق گفت:

* در سوریه حمایتی از این ایده نمی‌شود… هیچ دولتی حاضر نیست سرزمین‌هایش جدا شوند… یقینا این مسأله جای هیچ بحثی ندارد…

* چهار دولت فوق به این امر اجازه نمی دهند… هم‌اکنون دولت‌ها در حال نزدیکی به هم هستند نه جدایی… چرا باید از این امر تبعیت نکنیم… اگر از این امر تبعیت نکنیم تبدیل به دولت‌های قومی کوچکی خواهیم شد که بسیار خطرناک است… این مسأله ما را به جنگ دائمی خواهد کشاند…

وی درباره ادعاهای وجود جبهه سنی و شیعه گفت:

* آمریکا پس از انقلاب ایران این ادعا را مطرح کرد… گویی که این انقلاب تنها به نفع ایران است… این امر برای دشمنی سایر مذاهب با ایران بود… متعاقب این امر اخوان‌المسلمین نیز سعی در ایجاد تفرقه در سوریه کرد که موفق نبود… آنها در مورد این فتنه‌ها موفق نبودند زیرا اگر موفق بودند منطقه را تکه تکه می‌کردند…

* این جنگ جنگ بین مذاهب نیست بلکه بین دولت‌های طرفدار غرب و دولت‌هایی است که در برابر غرب ایستادگی می‌کنند…

* سوریه کشوری بوده که به مدت زیادی ثبات داشته است… چگونه حکومتی می‌تواند بدون اینکه نمایندگی اکثریت را داشته باشد در این مدت طولانی دوام آورد… ادعای دیکتاتوری شیعیان صحت ندارد…

وی درباره وضعیت ترکیه گفت:

* مسائل ترکیه را از نزدیک تعقیب می‌کنم… آنچه در ترکیه رخ می‌دهد در سوریه نیز تأثیر می‌گذارد… عکس این مطلب نیز درست است… اما اردوغان و رهبران ترکیه نمی دانند که آتشی که سوریه را در برگرفته ترکیه را هم خواهد سوزاند… نمی‌دانم که چگونه باید این امر را به آنها فهماند.

وی درباره خط‌قرمزهای سوریه گفت:

* تنها خط قرمز ما دخالت‌های خارجی در سوریه است… به غیر از مردم سوریه هیچ‌کس دیگری حق دخالت در امور سوریه را ندارد… این امر تنها خط قرمز ما است.

* وی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مردم ترکیه گفت که روابط بین دو ملت همیشگی و پایدار هستند اما دولت‌ها می‌آیند و می‌روند… نباید اجازه دهیم دولتمردان نادان خللی در این رابطه ایجاد کنند.

 

انتهای پیام/110

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads