کد خبر: 223056 - تاریخ: شنبه، 18 ژوئن 2022 - 09:36

عضو کمیسیون انرژی مجلس:

میزان مصرف برق در استان ها تعیین کننده خاموشی هاست | سرمایه گذاری ۴۵۰۰ میلیاردی تجدیدپذیر

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه ادارات و نهادها و بانک ها و موسسات عمومی موظف به کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی مصرف برق هستند، خاطرنشان کرد: نیاز خانه ها به برق فوق العاده بالاست و لذا نباید جریان برق در زندگی مردم قطع شود.

به گزارش خوبان ،  بپرویز محمدنژاد، با اشاره به تراز منفی انرژی برق و گاز در کشور، اظهار کرد: به دنبال برگزاری جلسات متعدد کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با متولیان امور برق که از قبل از سال شروع شده، جهت جبران این کسری با مدیریت مصرف برنامه ریزی کردیم.

وی با بیان اینکه خاموشی های خرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بسیار کاهش یافته است، افزود: سال گذشته مردم خاموشی های نوبتی را تجربه کردند، اما با برنامه ریزی خوب تصمیم گیران صنعت برق کشور از جمله وزارت نیرو و شرکت توانیر شاهد آثار مثبت هستیم.

 
نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی، از افزایش شدید گرما در کشور خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه خاموشی های نوبتی در سطح استان و کشور نداریم و یا کمتر است لذا مدیریت مصرف ادامه دارد.

محمدنژاد، سهمیه بندی های شناور را وابسته به میزان تولید و مصرف روزانه دانست و گفت: میزان مصرف برق در استان ها تعیین کننده خاموشی هاست، اما اولویت مدیریت مصرف با واحدهای اداری و سازمانی است؛ نه خانوارها.

وی با بیان اینکه ادارات و نهادها و بانک ها و موسسات عمومی موظف به کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی مصرف برق هستند، خاطرنشان کرد: نیاز خانه ها به برق فوق العاده بالاست و لذا نباید جریان برق در زندگی مردم قطع شود.

رئیس کمیته نیروی کمیسیون انرژی مجلس، با تاکید بر لزوم حفظ جریان برق در خانه ها، عنوان کرد: برنامه ای مدون و جامع را جهت به حداقل رساندن خاموشی ها طراحی کردیم که آنلاین بوده و شرایط مصرف مشترکین را در روز بررسی می کند.

وی مصرف برق در کشور را معادل ۷۰ هزار مگاوات دانست و متذکر شد: میزان تولید ما ۶۰ هزار مگاوات بوده و لذا باید کسری ۱۰ هزار مگاواتی را جبران کنیم، اما جبران این کسری با اعمال خاموشی نخواهد بود.

محمدنژاد، از تعدیل ساعات کاری ادارات دولتی به عنوان یکی از روش های مدیریت مصرف جهت جبران کسری برق خبر داد و گفت: با شیفت دادن پیک مصرف ادارات موفق به جبران ۲۰۰۰ مگاواتی شدیم.

نماینده لنگرود در مجلس، با بیان اینکه نیروگاه های خودتامین و دیزل ژنراتورهای سطح کشور به صورت فول بار در مدار قرار گرفتند، ادامه داد: این نیروگاه ها و دیزل ژنراتورها ۲۵۰۰ مگاوات دیگر را وارد مدار کردند؛ همچنین چاه های آب در پیک مصرف خاموش خواهند شد.

وی با اشاره به تدوین طرح «توسعه و مانع زدایی صنعت برق کشور» در کمیسیون انرژی مجلس، بیان کرد: این طرح نیاز مصرف کننده را ملاک تولید برق قرار می دهد.

محمدنژاد، با بیان اینکه خطوط انتقال و توزیع برق فول بار بوده و توان و ظرفیت انتقال بار تولیدی را ندارند، گفت: علاوه بر مدیریت مصرف برق، استفاده از نیروگاه های تجدیدپذیر را در دستور کار داریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، از سرمایه گذاری ۴۵۰۰ میلیارد تومانی نیروگاه های تجدیدپذیر در صنعت برق برای نخستین بار خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۱۰۰ میلیارد تومان و امسال ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای نیروگاه های بادی و خورشیدی سرمایه گذاریم کردیم که بیش از دو برابر است.

وی با اشاره به رشد سریع نیروگاه های تجدیدپذیر در دنیا، اضافه کرد: تنها یک درصد برق مورد نیاز کشور از نیروگاه های تجدیدپذیر تامین می شود که عدد خوبی نیست و باید در این حوزه جهش کنیم. اطاقور و منجیل در استان گیلان برای نیروگاه های تجدیدپذیر انتخاب شدند.

محمدنژاد، با بیان اینکه بهای برق مصرفی بین هفت تا ۱۰ درصد افزایش سالانه دارد، اظهار کرد: بهای برق برای خانوارهایی که ماهانه تا ۱۵۰ کیلووات مصرف دارند، رایگان است و خانوارهایی که الگوی مصرف را رعایت می کنند مشمول افزایش تعرفه نخواهند شد، اما عدم رعایت الگوی مصرف می تواند بهای برق را بین نیم تا سه و نیم برابر قیمت تمام شده تجدیدپذیر افزایش دهد.

 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads