کد خبر: 222742 - تاریخ: چهارشنبه، 8 ژوئن 2022 - 07:52

تصویب برگزاری ۲ کنکور در سال؛ دروس عمومی حذف شد | سهم کنکور ۱۴۰۲ به ۶۰ درصد رسید

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سهم کنکور سراسری ۱۴۰۲ در پذیرش داوطلبان به ۶۰ درصد و سهم سوابق تحصیلی به ۴۰ درصد تاثیر قطعی رسید؛ همچنین در آزمون سال آینده دروس عمومی حذف شد و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون دروس اختصاصی ۲ بار در سال برگزار می‌شود.

به گزارش خوبان خبر ، عبدالرسول پورعباس سه شنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: تاثیر کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ به ۴۰ درصد سابقه تحصیلیِ سال دوازدهم بر مبنای ۱۰ درسی است که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می شود و ضرایب خاص خود را دارد و ۶۰ درصد هم بر مبنای آزمون سراسری است.

وی افزود: کنکور مقوله ای است که از سال ۸۴ بحث قانون به آن ورود کرد و اولین قانون با عنوان حذف کنکور مطرح شد؛ سپس قانون سال ۹۵ و اکنون این قانون تصویب شد. هر سه قانون متکی بر توانایی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر برگزاری امتحانات سراسری استاندارد است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در کنکور سال آینده تحولات اساسی را شروع می کنیم؛ همچنین دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می شود که از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.

 

معاون وزیر علوم درباره آزمون سوال های اختصاصی خاطرنشان کرد: آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی ۲ بار در سال برگزار شود و نتیجه آن برای ۲ سال معتبر است.

پورعباس با بیان اینکه داوطلبان به ۲ روش در دانشگاه ها پذیرش می شوند، ادامه داد: یک شیوه پذیرش فقط بر اساس سوابق تحصیلی بر مبنای معدل معمولی دانش آموزان است و هم اکنون ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها را شامل می شود.

 

نحوه اعمال تاثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی

وی درباره تاثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: منظور از تاثیر قطعی سوابق تحصیلی این است که نمره کنکور، تحت تاثیر سوابق تحصیلی بالا و پایین می رود. اگر داوطلب از سوابق تحصیلی خوبی برخوردار باشد، نمره کل را بالا می برد و حالت برعکس آن هم ممکن است رخ دهد.

پورعباس درباره برگزاری ۲ آزمون دروس اختصاصی در سال، گفت: داوطلب در ۲ آزمون دروس اختصاصی شرکت می کند و نمره هر کدام از آزمون‌ها که بالاتر بود، به عنوان ملاک پذیرش خود در دانشگاه اعلام می‌کند. نمره آزمون با نمره سوابق تحصیلی ترکیب و نمره کل ساخته می‌شود. بنابراین نمره کل، ملاک پذیرش نهایی است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۱، تاکید کرد: امسال سوابق تحصیلی در آزمون تاثیر مثبت دارد؛ به این معنا که اگر داوطلبی نمره کنکور خوبی داشت، معدل نه تنها این نمره را پایین نمی‌آورد بلکه به بالا بردن نمره آزمون نیز کمک می‌کند. 

معاون وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه سال آینده، زیر گروه ها حذف می شود، ادامه داد: بر این اساس، افراد بر مبنای یک نمره، انتخاب رشته می کنند. همچنین وزن دهی و ضرایب همه دروس کنکور در حوزه آزمون سوال های تخصصی و همه دروس آموزش و پرورش تغییر می کند که این امر باید به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو برسد. 

به گفته پورعباس، به سازمان سنجش آموزش کشور تکلیف شد این موضوع را تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف و اطلاع رسانی کند که امیدواریم تا خردادماه به این هدف  برسیم. 

آزمون بدون کاغذ از سال ۱۴۰۳

رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین درباره برگزاری آزمون تمام الکترونیک سراسری در سال ۱۴۰۳، گفت: برای سال ۱۴۰۳ آزمون سراسری به شکل الکترونیکی و بدون کاغذ برگزار می‌شود. بر اساس پیش بینی ها، سازمان سنجش سالی ۶ آزمون برگزار می کند که از این تعداد، داوطلب ۲ آزمون را می تواند به رسمیت بشناسد و چهار آزمون دیگر، آزمایشی محسوب می شود. 

پورعباس به این نکته اشاره کرد که آزمون های استاندارد کشوری در چارچوب آزمون سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود. 

معاون وزیر علوم همچنین تاکید کرد که داوطلبان تا زمانی که در آزمون های آزمایشی به نقطه مطلوب نرسیده اند، حق شرکت در آزمون ها دارند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads