کد خبر: 222192 - تاریخ: دوشنبه، 16 می 2022 - 19:49

تحقق جوانی جمعیت با جدیت در گیلان پیگیری شود

رئیس علوم پزشکی گیلان با اشاره به وضعیت بحرانی گیلان در پایین بودن نرخ باروری و ازدواج گفت: این دانشگاه با جدیت تحقق جوانی جمعیت را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش خوبان، دکتر ارسلان سالاری در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت، ضمن تشریح وضعیت جمعیتی کشور و استان گیلان تصریح کرد: هرم سنی ایران در حال معکوس شدن است و به سمت سالمندی متمایل خواهد شد.

وی افزود: استان گیلان از لحاظ بعد خانوار، در آخرین رتبه کشور قرار دارد و علاوه بر اینکه از لحاظ شاخص سالخوردگی جمعیت، گیلان رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده، طی ۱۰ سال گذشته نیز آمار ازدواج در آن رو به کاهش بوده و نرخ باروری در آن از پایین ترین نرخ های باروری کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان درآمد ناکافی، رشد فردگرایی و بالارفتن سن ازدواج را از جمله مهمترین موانع فرزندآوری برشمرد و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرزندآوری را یک مجاهدت بزرگ خوانده اند و این مهم، مسئولیت همه دستگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی را در تحقق ایجاد جوانی در جمعیت، بسیار سنگین تر می کند.

سالاری با اشاره به بندهای مختلف قانون جوانی جمعیت به تشکیل کمیته های تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص تاکید و بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و شرایط نگران کننده جمعیت استان گیلان، باید با جدیت کمیته های تخصصی تشکیل و نسبت به شرح وظایف تعیین شده اقدام شود.

پایین بودن نرخ باروری در استان گیلان

دکتر اسماعیل نورصالحی، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، با بیان اینکه کاهش نرخ باروری یک خطر برای هویت ایرانی و گیلانی است اظهار کرد: تحقق جوانی جمعیت یک وظیفه ملی و استانی است.

وی افزود: اگر نتوانیم جمعیت استان را طی هفت سال احیا کنیم دچار سیاهچاله جمعیتی می شویم و ۱۵۰ سال زمان می برد که بتوانیم مجدد جمعیت استان را جوان کنیم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به پایین بودن نرخ باروری در استان گیلان گفت: در صورت تداوم روال کنونی باروری و جمعیت، در ۳۰ سال آینده گیلان خالی از نسل جوان خواهد شد و این موضوع از لحاظ امنیتی و هویتی هم بسیار خطرناک است.

نورصالحی تصریح کرد: در صورت سالمند شدن جمعیت کشور و استان، علاوه بر به خطر افتادن هویت و امنیت، تولید و توسعه کشور و استان هم دچار چالش های جدی می شود و هزینه های بسیاری بر جامعه و خانواده ها تحمیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: تحقق جوانی جمعیت از وظایف همه دستگاه ها است و دانشگاه علوم پزشکی با جدیت این مهم را دنبال می کند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads