کد خبر: 222126 - تاریخ: شنبه، 14 می 2022 - 11:03

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی گیلان:

۹۰ درصد جرایم در گیلان مربوط به “سرقت” است | پیک زمان سرقت از منزل از ۵ بعداز ظهر تا ۹ شب

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت: بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های تسکیل شده در پلیس آگاهی و مراجع قضایی استان گیلان مربوط به سرقت، ۷ درصد مربوط به جرایم مالی، جعل و کلاهبرداری و مابقی مربوط به جرایم جنایی است.

به گزارش خوبان خبر به نقل از تسنیم، سرهنگ علیرضا حدادی صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره آمار وقوع سرقت در استان گیلان اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس آگاهی و مراجع قضایی استان گیلان مربوط به سرقت، ۷ درصد مربوط به جرایم مالی، جعل و کلاهبرداری و مابقی مربوط به جرایم جنایی است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان با بیان اینکه در استان گیلان پتانسیل جرایم زیادی نسبت به میانگین کشوری وجود ندارد و در برخی از جرایم روند آماری پرونده‌ها کاهشی است تصریح کرد: می‌توان ادعا کرد که استان گیلان جزو استان‌های امن بوده و جرایم خشن در گیلان آمار پایینی دارد.

حدادی با بیان اینکه پرونده‌های حوزه سرقت در استان گیلان نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش دارد، ابراز داشت: در حوزه جرایم خرد که تقریباً ۷۰ درصد جرایم استان گیلان را به خود اختصاص داده است و سرقت خودرو به ترتیب شاهد کاهش ۶ و ۱۹ درصدی آمار در استان هستیم.

وی عنوان کرد: در حوزه سرقت، سرقت‌های خرد نظیر سرقت در معابر، اماکن خصوصی، اماکن در حال احداث، سرقت از خانه‌ها و ویلاهای رها شده در استان بخش اعظمی از پرونده‌ها را تشکیل داده که در این حوزه استان گیلان استانی آسیب‌پذیر است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان درباره ساعت وقوع عمده سرقت‌ها با بیان اینکه پیک وقوع سرقت‌ها به نوع سرقت بستگی دارد، گفت: براساس پرونده‌های تشکیل شده عمده زمان وقوع سرقت‌های خرد در استان از ساعت ۲ بامداد تا زمان روشنایی هوا بوده است.

حدادی با اشاره به اینکه پیک زمان سرقت از منزل از ۵ بعداز ظهر تا ۹ شب است، تصریح کرد: خودروهای پراید و به‌ویژه پرایدهای مدل پایین در برابر سرقت آسیب‌پذیر است از این رو مردم باید خودروهای خود را به تجهیزات مراقبتی مجهز کرده و خودرو را در حالت روشن برای انجام کار یا خریدی کوتاه رها نکنند‌.

وی با بیان اینکه توجه به توصیه‌های پلیس تا حد زیادی در کاهش وقوع سرقت‌ها مؤثر است افزود: در استان گیلان با توجه به فرهنگ بالای مردم این استان و توجه بالایی که به توصیه‌های پلیس دارند نسبت به سایر استان‌ها در حوزه جرایم خشن در بخش‌های مختلف شاهد آمار کاهشی هستیم.

حدادی با بیان اینکه با این وجود هم‌استانیان ‌باید الزاماتی را برای جلوگیری از وقوع خفت‌گیری و زورگیری رعایت کنند گفت: به عنوان مثال تردد افراد در خیابان با در دست گرفتن موبایل ممکن‌ است زمینه را برای زورگیران فراهم کند تا با استفاده از غفلت عابر اقدام به خفت‌گیری و ربودن موبایل او کند‌.

وی درباره تمهیدات پلیس برای جلوگیری از سرقت افزود: چندین دستگاه جهت جلوگیری از وقوع جرایم و کاهش آن در استان فعال هستند و پلیس برای ارتقای امنیت شهروندان از ظرفیت این دستگاه‌ها اعم از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، دادسراها و ظرفیت عظیم بسیج در قالب گشت‌های رضویون بهره‌گیری می‌کند.

 رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان بیان کرد: همچنین پلیس با دهیاری‌ها نیز در تعامل بوده و با ملزم کردن آنان برای حضور نگهبان در روستا که با واحدهای گشت پلیس همکاری کند، ارتقای امنیت در روستا را دنبال می‌کند البته مردم در پیشگیری از جرایم به‌ویژه سرقت سهم‌ به‌سزایی دارد.

حدادی درباره اهمیت توجه به معیشت زندانیان پس از آزادی آنان از زندان اظهار داشت: مجرمان قاعدتاً پس از اتمام زمان حبس از زندان آزاد می‌شوند و اگر معاش آنان پس از آزادی با مشکل مواجه باشد تکرار جرم اتفاق می‌افتد از این رو باید ساختارهای موجود در جامعه تغییر کند.

وی با بیان اینکه باید ساختارها را تغییر دهیم تا معاش زندانی پس از آزادی درگیر نباشد خاطرنشان کرد: اینکه آیا فرد اراده کرده که متنبه شده و از سرقت دست بکشد و آیا پس از آزادی شغلی دارد که با آن امرار معاش کند موضوعاتی است که باید روی آن کار کنیم.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان در پاسخ به سوالی درباره میزان بازدارندگی مجازات‌ها برای سارقان عنوان داشت: سرقت‌ها بسته به نوع جرم مجازات دارند و قانون برای سرقت‌های خشن و سرقت‌های سریالی مجازات‌‌های بازدارنده‌ای در نظر گرفته است.

حدادی اذعان داشت: باید توجه داشت که این افراد تا ابد که در زندان نمی‌مانند لذا باید پس از آزادی از زندان در سامانه کنترلی پلیس بوده و از طریق مراجع قضایی هم کنترل‌ شوند همچنین باید معیشت خانواده این افراد نیز پس از آزادی کنترل شده و رها نشود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به معیشت و خانواده زندانیان و با اشاره به نامناسب بودن اقدامات انجام شده در این حوزه در استان گیلان، خاطرنشان کرد: کنترل معیشت زندانی بدان سبب است که او به سمت تکرار جرم نرود اما در حال حاضر وضعیت استان گیلان در این حوزه ضعیف است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان با اشاره به اینکه بخشی از سرقت‌ها توسط سارقان مأمورنما اتفاق می‌افتد گفت: مردم در این مواقع باید توجه داشته باشند که مطالبه پلیس از آنان دریافت گوشی موبایل، کیف و وجه نقد نیست گرچه شاید این افراد لباس پلیس را داشته باشند.

حدادی با بیان اینکه این مأمورنماها عموماً از ماشین خود خارج نمی‌شوند و با پلیس حرفه‌ای و واقعی کاملاً قابل تشخیص هستند، ابراز داشت: در این مواقع شهروندان ابتدا از فردی که ادعا می‌کند پلیس است کارت شناسایی را دریافت کنند و در صورت مواجهه با مأمورنماها با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مجرمان در فضای مجازی اقدام به سرقت و کلاهبرداری می‌کنند افزود: مردم باید توجه به هشدارهای پلیس را جدی بگیرند و به توصیه‌های پلیس فتا توجه کنند در برخی از موارد شگرد سارقان این است که با فردی تماس گرفته و ادعا می‌کنند شما در برنده یک جایزه و یا برنده سفر به عتبات عالیات شده‌اید.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان گیلان با بیان اینکه مجرمان از این طریق می‌خواهند با دریافت اطلاعات حساب اقدام به کلاهبرداری کنند، خاطرنشان کرد: شهروندان در معاملات خود در فضای مجازی دقت کافی را داشته باشند و از درگاه‌های مجاز نسبت به خرید و فروش‌ها اقدام کنند.

حدادی تجهیز پلیس به تکنولوژی‌های پیشرفته را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی رویکرد پلیس نیز هوشمندسازی سامانه‌های پلیسی و استفاده از اپلیکیشن پلیس من در راستای کاهش مراجعه مردم به دفاتر پلیس و کاهش فاصله وقوع و کشف جرم است.

وی با بیان اینکه هر چه در حوزه پیشگیری تلاش شود مردم بیشتر به حقوق خود واقف می‌شوند افزود: استفاده از دوربین‌های مدار بسته و عدم مراجعه به صفحات جعلی در فضای مجازی، ملزم کردن سازندگان بناها به استفاده از تجهیزات مراقبتی و ضدسرقت، مسدود کردن بالکن‌ها در کاهش آمار سرقت و کلاهبرداری مؤثر است.

 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads