کد خبر: 221871 - تاریخ: چهارشنبه، 4 می 2022 - 23:41

طبق اعلام آب منطقه‌ای گیلان ؛

تمامی کانال‌های آبیاری شهرستان خمام تا ۴۸ ساعت آینده آبگیری می‌شوند

از روز یکشنبه کانال آب بر فومنات در سد تاریک و کانال راست سنگر برای اراضی شالیزارهای شرق گیلان آبگذاری شده و آبگذاری کانال چپ سد سنگر نیز از روز ۱۴ اردیبهشت ماه برای اراضی شالیزارهای مرکزی استان شامل شهرستانهای رشت و خمام آغاز خواهد شد. 

به گزارش خوبان خبر ؛گیلان سرزمین باران‌های نقره‌ای با بارش سالیانه به طور متوسط بیش از یک هزار میلیمتر است که بدلیل نبود منابع ذخیره‌سازی کافی،   سالانه چندین میلیارد مترمکعب از این آب‌ها هدر می‌رود. 

این سال‌ها سدها یکی از راهکارها برای جلوگیری از هدررفت آب و منبع آبی پایدار برای تامین آب شرب و کشاورزی به شمار میرود و سد سفیدرود که یکی از مهم‌ترین سدهای موجود در استان گیلان به منظور تامین آب کشاورزی است به طوری که از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گیلان آب زراعی بیش از ۱۸۰ هزار هکتار توسط سد سفیدرود تامین می‌شود. 

امسال به دلیل کاهش بارندگی در گیلان میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود با کاهش ۳۰ درصدی مواجه شده و به گفته مسوولان آب منطقه‌ای تاکنون ۷۸۰ میلیون متر مکعب آب در سد ذخیره شده است. 

علیرغم تمامی این کمبودها و طبق اعلام مدیرعامل آب شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تلاش‌های صورت گرفته تمامی تدابیر لازم برای رهاسازی آب برای آغاز فصل زراعی در استان گیلان انجام شده و با دستور استاندار گیلان از روز های گذشته رهاسازی آب زراعی در استان گیلان آغاز شد. 

به گفته وحید خرمی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان حال حاضر حجم مخزن سد سفید حدود ۸۳۰ میلیون متر مکعب است و با توجه به وضعیت گرمی آب و هوا در روزهای گذشته و رشد سریع خزانه‌های برنج، برابر دستور استاندار گیلان در چهارمین جلسه شورای حفاظت از آب استان در سال ۱۴۰۱، رهاسازی آب سد سفید رود دو روز زودتر از موعد مقرر انجام شد. 

همچنین از روز یکشنبه کانال آب بر فومنات در سد تاریک و کانال راست سنگر برای اراضی شالیزارهای شرق گیلان آبگذاری شده و آبگذاری کانال چپ سد سنگر نیز از روز ۱۴ اردیبهشت ماه برای اراضی شالیزارهای مرکزی استان شامل شهرستانهای رشت و خمام آغاز خواهد شد. 

یکی از گلایه‌های برخی از شهرستان‌های مرکز گیلان به مانند رشت و خمام‌ عدم رسیدن به موقع آب کشاورزی است در همین خصوص و طبق اعلام آب منطقه‌ای گیلان تمامی شهرستان‌های مرکز گیلان هم ظرف مدت ۴۸ ساعت آینده به طور کامل آبگیری خواهند شد و این آبگیری در تمامی مناطق استان گیلان به طور دقیق و بر اساس زمان‌بندی اعلام شده صورت می‌گیرد. 

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads