کد خبر: 221294 - تاریخ: شنبه، 16 آوریل 2022 - 14:06

شهرستان رشت با دارا بودن ۲۵ درصد از اراضی کشاورزی استان نیازمند نگاه ویژه است‌

فرماندار رشت با اشاره به جایگاه مهم این شهرستان در صنعت کشاورزی استان گیلان، اظهار داشت: شهرستان رشت با دارا بودن ۳۵ درصد از اراضی کشاورزی استان، نیازمند توجه و برنامه‌ریزی ویژه است.

به گزارش خوبان ، امام پناهی در جلسه هم‌اندیشی با نمایندگان شهرستان که با هدف برنامه ریزی در مدیریت مصرف منابع آبی در فصل زراعی جدید و با حضور نمایندگان شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی و مدیران عامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زه کشی گیلان، شرکت توزیع برق استان، آب منطقه‌ای استان و سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان برگزار شد با اشاره به در پیش بودن سال سخت زراعی، اظهار داشت: ضروری است در تمامی دستگاه‌ها با بسیج امکانات، حضور میدانی مسئولین و همکاری مردم آماده مواجهه با بحران و پشت سرگذاشتن مشکل کم آبی با کمترین میزان خسارت وارده باشند.

 امام پناهی با بیان این مطلب که شهرستان رشت با دارا بودن ۵۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری ۳۵ درصد از اراضی کشاورزی استان را به خود اختصاص داده و از جایگاه ممتازی در این زمینه برخوردار است، اظهار داشت: کشاورزی شهرستان رشت نیازمند نگاه ویژه مسئولین استانی، کاستن از پروسه اداری، تفویض اختیارات بیشتر به مدیران شهرستانی در شرایط خاص کنونی و بسیج تمامی امکانات برای عبور از تنش آبی پیشرو می‌باشد.

 
وی با اشاره به اینکه از ۴۰۰ کیلومتر انهار درجه ۱ و ۲ شهرستان ۳۰۰ کیلومتر آن نیازمند لایروبی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد هفت دستگاه بیل مکانیکی مشغول لایروبی انهار کشاورزی در سطح شهرستان می‌باشند که با استفاده از توان دستگاه‌های استانی، شهرستانی و بخش خصوصی و به کارگیری تعداد بیشتری بیل مکانیکی، با سرعت بخشیدن به روند انجام کار به زودی شاهد پایان عملیات لایروبی انهار خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با اشاره به انجام شخم اولیه در ۳۰ هزار ۶۶۸ هکتار شامل۵۷.۳ از اراضی شالیزاری شهرستان و احداث ۱۰ هزار ۱۴۱ هکتار خزانه در سطح شهرستان، گفت: برای عبور از بحران و مدیریت بهتر منابع آبی موجود در سال زراعی پیش‌رو، نیازمند هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها، رعایت جدول زراعی از سوی کشاورزان و عدالت در توزیع منابع آبی به عنوان کلید اصلی برون‌رفت از مشکلات پیش رو هستیم.

وی افزود: بر اثر جدول تنظیمی روز ۱۶ اردیبهشت برای آغاز نشاکاری شالیزارها و آزادسازی آب سد سفیدرود مدنظر قرار گرفته است و شایسته است تا مسئولین مربوطه با بررسی ناسی موضوع و در صورت امکان نسبت به رهاسازی اب سد سفیدرود زودتر از تاریخ فوق اقدام کنند.

 امام پناهی با اشاره به کاهش ۴۵ درصدی در قیمت کود پتاسیم و نقش اثبات شده این کود در مقابله با تنش خشکسالی برای گیاه، اظهار داشت: ضروری است تا کشاورزان با آبیاری تناوبی و به مقدار کم و با مدیریت بهینه مصرف منابع آبی در کنار مسئولین برای عبور از بحران اقدام کنند.

فرماندار رشت با بیان این مطلب که بر اساس آخرین ارزیابی‌ها ذخیره آب موجود پشت سد سفیدرود ۷۳۲ میلیون مترمکعب می‌باشد، گفت: تلاش خواهد شد تا با استفاده از ظرفیت ایستگاه‌های پمپاژ و چاه‌های موجود در سطح شهرستان نسبت به کاهش تنش آبی گام‌های موثری برداشته شود.

 امام پناهی با تاکید بر این مطلب که هرگونه پرداخت خسارت به کشاورزان منحصرا در چهارچوب صندوق حمایت از بیمه کشاورزی امکان‌پذیر خواهد بود، اظهار داشت: ضرورت دارد تا کشاورزان عزیز هر چه سریعتر نسبت به بیمه زمین‌های زراعی خود اقدام نموده و بخشداران نیز با کمک اصحاب رسانه و استفاده از ظرفیت و مقبولیت ائمه جمعه، شوراها، دهیاران و پایگاه‌های بسیج نسبت به تشویق کشاورزان برای بیمه محصولات خود اقدامات لازم را صورت دهند.

وی با اشاره به سهمیه در نظر گرفته شده ۴ هزار و ۶۰۰ هکتاری برای شهرستان رشت در اجرای طرح کشت قراردادی و وجود ۴ هزار هکتار اراضی پرخطر و در معرض آسیب از معضل کم آبی در سطح شهرستان، استقبال کشاورزان از این طرح را نیز یکی از راه‌حل‌های مناسب و مطمئن برای عبور از بحران خشکسالی برشمرد.

 احمدی سنگری نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به پیش بینی‌ها از میزان ذخایر آب پشت سد سفیدرود و میزان نزولات جوی در ماه‌های آینده، مدیریت منابع آبی را ضروری دانست و افزود: کشاورزان باید در زمینه رعایت تقویم پیشنهادی زراعی و انجام بیمه زراعی بیش از سال‌های گذشته حساسیت داشته باشند.

 کوچکی نژاد دیگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر ضرورت استفاده از روش‌های جدید و به روز در آبیاری شالیزارها و تسریع در اتمام مراحل تکمیل سد لاستیکی فخرآباد، اظهار داشت: با توجه به موقعیت خاص منابع آبی در سال زراعی پیش رو ضروری است تا دستگاه‌ها با کاستن از فرایندهای پیچیده اداری و بصورت جهادی در جهت کاستن از مشکلات و رفع نواقص اقدام نمایند.

 
 

گر نماینده مردم رشت وخمام در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه عبور موفق از مشکلات در سال زراعی پیش‌رو نیازمند حضور اجرایی و عملیاتی مسئولین و دست‌اندرکاران است، اظهار داشت: دقت در چرخه تامین و توزیع عادلانه و به موقع سوخت مصرفی کشاورزان یکی از موارد مهم در زمینه تامین آب زراعی می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به نقش پراهمیت میراب شاگرد‌های محلی در زمینه مدیریت و توزیع منابع آبی در سال زراعی کنونی، استفاده از تجربه آبسواران قدیمی و میراب شاگردهای با سابقه محلی باید به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در صدر امور قرار گیرد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads