کد خبر: 221095 - تاریخ: شنبه، 9 آوریل 2022 - 18:11

دلیل گرانی میوه و تره‌بار در بازار گیلان چیست؟

افزایش بی‌رویه قیمت میوه و تره‌بار در گیلان نارضایتی مردم را به همراه داشته و علیرغم اظهارات رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان رشت مبنی بر دلایل افزایش قیمت برخی از میوه و تره‌بار در بازار به دلیل مشکلات کامیون داران، شهر تولید و همچنین مسافت آن تا محل عرضه، عدم پیش‌بینی این رویه توسط مسؤولان قابل‌پذیرش نیست.

به گزارش خوبان، هرساله پیش از ماه مبارک رمضان جلسات متعددی برای تنظیم بازار و قیمت کالای اساسی در استان گیلان برگزار می‌شود که آخرین نشست مرتبط در پانزدهم فروردین به ریاست استاندار گیلان برگزار و مقام عالی دولت در گیلان بر تداوم نظارت مستمر بر بازار تا پایان ماه مبارک رمضان و برخورد بدون مماشات با متعرضان به‌سلامت و سفره مردم تأکید کرد.

 

اسدالله عباسی به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار استان گیلان همچنین در این جلسه افزایش خودسرانه قیمت کالاها بدون مصوبه ستاد تنظیم بازار قابل‌قبول ندانست و گفت نباید اجازه دهیم عده‌ای سودجو به دلیل خلأ نظارتی، به نحوی موجب نارضایتی مردم شوند و زحمات همه را زیرسوال ببرند.

 

همچنین عباسی یک روز پس‌ازاین نشست در بازدید سرزده و میدانی از بازار بزرگ رشت بار دیگر بر نظارت بر عرضه کالا مطابق با قیمت مصوب و بررسی زنجیره تولید تا عرضه برای ایجاد تعادل در قیمت‌ها تأکید کرد و گفت که اجازه سوءاستفاده و گران‌فروشی به افراد فرصت‌طلب داده نشود.

اما پس از گذشت چندین روز از ماه مبارک رمضان، قیمت میوه سرسام‌آور شده و عدم نظارت مناسب بر این افزایش صدای مردم را در آورده است.

مشکلات کامیون داران، شهر تولید و مسافت عامل گرانی

ابراهیم حسنی رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان رشت امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تأیید افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: در حال حاضر قیمت حمل بسیار بالا رفته و روی گرانی محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولاتی که از استان‌های جنوبی به گیلان می‌آیند تأثیر بسزایی دارد.

وی صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هم‌جوار را از دیگر عوامل تأثیرگذار برافزایش قیمت میوه و تره‌بار برشمرد و گفت که تولیدکنندگان، صادرات را بر عرضه داخلی محصول ترجیح می‌دهند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان رشت به برگزاری جلسات متعدد با مسؤولان مربوطه اشاره کرد که با پیگیری اتحادیه و هیئت‌امنا میادین میوه و تره‌بار و حمایت سازمان تعزیرات حکومتی و با رفع موانع، گوجه‌فرنگی به میزان لازم واردشده و کمبود این محصول که از عوامل عمده گرانی آن بود، رفع شد.

حسنی، قیمت گوجه‌فرنگی در میادین شهرستان رشت را در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و بر اساس کیفیت آن عنوان کرد و درعین‌حال گفت که بحث میوه و تره‌بار پیچیدگی‌های خاص خود را داشته که باید در نظارت‌ها و قیمت‌گذاری‌ها موردتوجه قرار گیرد.

وی درباره چرایی تفاوت قیمت‌های محصولات مشابه در بازار تصریح کرد که نوع کالا، شهر و فصل تولید هرکدام بر کیفیت محصول تأثیر می‌گذارد؛ به‌طور مثال کیفیت سیب مراغه با سیب ارومیه متفاوت و هزینه حمل آن‌ها نیز متفاوت است، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت هر دو محصول به یک قیمت فروخته شود.

 رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان رشت همچنین از ورود میوه‌های هسته‌دار چون گوجه‌سبز و توت‌فرنگی به میزان کافی به شهرستان رشت و همچنین زردآلو در هفته آتی به میزان کافی در بازار خبر داد و گفت که اگر نیاز شهر و استان در خصوص هر محصولی برآورد شود و محصول به‌وفور در بازار وجود داشته باشد، قیمت نیز ساماندهی و کنترل خواهد شد.

جدای از اظهارات رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فرهنگی، اقلیمی و زمانی، پیش‌بینی چنین وضعیت تقاضا و تناسب آن با عرضه محصول در ماه مبارک، باید ستاد تنظیم بازار با برنامه بهتری اقدام به پیش‌بینی، پیشگیری و جلوگیری این افزایش بی‌رویه می‌کرد.

انتهای پیام/۳۳۸۹/م

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads