کد خبر: 219011 - تاریخ: دوشنبه، 24 ژانویه 2022 - 16:39

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان مطرح کرد

رفع تصرف ۴۴۰ هکتاری در گیلان/ معضل قاچاق چوب آلات جنگلی با خودروی سواری

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، یکی از معضلات حفاظتی استان را استفاده از خودروهای سواری برای حمل چوب آلات قاچاق دانست و یادآور شد: متاسفانه برخی از افراد اقدام به قاچاق چوب با خودروی شخصی می کنند که کار را برای نیروهای حفاظتی دشوار کرده است.

به گزارش خوبان، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، یکی از معضلات حفاظتی استان را استفاده از خودروهای سواری برای حمل چوب آلات قاچاق دانست و یادآور شد: متاسفانه برخی از افراد اقدام به قاچاق چوب با خودروی شخصی می کنند که کار را برای نیروهای حفاظتی دشوار کرده است.

سرهنگ محمد قربانی لرد در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال ۱۳۱۱ فقره عملیات کشف و ضبط چوب آلات جنگلی قاچاق و غیر مجاز توسط یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان اجرا شده است، اظهار کرد: حجم چوب آلات مکشوفه معادل ۱۱۳۴ مترمکعب بوده است.

وی از دستگیری ۱۸۷۱ نفر در رابطه با قطع و حمل غیر مجاز چوب آلات در مدت مذکور خبر داد و تصریح کرد: همچنین ۸۹۸ دستگاه وسیله نقلیه شامل کامیون، نیسان و سواری و… توقیف شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه در مدت مذکور هشت مورد درگیری نیروهای حفاظتی با قاچاقچیان رخ داده و ۱۹ مجروحی از نیروهای حفاظتی داشتیم، گفت: خوشبختانه چوب آلات قطع شده مربوط به درختان ممنوع القطع و جنگلی نبوده و بیشتر شامل حمل بدون مجوز چوب آلات زراعتی در اراضی ملی بوده است؛ همچنین بخش عمده چوب آلات کشف شده مربوط به قاچاق از سایر استان هاست که در ورودی ها و خروجی های استان ضبط شده است.

قربانی لرد، ۵۰ درصد نیاز چوبی کشور را مربوط به کارخانجات گیلان دانست و عنوان کرد: همین نیاز چوبی موجب شده تا شاهد قاچاق چوب آلات از سایر استان ها به گیلان باشیم و لذا بخشی از محموله های کشف شده توسط نیروهای یگان حفاظت مستقر در جوار کارخانجات است.

وی با بیان اینکه حمل چوب آلات دست کاشت هم در اراضی ملی و هم در اراضی مستثنیات نیازمند مجوز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است، اضافه کرد: وزش باد گرم شدید طی ماه اخیر در استان در برخی از شهرستان ها موجب سقوط و کمرشکن شدن درختان جنگلی شده و لذا فرصتی برای سودجویان ایجاد کرد. در این راستا نیز با کشف محموله های قاچاق مواجه شدیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، یکی از معضلات حفاظتی استان را استفاده از خودروهای سواری برای حمل چوب آلات قاچاق دانست و یادآور شد: متاسفانه برخی از افراد اقدام به قاچاق چوب با خودروی شخصی می کنند که کار را برای نیروهای حفاظتی دشوار کرده است.

وی از وقوع ۱۲۰ فقره حریق جنگل ها و مراتع در مساحت ۲۰۹ هکتاری از ابتدای سال تا پایان دی سال جاری خبر داد و بیان کرد: شاهد کاهش ۴۸ درصدی در تعداد و کاهش ۴۴ درصدی در مساحت حریق هستیم.

قربانی لرد، با بیان اینکه طی مدت مذکور ۱۷۸۵ فقره عملیات در اجرای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور صورت گرفت و ۳۶۸.۵ هکتار رفع تصرف شده است، گفت: همچنین ۱۴۹ فقره عملیات در اجرای احکام خلع ید داشتیم که منجر به رفع تصرف ۷۱.۵ هکتار از اراضی ملی استان شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی را دو معضل منابع طبیعی در استان دانست و خاطرنشان کرد: به واسطه جغرافیای ارزشمند گیلان و وجود طبیعت سرسبز و افزایش قیمت زمین و گران شدن چوب شاهد افزایش طمع سودجویان هستیم.

وی با بیان اینکه طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب آلات جنگلی با جدیت در همه شهرستان ها اجرا می شود، گفت: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اجازه سوءاستفاده از اراضی ملی را به احدی نمی دهند.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads