کد خبر: 218550 - تاریخ: شنبه، 8 ژانویه 2022 - 10:11

تبدیل۲۰ هکتار از جنگل های هیرکانی گیلان به سایت دپوی زباله/ اثرات مخرب شیرابه بر خاک جنگل های شمال

جنگل‌های هیرکانی شمال جزء زیباترین مناطق کشور هستند. علاوه بر اینکه ریختن زباله در طبیعت مخاطرات زیست محیطی دارد ترکیبات خاک را نیز بهم می‌زند به طوری‌که خاک برای رشد و نمو درختان و گیاهان کیفیت لازم را نخواهد داشت این در حالی است که بررسی حاکی از ایجاد ۳۰ سایت دپو و دفن زباله در جنگل‌های هیرکانی کشور است.

به گزارش خوبان، جنگل ها یک سوم از کل جهان را پوشانده اند و به عبارتی ریه های تنفسی زمین هستند. هر هکتار از جنگل قادر است سالانه ۵/۲ تن اکسیژن (اکسیژن لازم برای۱۰ نفر در سال)  آزاد کند.نقش جنگل ها برای داشتن زندگی سالم و به دور از بسیاری از مخاطرات طبیعی از جمله جلوگیری از وقوع سیل یا بهمن، پرورش انواع حیوانات در چرخه طبیعت ، بهبود کشاورزی و.. انکار شدنی نیست.همه این موارد یادآور این است که به نوعی همه ما در یک کشتی نشسته ایم و اگر فردی دست به سوراخ کردن کشتی بزند همگی در آب غرق خواهیم شد. جنگل متولی خاصی ندارد بنابراین محافظت از آن بر عهده تک تک افرادی است که برای لذت بردن از این طبیعت زیبا وارد آن می‌شوند.از سهم ۴ میلیارد هکتاری جنگل های جهان سهم ایران حدود ۱۴میلیون هکتار است. جنگل‌های استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در ایران، طی نیم‌سده گذشته از ۳.۶ میلیون هکتار به ۱.۹ میلیون هکتار رسیده است.

جنگل های هیرکانی که از شمال استان گیلان تا شرق استان گلستان کشیده شده است میلیون‌ها سال قدمت دارد.  ۳۱۰ هزار هکتار از آن به ثبت جهانی رسیده است. همچنین این  جنگل ها که به عنوان موزه طبیعی تاریخ جهان نیز یاد می شوند از مهم‌ترین و کهن‌ترین جنگل‌های کره زمین به شمار می روند که متاسفانه سهل انگاری ها آن را روز به روز از بین می برد.

در هر ثانیه ۱۵ لیتر شیرابه استخراج می‌شود

محمدرضا احمدی سنگری نماینده مردم رشت در مجلس در این رابطه در نطق میان دستور خود در مجلس خطاب به رئیس جمهور، گفت: منطقه‌ای به نام سراوان در بخش سنگر در رشت وجود دارد که تبدیل به سایت دپوی زباله  شده است. این منطقه که شامل ۲۰ هکتار جنگل است، می‌توانست اکسیژن منطقه را تولید کند اما در هر ثانیه حداقل ۱۵ لیتر زهرآبه از آن استخراج می‌شود که نتیجه آن نابودی دو رودخانه شهر رشت یعنی گوهر رود و زرجوب خواهد بود. که نتیجه نهایی آن جاری شدن آن در سیاه استخر و تالاب انزلی و دریای کاسپین خواهد بود. به وزرای نیرو و کشور دستور دهید که به این موضوع سریعا رسیدگی کنند.

منطقه جنگلی اندرگلی شیرگاه، منطقه جنگلی کلاکولی رامسر، ساحل محمودآباد، حاشیه رودخانه تلار، جنگل‌های عباس‌آباد، چالوس و نوشهر و سایت جنگلی نور با دپوی ۵۰۰ هزار تن زباله نیز دیگر مناطق بحرانی دپو و دفن زباله در شمال کشور هستند که جنگل‌های هیرکانی را به سرعت رو به زوال می‌برند.

این در حالی است که جنگل‌های هیرکانی شمال جزء زیباترین مناطق کشور هستند و علاوه بر اینکه ریختن زباله باعث بوجود آمدن یک منظره ناپسند می‌شود ترکیبات خاک را نیز بهم می‌زند بطوری‌که خاک برای رشد و نمو درختان و گیاهان کیفیت لازم را نخواهد داشت.وحید نوروزی، کارشناس محیط زیست نیز در این رابطه با اشاره به اینکه سالیان سال است که زباله در جنگلهای هیرکانی دفن می شود اظهار کرد: هرجا که شاهد دفن زباله باشیم ، بلافاصله شاهد راه اندازی شیرآبه آن هستیم که به صورت نهر در سطح زمین راه می افتد و به علت بالا بودن میزان اسید آن بسیار خطرناک و سم مطلق برای تمام موجودات زنده در خاک محسوب می شود. 

نفوذپذیری بالای خاک در جنگل های شمال کشور

وی با اشاره به اینکه خاک جنگل های شمال کشور نفوذ پذیری بالایی دارد بیان کرد:  شیرابه در این جا بلافاصله وارد خاک شده و مستقیما وارد آب های زیر زمینی شده سپس وارد رودخانه ها می شود علاوه بر این آلودگی بصری ایجاد می شود.

وحیدی ادامه داد: در این مناطق پروژه هایی مثل دفن زباله غیرمنطقی، غیرکارشناسی و غیر علمی است. در تمام دنیا مناطقی که دارای این اکوسیستم هستند برای از بین بردن زباله از دستگاه های زباله سوز استفاده می کنند.

کارشناس محیط زیست درباره علت استفاده نشدن دستگاه های زباله سوز در کشور تصریح کرد: شاید مدیران شهری و استانی از نظر اقتصادی در این باره توجیه نشده و فکر میکنند سرمایه گذاری در بخش زباله سوز ها پول دور انداختن است این درحالیست که این امر دید اشتباه اقتصادی آن هاست.

وی افزود: آنان می توانند هزینه های نابجا در سایر نقاط را در این مساله جایگزین کنند و از روش های روز دنیا از جمله زباله سوز ها و یا  تولید برق از زباله ها استفاده کنند اما متاسفانه آن ها دید بلند مدت ندارند و از ساده ترین و مخرب ترین روش برای از بین بردن زباله استفاده می‌کنند.

جنگل های شمال کشور که مایه فخر و سرزندگی کشورماست هم اکنون نیازمند توجه و رسیدگی است. نجات این جنگل ها امروز بهتر از فرداست چرا که هر یک روز تعداد زیادی از موجودات خاک و گیاهان از بین می روند. امید است که حل این معضل مهم محیط زیستی همچون نوش دارو پس از مرگ سهراب نباشد.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads